2013-05-18, 16:22
Citat:
Fast nu är det så att sådana där program inte är helt pålitliga. De har en förmåga att fucka upp saker och ting. Det bästa är att bränna .iso-filen direkt till skivan.
Ursprungligen postat av konstapel
Tack själv, glad att det äntligen fungerade för dig. UUI är ett suveränt bra program, enkelt och kraftfullt, befriande fritt från onödigt nörderi, som det ska vara.
Citat:
För att bränna en .iso-fil till en disk:
Ursprungligen postat av Katafalk
Yay! Det fungera! Äntligen boota Ubuntu så sitter i installationen nu. Tack så mycket!
Jag har testat ett flertal program för att kopiera över filen till USB utan att fått det att fungera, även kört massa kommandon i Linux som jag inte vetat vad dom gör. Efter att ha läst flertalet guider så antog jag att det bara var att ha ISO filen på USB:n så har testat att göra så mestadels.
Antar att första problemet jag hade var U3 partionen (USB-stickan har en krånglig partion från fabriken). Tog bort den med ett program från Sandisk och formatera om allt till FAT32. Gissar att alla andra program jag har testat inte har fungerat som dom ska men Universal USB installer fungera utan problem.
Jag har testat ett flertal program för att kopiera över filen till USB utan att fått det att fungera, även kört massa kommandon i Linux som jag inte vetat vad dom gör. Efter att ha läst flertalet guider så antog jag att det bara var att ha ISO filen på USB:n så har testat att göra så mestadels.
Antar att första problemet jag hade var U3 partionen (USB-stickan har en krånglig partion från fabriken). Tog bort den med ett program från Sandisk och formatera om allt till FAT32. Gissar att alla andra program jag har testat inte har fungerat som dom ska men Universal USB installer fungera utan problem.
Kod:
Om nu .iso-filen heter ubuntu.iso. Du kan använda absolut eller relativ path, så klart. Om du har fler en än brännare kan du använda /dev/srX där X är vilken brännare du vill använda. Numreringen startar på 0. Första CDROM-enheten är således /dev/sr0.sudo dd if=ubuntu.iso of=/dev/cdrom
För en USB måste du först veta vad USB-enheten kallas. Detta gör du genom att kolla i /etc/fstab, köra sudo fdisk -l eller liknande kommandon. Låt säga att din USB kallas /dev/sdc (tredje SCSI-enheten).
Då måste du först avmontera den, om den är monterad.
Kod:
Efter det kan du "bränna" .iso-filen till USB-minnet:sudo umount /dev/sdc
Kod:
Om fel upptäckts kommer dd avbryta och meddela dig varför.
sudo dd if=ubuntu.iso of=/dev/sdc