Citat:
Ursprungligen postat av Theknug
Men om vi kopierar allt i ram och sätter i ett nytt chassi? Det fysiska dör, men informationen förs ju vidare, vi blir samma person i allt utom utseende? Vad räknar vi då som "oss"? Kroppen eller Jaget?
Hm vi har nog en lite mystisk bild av vad jaget egentligen är. Vi uppfattar kroppen som något vi äger snarare än som något vi är, och detta ger upphov till olika paradoxer som vi inte kan förstå.
Om vi skapar en exakt kopia av dig, identisk ner till atomnivå - vilken av dem är du? Båda kommer givetvis att kalla sig för "Jag"; men det är inte märkligare än att vi två också kallar oss själva för Jag. Det finns oräkneligt många Jag i universum.
En annan intressant fakta är att alla atomer i kroppen faktiskt helt byts ut under loppet av några år. Så man skulle kunna säga att du just nu är en modifierad kopia av den du var för något år sedan.
Vi har en idé om att det finns ett kontinuerligt jag / medvetande som lever någonstans i hjärnan, men det är nog lite av en illusion. Det är endast minnena som gör att vi upplever oss själva på det sättet. Jaget som sitter här nu är samma jag som för en stund sedan gick in genom dörren - men endast för att det finns ett minne av hur det gick till.