2013-05-17, 14:29
Medlem
Hej! Jag har tvättat mitt hår med schampo för mycket, verkar det som. När det väl är tvättat blir det bara halvrent och fettnar ganska snabbt. Har någon något förslag på hur jag ska göra?
Citera
2013-05-17, 14:33
Medlem
Låt bli att tvätta det under några dagar om det nu är övertvättat! Använd produkter utan silikon då det lägger sig som en hinna över håret och på sikt "förstör" det. Googla tex. silkonfritt shampoo.
Citera
2013-05-17, 16:10
Medlem
envampyrs avatar
Hejhej! Jag har varit i din situation.

Tvättade seriöst håret exakt varje dag med schampoo och överdoserade även balsam. Plattade mitt hår varje dag utan värmeskydd. Jag använde verkligen aldrig hårinpackning heller.
Till slut började mitt hår falla av i topparna och jag förstod att jag var tvungen att göra något åt mina dåliga hårvanor.

Nu tvättar jag håret var 3:e dag. Det råder jag dig också om att göra!
När du väl tvättar ditt hår:
När det kommer till shamponeringen, fokusera bara på att få din hårbotten ren. Massera in shampoot i blött hår i hårfästet tills det löddrar och massera in lite lätt i topparna bara (väldigt knapert) Använd ca en matsked shampoo.
När det kommer till balsamet, fokusera endast på topparna! Massera mjukt in ca 1 tesked balsam i dina toppar till det känns att det är tillräckligt. Håret ska inte vara blött här och bara fuktigt. Krama ur håret! Låt balsamet sitta i 3-4 minuter.
Tvätta håret i ljummet/halvkallt vatten!

En dag i veckan bör du använda hår inpackning, men absolut max 2 gånger i veckan.
Plattar du ditt hår så försök undvika det så mycket som möjligt. Och när du väl ska platta håret, använd värmeprodukter och platta på lagom hög värme. Försök också att undvika borsta ditt hår så mycket som möjligt.
Ett annat bra tips är att sova med en fläta! (helst när håret inte är blött).

Jag kan hänvisa dig till TRESemmés produkter. Dom är riktigt grymma och räddade mitt hår.

Jag har gått från torrt slitet hår till mjukt hår med mycket volym i sen jag ändrade mina rutiner.
Citera
2013-05-19, 12:52
Medlem
unawares avatar
Du råkar inte använda någon hårprodukt som är svår att tvätta ur?

Om inte så kan du prova balsammetoden. Börja med att tvätta håret en gång om dagen med bara balsam (man får massera in det mycket, ordentligt och länge, skölja ur, och upprepa). Använd inte hårprodukter som innehåller olja eller silikon. Efter ett tag kan man tvätta håret varannan dag osv. Förut behövde jag tvätta håret varje dag, numera två gånger i veckan. Om jag stylar och lyfter upp håret från hårbottnen eller ofta har håret uppsatt blir det också mindre fett och då kan det räcka med att tvätta en gång i veckan. Detta förutsatt att jag inte blir varm och svettas, då tvättar jag givetvis oftare.

Ta inte i håret med otvättade händer och använd hårborstar med svinborst. Är det för jobbigt att inte tvätta håret dagligen så prova torrschampo. Lycka till!
Citera
2013-05-19, 16:45
Medlem
Sluta tvätta det så jävla ofta då.
Citera
2013-05-22, 05:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jetblack666
Sluta tvätta det så jävla ofta då.

Det har gjort i någon månad nu men det går fortfarande lika dåligt att tvättta håret.
Citera
2013-05-22, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindyourownmatters
Det har gjort i någon månad nu men det går fortfarande lika dåligt att tvättta håret.
Använder du produkter med silikoner, mineraloljor eller att det är ett väldigt uttorkande schampo så är det inte så konstigt.
Citera
2013-05-22, 16:14
Medlem
unawares avatar
Har du använt dax vax eller liknande? Hört att det kan lägga sig som en hinna och vara svårt att få bort, prova diskmedel...

Börjar tro att det är lite psykologiskt också. Känner en person som sprayar torrschampo i håret även om det inte ser det minsta fett ut, det är bara hon som får för sig att det alltid är så. Tror det finns lite fett-hår-fobi hos de flesta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in