Hejhej! Jag har varit i din situation.
Tvättade seriöst håret exakt varje dag med schampoo och överdoserade även balsam. Plattade mitt hår varje dag utan värmeskydd. Jag använde verkligen aldrig hårinpackning heller.
Till slut började mitt hår falla av i topparna och jag förstod att jag var tvungen att göra något åt mina dåliga hårvanor.
Nu tvättar jag håret var 3:e dag. Det råder jag dig också om att göra!
När du väl tvättar ditt hår:
När det kommer till shamponeringen, fokusera bara på att få din hårbotten ren. Massera in shampoot i blött hår i hårfästet tills det löddrar och massera in lite lätt i topparna bara (väldigt knapert) Använd ca en matsked shampoo.
När det kommer till balsamet, fokusera endast på topparna! Massera mjukt in ca 1 tesked balsam i dina toppar till det känns att det är tillräckligt. Håret ska inte vara blött här och bara fuktigt. Krama ur håret! Låt balsamet sitta i 3-4 minuter.
Tvätta håret i ljummet/halvkallt vatten!
En dag i veckan bör du använda hår inpackning, men absolut max 2 gånger i veckan.
Plattar du ditt hår så försök undvika det så mycket som möjligt. Och när du väl ska platta håret, använd värmeprodukter och platta på lagom hög värme. Försök också att undvika borsta ditt hår så mycket som möjligt.
Ett annat bra tips är att sova med en fläta! (helst när håret inte är blött).
Jag kan hänvisa dig till
TRESemmés produkter. Dom är riktigt grymma och räddade mitt hår.
Jag har gått från torrt slitet hår till mjukt hår med mycket volym i sen jag ändrade mina rutiner.