Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-06-18, 22:12
Medlem
Vilken realränta har du där?
Citera
2013-06-18, 22:24
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bo39
Vilken realränta har du där?

Här har du några exempel: http://www.marginalen.se/Privatbank/Spara/Hograntekonto/

Skippar du insättningsgarantin så kan du komma väsentligt högre.
Citera
2013-06-27, 06:07
Medlem
EU-politiker har inte det som krävs för att hitta en lösning: http://www.dn.se/ekonomi/nytt-forsok-att-enas-om-bankunion/
Citera
2013-06-27, 13:10
Medlem
http://www.di.se/artiklar/2013/6/26/goran-persson-hushallens-bolan-kan-sluta-i-katastrof/

Problemet: Att unga inte kan skaffa bostad utan att ta hemska ekonomiska risker.

Under den ordning jag beskriver, kan man låta kreditbankerna stå för riskerna och behöver inte ens ha amorteringskrav.

Problemet: Marknadshyror ger otrevliga effekter om de inte kombineras med något, oklart vad.

Mitt förslag: Man ersätter kommunalskatten med en kommunal markanvändningsskatt relaterad till läge och exploateringsgrad vilket bör ge kommunens invånare sådan lättnad i inkomstbeskattningen att de har råd med de ökade hyrorna.
Senast redigerad av Bo39 2013-06-27 kl. 13:16.
Citera
2013-07-01, 19:44
Medlem
Och varför och hur fungerar betalningssystemet?

Man har alltså kredit hos betalkortsföretaget till en bestämd andel av det aktuella marknadsvärdet av ens deponerade aktier och samma begränsning gäller på debitsidan. - Inga räntor.

Tänker vi oss en sådan betaltjänst i Hongkong och en i Sverige, så äger ju deras klienter aktier som bara handlas lokalt. Köper man mer från Hongkong än till, måste det flyttas ägande av globalt gångbara värden i andra riktningen. Detta kan fungera om det finns ekonomiska incitament för svenskar att byta sådana realvärden mot aktier och det kan ju bli aktuellt, när köparna måste sälja av aktier för att få kredit att handla för. Troligen fungerar det med automatik och om inte, får man har särskilda betaltjänster för den globala handeln där man bara kan deponera aktier som är ägarandelar i globalt gångbara värden.

För att hitta den enklaste lösningen, bör man bygga modeller att stresstesta, - virtuella eller reala.
Citera
2013-10-10, 14:58
Medlem
Mitt förslag är att inte längre satsa tid och energi på att försöka förstå vårt existerande bank- valuta- och finans-system. - Det är lika osammanhängande som vårt skattesystem och går inte att få ordning på.

Gör som jag istället och tänk ut ett bättre själv.
Citera
2013-10-10, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
---- du kan ju börja med en vettig problembeskrivning i vilken du sakligt berättar varför det du beskriver är ett problem, innan du går in för att försöka hitta en lösning. Sedan bör du hålla i minnet att en lösning som skapar fler och större problem än det ursprungliga problemet knappast är en bra lösning.
Det jag beskriver, är inget problem. Problemet är vårt rådande valuta- och finans-system som man skall försöka få ordning på med en ny regelbok för bankverksamhet på 350 sidor. Med den lösning jag beskriver, räcker det i stort sätt med regelverket för aktiebolag.
Citera
2013-10-13, 05:58
Medlem
Det är sparandet, lånandet och handlandet som skall fås att fungera.

Lånare vill spendera i förskott, vad de tänker tjäna ihop till i framtiden och sparare vill skjuta upp spenderande till framtiden, vad de redan tjänat ihop till.

Transaktioner fungerar numera genom att ändra summor på konton och till allt mindre andel genom att byta sedlar-värdebevis mot varor och tjänster.

Dessa tre funktioner kräver inte några valutor utan bara ett stabilt mått på värde.

Den ordning jag föreslår, innebär att lånare erkänner skuld och erbjuder panter-säkerheter mot ägarandelar i företag verksamma med kreditgivning. Dessa företags tillgångar består i låntagarnas skulder och förfallna säkerheter och ägarandelarna handlas som andra aktier och kräver ingen speciallagstiftning. - Har man inga amorteringskrav på låntagarna, innebär det väl att man bedömer deras säkerheter, t ex fastigheter i ekonomiskt livaktiga regioner som tillräckligt stabila värden och är beredd att överta ägandet, om räntebetalningarna uteblir.

Handeln kan ju fungera, om funktionerna registrering av aktieinnehav och betalkorttjänst kan kombineras. Man får då kredit motsvarande en begränsad andel av sina aktiers aktuella kurs och måste sälja av eller köpa till aktier, om man har överskott eller brist på sitt konto.
Citera
2013-10-13, 17:08
Medlem
Finans.killens avatar
Alltid kul när någon flummare på FB tror sig ha knäckt en fråga som inte proffsen har svar på.
Citera
2013-10-14, 19:52
Medlem
Att proffsen inte hittar svaren, är för att de krånglar till det för sig. - Vem som helst med basal intelligens kan göra ett fungerande system i teorin genom att tillämpa min metod: Man förenklar problemet så långt det går utan att tappa bort någon väsentlig ingrediens.
Senast redigerad av Bo39 2013-10-14 kl. 19:56.
Citera
2013-11-05, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
----- Vill du bli delägare i en bank så köp deras aktier. Om folk hade velat det så hade de köpt aktierna istället för att låna ut pengarna. Men du får nog inse att vi är ganska många som föredrar att ha en fordran på banken före att ha aktier i banken.

Utan statliga garantier för sparmedel blir läget ett annat. Att jag inte vill investera i bankaktier är för att jag inte kan genomskåda deras bokföring och bedöma hur balansen ser ut utan statliga garantier. Aktievärdena kan börja rasa redan efter ett beslut om att starta en gradvis avveckling av garantierna.
Citera
2014-01-03, 08:04
Medlem
http://www.dn.se/ekonomi/ingves-kritisk-till-svenskars-bolan/
Att just bostädernas finansiering kan skapa sådana bekymmer för nationalekonomin. - Under den ordning jag beskriver, är det bara ägarna till kreditkassor med ogenomtänkt utlåning som behöver bekymra sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in