Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-05-16, 17:43
  #1
Medlem
Hej, försöker formatera en dator med USB minne för första gången i mitt liv. Försökt att söka mig fram till problemet men har inte lyckats (varken här eller google).
Vill köra senaste Ubuntu disten på en jag har laptop.
Har försökt formatera den det senaste halvåret med lite tafatta försök då jag har haft ganska fullt upp, känner nu att jag måste ta tag i det på riktigt och fråga någon om hjälp.

Just nu har jag problemet att när jag överför ISO filen och bootar från USB minnet så får jag bara en svart skärm med ett litet streck ( _ ) som blinkar i översta vänstra hörnet.
I början visade sig att problemet var USB minnet, dubbla partioner och boot flaggan var inte satt, formatera det med ett speciellt program så har en partion nu och har satt rätt flaggor så borde vara ok nu.

Boot ordningen är det inget fel på och har inte hittat något strul i BIOS (ganska simpelt bios). Känns dock som att det är vid bootstrapen felet ligger.

Specs:

Om tråden ligger fel så flytta den gärna till ett bättre forum. Svårt att avgöra om det är hårdvara eller mjukvara som krånglar.
Citera
2013-05-16, 17:48
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Nyfiken fråga då tråden har placerats här. Du har nu Windows, men vill nu lägga in Ubuntu som alternativ. Du vill således har en dualboot där du kan själv välja ditt behov. Är detta rätt uppfattat?

Varför frågar jag detta? Vi har som du kanske se olika forumsdelar och befintliga trådar som avser dina frågor.

//Mod
Citera
2013-05-16, 17:57
  #3
Medlem
TorrentLovers avatar
Är du säker på att du laddat ned rätt ISO?
Citera
2013-05-16, 20:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Nyfiken fråga då tråden har placerats här. Du har nu Windows, men vill nu lägga in Ubuntu som alternativ. Du vill således har en dualboot där du kan själv välja ditt behov. Är detta rätt uppfattat?

Varför frågar jag detta? Vi har som du kanske se olika forumsdelar och befintliga trådar som avser dina frågor.

//Mod

Vill endast ha Ubuntu på datorn, har redan.
Har redan dualboot på datorn men vill formatera om den, ta bort båda partioner (eller alla partioner, tror det är 4st just nu) och partionera om till två nya partioner med endast Ubuntu som operativsystem.
Tror att något konstigt kanske har hänt p.g.a att datorn redan har dualboot och kanske har själva bootloadern börjat strula.
Eftersom att det inte rör dualboot så la jag det inte i Övriga operativsystem där dom behandlar sånna frågor. Berör mer själva formateringen och har misstänkt att felet är OS-oberoende.
Citera
2013-05-16, 20:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Är du säker på att du laddat ned rätt ISO?

Hmm... Intressant fråga, har faktiskt inte 100% koll på det. Filen heter ubuntu-13.04-desktop-amd64 och om jag minns rätt var det från en officiell hemsida jag laddade ner den. När jag höll på med detta problem för någon månad sen så försökte jag även att boota en window-installer från USB minnet och det fungera inte heller.

Ska titta mer på detta imorgon, är på andra sidan jorden så börjar bli sent.
Ska att dra hem någon annan iso, kolla den jag har och testa om jag kan boota något.
Citera
2013-05-16, 23:13
  #6
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katafalk
Hmm... Intressant fråga, har faktiskt inte 100% koll på det. Filen heter ubuntu-13.04-desktop-amd64 och om jag minns rätt var det från en officiell hemsida jag laddade ner den. När jag höll på med detta problem för någon månad sen så försökte jag även att boota en window-installer från USB minnet och det fungera inte heller.

Ska titta mer på detta imorgon, är på andra sidan jorden så börjar bli sent.
Ska att dra hem någon annan iso, kolla den jag har och testa om jag kan boota något.
Pröva 32 bitars-versionen, just in case. Boota från CD/annan USB för att vara säker.
Borde inte strula med Linux-system alls 2013, om man inte gör fel själv.
Citera
2013-05-17, 01:11
  #7
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> ÖDIT -> Programvara - Övriga operativsystem

//Mod
Citera
2013-05-17, 20:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Pröva 32 bitars-versionen, just in case. Boota från CD/annan USB för att vara säker.
Borde inte strula med Linux-system alls 2013, om man inte gör fel själv.

Vet inte hur jag lyckas göra så mycket fel själv. Suttit 3 timmar nu med datorn. Har använt två USB minnen samt två nya nerladdade iso filer, en 32 och en 64 bitars. Försökt alla möjliga kombinationer nu med filsystem, iso filer och liknande men inte fått någon form av boot. Senaste försöken var med Cruzer minnet (har tagit bort U3 så det är inte problemet). Fat32 som filsystem och har testat med både 32 och 64 bitars iso (formaterat mellan försöken, har inte båda filerna samtidigt).
Resultatet var ett felmeddelande om att operativsystemet inte gick att hitta (borde innebära att den iaf försöker boota från USB minnet men inte hittar init).

Ser att mod har flyttat tråden också, hoppas det hjälper!
Citera
2013-05-17, 22:04
  #9
Moderator
vhes avatar
Osäker på om jag kan hjälpa dig, men relevant information är nog hur du skrivit din ISO på stickan. Kan den boota på annan maskin, förresten?
Citera
2013-05-17, 23:18
  #10
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Osäker på om jag kan hjälpa dig, men relevant information är nog hur du skrivit din ISO på stickan. Kan den boota på annan maskin, förresten?


Jepp, det är nog problemets kärna. Låter som om TS bara kopierar över ISO-filen till USB-stickan och kör någon boot flagga via diskpart eller liknande program vilket såklart inte alls fungerar.


TS: använd det här programmet för at skirva innehållet i IOS-filen till USB-stickan:

http://www.pendrivelinux.com/downloa...er-1.9.3.4.exe

Den är så enkel att någon förklaring inte behövs, se till att format-alternativet är ikryssad i programmet innan du sätter igång med kopieringen.
__________________
Senast redigerad av konstapel 2013-05-17 kl. 23:20.
Citera
2013-05-18, 07:46
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Jepp, det är nog problemets kärna. Låter som om TS bara kopierar över ISO-filen till USB-stickan och kör någon boot flagga via diskpart eller liknande program vilket såklart inte alls fungerar.


TS: använd det här programmet för at skirva innehållet i IOS-filen till USB-stickan:

http://www.pendrivelinux.com/downloa...er-1.9.3.4.exe

Den är så enkel att någon förklaring inte behövs, se till att format-alternativet är ikryssad i programmet innan du sätter igång med kopieringen.

Yay! Det fungera! Äntligen boota Ubuntu så sitter i installationen nu. Tack så mycket!

Jag har testat ett flertal program för att kopiera över filen till USB utan att fått det att fungera, även kört massa kommandon i Linux som jag inte vetat vad dom gör. Efter att ha läst flertalet guider så antog jag att det bara var att ha ISO filen på USB:n så har testat att göra så mestadels.

Antar att första problemet jag hade var U3 partionen (USB-stickan har en krånglig partion från fabriken). Tog bort den med ett program från Sandisk och formatera om allt till FAT32. Gissar att alla andra program jag har testat inte har fungerat som dom ska men Universal USB installer fungera utan problem.
Citera
2013-05-18, 15:50
  #12
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katafalk
Yay! Det fungera! Äntligen boota Ubuntu så sitter i installationen nu. Tack så mycket!

Jag har testat ett flertal program för att kopiera över filen till USB utan att fått det att fungera, även kört massa kommandon i Linux som jag inte vetat vad dom gör. Efter att ha läst flertalet guider så antog jag att det bara var att ha ISO filen på USB:n så har testat att göra så mestadels.

Antar att första problemet jag hade var U3 partionen (USB-stickan har en krånglig partion från fabriken). Tog bort den med ett program från Sandisk och formatera om allt till FAT32. Gissar att alla andra program jag har testat inte har fungerat som dom ska men Universal USB installer fungera utan problem.

Tack själv, glad att det äntligen fungerade för dig. UUI är ett suveränt bra program, enkelt och kraftfullt, befriande fritt från onödigt nörderi, som det ska vara.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback