• 1
  • 2
2013-05-16, 14:31
Medlem
LGDs avatar
Hej.

Jag befinner mig för tillfället i en depression som är periodiskt betingad. Depressionen dyker upp i april/majmånad, för att till sist avta vid september/oktobermånad, och har så gjort det sista 4 åren.
Jag har en anställning som jag riskerar att bli av med till följd av denna depression. Arbetsuppgifterna är ingenting som jag inte klarar av, men dessa består ju även av att tvingas ha social interaktion med människor, vilket jag har svårare för.
Jag lider av social insufficiens och således har jag kommunikationssvårigheter vid samtal med människor på arbetsplatsen.
Såtillvida, känner jag att det inte finns någon plats för människor som mig i det moderna samhället, där man förväntas vara en diskussionsmaskin vart man än vänder sig.
Jag svävar mellan gränslandet till dödsskuggans dal och gråzonen till apatins glädjelöshet.
Jag innehar knappt en identitet längre, så vad finns det för mig att anpassa sig till? Jag brister ut i okontrollerbara gråtanfall, och det är ett ständigt orosmoln som tynger ner mig. Jag ser varken ljus eller mörker i någonting, oavsett om det rör sig om en positiv eller negativ händelse.
Jag vet inte varför jag skapar denna tråden.
Kanske är det för att jag i min enfaldighet tror mig få något vettigt svar på ett torftigt och osammanhängande trådinnehåll, utan att tydligt förklara vad mitt bekymmer är eller vad den är sprungen ur.
Men för att komma till trådens frågeställning - Jag har sjukskrivit mig från arbetet men jag har inte uppgett vad min sjukdom består av till min arbetsgivare. Jag har endast talat om för honom att jag är sjuk. Ska jag säga till honom att jag inte kommer dyka upp på arbetet på obestämd tid, eftersom att jag är djupt deprimerad?
Det känns som att det i hans öron kommer låta som ett svepskäl till att inte behöva arbeta, men så är ju inte fallet. Vilken arbetsgivare har användning för en anställd som periodvis insjuknar i depression? Det känns som att jag riskerar att mista min anställning om jag uppger den verkliga orsaken till varför jag är sjukskriven.

Jag är ganska handfallen, vad ska jag göra?
Citera
2013-05-16, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LGD
Hej.

Kontakta läkare. Skriv ner dina tankar och visa, eftersom du har svårare att prata. Kanske skulle medicinsk behandling göra dig gott under dessa perioder? Jobba på självkänslan. Låna böcker om självutveckling. Att tala "snyggt" med människor kräver övning och självförtroende. Bygg upp dina energiresurser efter varje arbetsvecka med saker du tycker om att göra. Träffa människor som inte gnäller eller tråkar dig. Håll dig till dom som njuter av livet och kan dela med sig av sina upplevelser. Positivism smittar av sig och gör att livet känns lättare.
Citera
2013-05-16, 14:50
Medlem
Mincelbs avatar
Citat:
Men för att komma till trådens frågeställning - Jag har sjukskrivit mig från arbetet men jag har inte uppgett vad min sjukdom består av till min arbetsgivare. Jag har endast talat om för honom att jag är sjuk. Ska jag säga till honom att jag inte kommer dyka upp på arbetet på obestämd tid, eftersom att jag är djupt deprimerad?
Det känns som att det i hans öron kommer låta som ett svepskäl till att inte behöva arbeta, men så är ju inte fallet. Vilken arbetsgivare har användning för en anställd som periodvis insjuknar i depression? Det känns som att jag riskerar att mista min anställning om jag uppger den verkliga orsaken till varför jag är sjukskriven.

Om jag var du så skulle jag vända mig till sjukvården och få en diagnos på min depression och därefter lämna in till min arbetsgivare. Du säger att du tror att det kommer att låta som ett svepskäl för att inte behöva arbeta men om du går hemma i månader utan att ge en förklaring till det kommer du att ses som arbetsskygg. Om du berättar anledningen till varför du går hemma så kan din arbetsledare åtminstone ta ställning till vad hen ska göra med dig. Det är större chans att du riskerar att mista din anställning genom att inte säga någonting.

Hoppas det löser sig för dig.
Citera
2013-05-16, 15:09
Medlem
LGDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tydligsynonym
Kontakta läkare. Skriv ner dina tankar och visa, eftersom du har svårare att prata. Kanske skulle medicinsk behandling göra dig gott under dessa perioder? Jobba på självkänslan. Låna böcker om självutveckling. Att tala "snyggt" med människor kräver övning och självförtroende. Bygg upp dina energiresurser efter varje arbetsvecka med saker du tycker om att göra. Träffa människor som inte gnäller eller tråkar dig. Håll dig till dom som njuter av livet och kan dela med sig av sina upplevelser. Positivism smittar av sig och gör att livet känns lättare.

Tack för dina råd. Självdisciplinen ligger dock på botten, så jag får se hur det blir med att verkställa det du föreslår. Sysslar med meditation, fast inte på en nämnvärt kontinuerlig nivå. Mestadels så är det de negativa tankemönsterna som uppehåller mig från att överhuvudtaget göra någonting.

Citat:
Ursprungligen postat av Mincelb
Om jag var du så skulle jag vända mig till sjukvården och få en diagnos på min depression och därefter lämna in till min arbetsgivare. Du säger att du tror att det kommer att låta som ett svepskäl för att inte behöva arbeta men om du går hemma i månader utan att ge en förklaring till det kommer du att ses som arbetsskygg. Om du berättar anledningen till varför du går hemma så kan din arbetsledare åtminstone ta ställning till vad hen ska göra med dig. Det är större chans att du riskerar att mista din anställning genom att inte säga någonting.

Hoppas det löser sig för dig.

Jag har uppsökt sjukvården vid varje tillfälle som depressionen har infallit. Oftast så har dom nekat mig sjukintyg då dom inte anser det vara en anledning nog att vara sjukskriven för. Jag gör nog som du säger, bäst i att förklara min psykiska belägenhet.
Citera
2013-05-16, 18:17
Medlem
LGDs avatar
Citat:
Jag har uppsökt sjukvården vid varje tillfälle som depressionen har infallit. Oftast så har dom nekat mig sjukintyg då dom inte anser det vara en anledning nog att vara sjukskriven för. Jag gör nog som du säger, bäst i att förklara min psykiska belägenhet.

Här ska det givetvis stå *bäst i att förklara min psykiska belägenhet för arbetsgivaren*.
Jag uppsökte vårdcentralen idag, och ska påbörja en SSRI-kur. Jag fick vid läkarbesöket, Fluoxetin utskrivet på recept. Jag medicinerades förra året med Sertralin, men jag upplevde ingen förbättring av medicinen. Det återstår helt sonika att bli varse om, vilken effekt jag upplever av detta SSRI-preparat.
Citera
2013-05-16, 22:22
Medlem
Mincelbs avatar
Citat:
Här ska det givetvis stå *bäst i att förklara min psykiska belägenhet för arbetsgivaren*.
Jag uppsökte vårdcentralen idag, och ska påbörja en SSRI-kur. Jag fick vid läkarbesöket, Fluoxetin utskrivet på recept. Jag medicinerades förra året med Sertralin, men jag upplevde ingen förbättring av medicinen. Det återstår helt sonika att bli varse om, vilken effekt jag upplever av detta SSRI-preparat.

Som sagt jag hoppas att det löser sig för dig. Det skapar fler problem att dölja saker och ting.
Sorgligt att sjukvården inte ens kunde ge dig ett intyg. Lycka till med kuren!
Citera
2013-05-17, 10:13
Medlem
Zoms avatar
Psykologi: allmänt → Psykisk hälsa

/mod
Citera
2013-05-17, 10:21
Medlem
Meditation botar depression.
Citera
2013-05-17, 16:41
Medlem
Wheelhunters avatar
Deprimerad nästan halva året? Du är med största sannolikhet bipolär, alternativt asperger, och jag ser ingen anledning till att du inte skulle uppsöka vård. Gå dit annars är risken stor att du mister jobbet.
Senast redigerad av Wheelhunter 2013-05-17 kl. 16:43.
Citera
2013-05-18, 00:15
Medlem
pearsons avatar
Låter precis som bipolär sjukdom, i vilket fall kanske du skulle ta lithium.
Senast redigerad av pearson 2013-05-18 kl. 00:16. Anledning: Ändring
Citera
2013-05-18, 01:45
Medlem
Du kanske känner oerhörd skam om att prata vad det är som ligger till grund för din depression men du borde verkligen gå till en läkare och prata ut om det. Det kommer bara bli värre och värre för dig annars min vän. Det finns en väg ut, hur lite du än kanske tror på det (?). Och lycka är inget reserverat enbart för vissa.
Citera
2013-05-24, 23:13
Medlem
LGDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mincelb
Som sagt jag hoppas att det löser sig för dig. Det skapar fler problem att dölja saker och ting.
Sorgligt att sjukvården inte ens kunde ge dig ett intyg. Lycka till med kuren!

Jag tackar för ditt lyckönskande.
Jag har uppgett orsaken som emellertid föreligger min depression. Arbetsgivaren hade full förståelse för att jag inte har tillräcklig potential för att arbeta. Vilket känns skönt. Det är en ädel man.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in