2013-05-16, 16:02
Medlem
Cosmo08s avatar
Hej,

Är i uppstarten av ett nytt företag och är inne i processen med att söka starta eget bidrag. Firman är registrerad och jag väntar egentligen bara på att skicka iväg mina första fakturor. Då jag på pappret är arbetslös så måste en del pappersarbete gå igenom både hos Arbetsförmedlingen och hos A-kassan innan jag kan få ett besked om starta eget bidrag. Och jag får ju absolut inte hålla mig sysselsatt med mitt nya företag för då säger både arbetsförmedlingen och a-kassan nej till bidraget.

Min fråga är om någon vet hur mycket jag kan göra under radarn tills jag får ett beslut? Kan jag skicka fakturor redan nu till vissa kunder. A-kassan har väl inga möjligheter att se vilken verksamhet jag har i företaget, tillgång till mitt företagskonto osv? Det kan dom väl först se när jag betalar in min första skatt? Jag har inte registrerat mig för F-skatt än, det talade dom om på arbetsförmedlingen att det får jag absolut inte göra innan jag får besked, då blir jag diskvalificerad.

Det handlar inte om att jag vill lura staten på några pengar, men givetvis skulle det vara till extremt stor hjälp i uppstarten att ha starta eget-bidrag de första 6 månaderna. Men samtidigt har jag redan nu fakturor som behöver få iväg då jag gjort en deal med min gamla arbetsgivare.
Citera
2013-05-16, 20:38
Medlem
Dr-Watsons avatar
Du får absolut INTE ha skickat en enda faktura innan du fått bidraget beviljat. Skulle det komma fram, så ryker det direkt. Du kommer också under "starta eget-perioden" att ha ögonen på dig, och skall lämna rapporter, så det är svårt att mörka eventuella förtida fakturor.

Du får egentligen inte göra ett skit i det nya företaget innan bidraget beviljats. Men lite research mm är ok, men absolut inga transaktioner, varken inköp eller intäkter. Det är så jag har fått berättats för mig. Det var på en starta eget-kurs, men det var ett par år sedan. Men reglerna har inte ändrats.

Om du har saker på gång redan, så försök att komma överens med kunden/kunderna att ni avvaktar med faktureringen, och fixar det i efterhand. Detta fungerar väl bara om beslutet från AF ligger nära i tiden.

Både AF och A-kassan kan kontrollera hos Skatteverket. (och de GÖR det)

Du måste ha en F-skattsedel innan du kan fakturera.

Alternativt att skippa bidraget och kör fullt istället. Men det beror ju på hur din situation ser ut.
Citera
2013-05-16, 21:31
Medlem
neurobotics avatar
Håller med Dr-Watson till fullo. Kan bara instämma. Jag har företag och var arbetslös ett par månader för ett par år sedan och drev mitt företag samtidigt. Det får man under en rad regler vilket jag följde mig till så var inga problem för mig.

Kan bara bekräfta att a-kassan har full rätt att kräva ut när fakturor är skickade och betalningar skett osv och kommer inte tveka många sekunder att dra tillbaka starta eget bidraget. Har du redan börjat få det när de märker det så kommer du bli skyldig att återbetala ditt bidrag.
Citera
2013-05-19, 22:13
Medlem
Cosmo08s avatar
Ok, tack för svaret från er båda. Det är väl bäst för mig att försöka vänta med faktureringen då. Då får jag gå på a-kassa under tiden vilket i o f s också känns som ett fusk.

Dock har jag inte ansökt om en F-skattsedel än och det borde väl inte vara några problem att fakturera utan en sådan. Även om det är rekommenderat att man ska ha en F-skatt så är det ju inte olagligt att göra så.

Jag förstår egentligen inte hur det kan vara så att det är a-kassan som sätter mest käppar i hjulet i den här processen. Det är ju Försäkringskassan som betalar ut bidraget, inte a-kassan.

Men men, det är väl svensk härlig byråkrati när den är som bäst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in