2013-05-16, 15:43
Medlem
Jag äger en färdigbyggd dator som innehåller
och undrar ifall det går att föra över mina gamla filer från min tidigare dator(bluescreen) som innehöll windows vista till min nya dator.

jag ägde tidigare en HP Pavilion M8156.SC

Min fråga lyder, finns det något sätt att föra över filerna på och behöver jag oroa mig för något när jag uppgraderar till windows 7 från MSI winki på min nya dator.

Tack på förhand!
Citera
2013-05-16, 15:54
Medlem
TorrentLovers avatar
Användarfiler kan du givetvis flytta över.
Citera
2013-05-16, 15:55
Medlem
TorrentLovers avatar
Om Vista inte går att starta att det väl det enklaste att boota upp från en live-CD/live-USB av ett valfritt Linux-distro, och kopiera filerna därifrån.
Citera
2013-05-16, 16:30
Medlem
Hurulvs avatar
Jadå, det går och är ganska lätt om man vet hur man gör. Du behöver bara ta loss hårddisken från din gamla dator och sätta in den i din nya.

Den kommer att synas på samma ungefär samma sätt som ett USB-minne gör.

Om du inte vet hur man plockar loss/sätter i en hårddisk råder jag dig att fråga en kompis som vet hur man gör.
Citera
2013-05-16, 16:50
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurulv
Jadå, det går och är ganska lätt om man vet hur man gör. Du behöver bara ta loss hårddisken från din gamla dator och sätta in den i din nya.

Den kommer att synas på samma ungefär samma sätt som ett USB-minne gör.

Om du inte vet hur man plockar loss/sätter i en hårddisk råder jag dig att fråga en kompis som vet hur man gör.

Samt att man får eventuellt tar över rättigheterna på den dåvarande HDD.
Citera
2013-05-16, 16:55
Medlem
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:A...Wq5eE0wQflJGwY

Det här är ett ganska bra alternativ för en noob, bara att putta in den i dockan och koppla in med USB i din nya dator.
Citera
2013-05-16, 17:06
Medlem
Säger bara knoppix, det är en linuxdistro som du startar från cd skiva dvs behövs ingen installation. Kommer åt filerna lätt på hårddiskarna i en krashad dator så länge hårddisken är bara okej. Har själv kört så till extern disk sen formaterat hd ominstallation.
Citera
2013-05-16, 18:46
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonvoyage
Jag äger en färdigbyggd dator som innehåller
och undrar ifall det går att föra över mina gamla filer från min tidigare dator(bluescreen) som innehöll windows vista till min nya dator.

jag ägde tidigare en HP Pavilion M8156.SC

Min fråga lyder, finns det något sätt att föra över filerna på och behöver jag oroa mig för något när jag uppgraderar till windows 7 från MSI winki på min nya dator.

Tack på förhand!

köp ett 3,5 tum kabinett till den som du monterar din gamla HDD i. Sen kopplar du in den på USB port på din nya dator.. för du över det du vill ha till nya datorn, sedan formaterar du hela gamla HDD, sen kan du ha den som extern extra HDD, ev flytta tillbaka dina gamla filer till den ...
Kolla bara så den mår bra med t ex crystaldiskinfo

filerna du kopierar är ju inte systemfiler utan foton, musik osv ...
Citera
2013-05-17, 19:04
Medlem
Hurulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Samt att man får eventuellt tar över rättigheterna på den dåvarande HDD.

Hur menar du?
Citera
2013-05-18, 12:36
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurulv
Hur menar du?

Nu står det under Vista, men i princip sak samma på XP/Win7/8

Kortfattad förklaring -> http://windows.microsoft.com/sv-se/w...les-or-folders
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera