2013-05-17, 23:30
Medlem
har ett jobbigt socialt problem (vet ej vad). ska dra två konkreta exempel.

1. om jag pratar med en vän som jag känner lite ytligt så kan jag endast slappna av rent socialt helt endast när det inte finns några andra (okända)personer i närheten. om det är mycket okända människor runt om och personen börjar konversera så är det knappt att jag svarar mer än något enstaka ord då jag blir stel och obekväm av att andra människor både kan höra och döma mig. (hoppas ni fattar)

2. om jag är ute ensam "vid tillfällen som jag ej borde" tex fredag/lördagkväll eller på ställen långt utanför comfort zone så får jag ångest speciellt över att träffa någon jag känner och bli utfrågad på vad jag gör där osv. om jag är ute så tar jag gärna ödsliga omvägar istället för att gå där "gängen hänger"

Varför? jo, för att känna mig lugn och slippa panikkänslan.

en intressant sak är dock att det just är under helger sånt här händer, på vardagskväller har jag inte samma ångest och det känns inte lika jobbigt. varför vet jag inte riktigt

bör tilläggas att som ni troligtvis förstår tillhör jag inte toppen på sociala hierarkin men är dock inte mobbad därav mindrevärdeskomplexet.

vad tror ni? asperger, social fobi eller vad kan det vara och framförallt hur löser jag mitt problem ska jag utsätta mig tills det inte blir jobbigt längre?
Citera
2013-05-17, 23:34
Medlem
SmokeCigarettess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrpained
har ett jobbigt socialt problem (vet ej vad). ska dra två konkreta exempel.

1. om jag pratar med en vän som jag känner lite ytligt så kan jag endast slappna av rent socialt helt endast när det inte finns några andra (okända)personer i närheten. om det är mycket okända människor runt om och personen börjar konversera så är det knappt att jag svarar mer än något enstaka ord då jag blir stel och obekväm av att andra människor både kan höra och döma mig. (hoppas ni fattar)

2. om jag är ute ensam "vid tillfällen som jag ej borde" tex fredag/lördagkväll eller på ställen långt utanför comfort zone så får jag ångest speciellt över att träffa någon jag känner och bli utfrågad på vad jag gör där osv. om jag är ute så tar jag gärna ödsliga omvägar istället för att gå där "gängen hänger"

Varför? jo, för att känna mig lugn och slippa panikkänslan.

en intressant sak är dock att det just är under helger sånt här händer, på vardagskväller har jag inte samma ångest och det känns inte lika jobbigt. varför vet jag inte riktigt

bör tilläggas att som ni troligtvis förstår tillhör jag inte toppen på sociala hierarkin men är dock inte mobbad därav mindrevärdeskomplexet.

vad tror ni? asperger, social fobi eller vad kan det vara och framförallt hur löser jag mitt problem ska jag utsätta mig tills det inte blir jobbigt längre?

Känner igen mig i dessa situationer du beskrev, Min teori kring varför det är mindre på vardagar än helger är för att på vardagar så har man jobb/skola och tänker inte lika mycket på det, Tar du medicin förövrigt SSRI? Kan hjälpa.
Citera
2013-05-17, 23:41
Medlem
Polyklorfenols avatar
Du har låg självkänsla och det leder dig in i en social fobi. Fundera på vad som skulle hända om du stod för den du är och struntade i vad andra skulle kunna säga för dömande saker om dig.

Det bästa du kan göra är att umgås. Du lär dig det sociala spelet och att man ibland får finna sig i att ha en liten mask. Inte vara helt annorlunda, bara inte babbla om allt.

Tabletter hjälper dig inte.
Citera
2013-05-17, 23:58
Medlem
usb3s avatar
Låter som social fobi och går att träna bort med KBT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in