• 1
  • 2
2013-05-16, 14:05
Medlem
strykn1ns avatar
En helt hypotetisk fråga ang Spice.

Om man skulle beställa, tillverka och sälja en rökmix gjord på en kemikalie som inte är olaglig vad skulle man då kunna tänka sig för straff om farbror blå knackar på?

Som jag förstår så kommer de att beslagta mixen även om den inte är olaglig än? Får man tillbaka den efter div analyser?

Men om man är ostraffad kan man då kunna tänka sig böter eller annat?

Har en polare som ska dryga ut matkassan och frågar för hen.
2013-05-16, 14:08
Medlem
LightClouds avatar
Det som kan tänkas är väl ekonomisk brottslighet om du säljer saker och tjänar pengar på det utan att skatta.

Om de hade brytt sig och lagt ned all den tiden på att sätta dit dig vet jag dock inte, men ta grejerna lär de göra och slå dig på fingrarna.
2013-05-16, 16:19
Medlem
strykn1ns avatar
Så då kan man i princip räkna med ett brev från Skatteverket? Men samarbetar dom verkligen med Polisen när det gäller såna "små" mål?

Bor i en liten stad där det alltid är någon som inte kan vara tyst.
2013-05-18, 19:44
Medlem
SvarifaxxALaUes avatar
Absolut ingenting kommer att hänta dig då du eller "hen" som du kallar det inte begår något brott, du säger ju själv att rökmixen är laglig! Dessutom har jag förklarat detta säkert minst 10ggr, men kör igen då!

Polisen kan inte beslagta något som ev "kommer att klassas" alls, polisen beslagtar inga lagliga substanser öht.

Det är tullen som enligt en lag från 2011 tror jag det var fick rätt att beslagta varor som kan komma att bli klassade om dom påträffas i brev eller annat postflöde, eller även stoppas i en faktiskt vägtull etc. Det har inget med polisen att göra!

Måste säkert säga detta minst 1 gång i veckan för att folk fortfarande inte fattat det!

När du väl har din lagliga mix, dina kemikalier eller vad du nu beställer i handen så kan inget hända vad du än gör med det, då det är lagligt!

Rätt självklart när man tänker efter, eller hur?

Sen kan jag ju inte låta bli att påpeka att "Spice" är/var ett varumärke för en viss Rökmix, men den är redan klassad. Så idag finns inget som heter "Spice". Utan dagens "Rökmixar" har andra namn!

/Mvh
Senast redigerad av SvarifaxxALaUe 2013-05-18 kl. 19:47.
2013-05-18, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strykn1n
Så då kan man i princip räkna med ett brev från Skatteverket? Men samarbetar dom verkligen med Polisen när det gäller såna "små" mål?

Bor i en liten stad där det alltid är någon som inte kan vara tyst.

Beror ju helt på hur stor verksamhet du har... Det blir självklart en hlet annan fråga om du omsätter 5 eller 50k i månaden...
2013-05-19, 03:20
Medlem
eilahtans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Beror ju helt på hur stor verksamhet du har... Det blir självklart en hlet annan fråga om du omsätter 5 eller 50k i månaden...

Har du någon dom som bekräftar detta? Menar inte att du har fel, vill bara ha det svart på vitt. Har endast läst om folk med olagliga cannabinoider som åkt i fängelse, alltså folk som haft typ JWH-081 efter att den klassas.

Förstår att omsätta 50K i månaden utan att skatta är ett grovt brott, men skulle gärna vilja läsa en dom för att veta ungefär exakt vad man kan åka på.
2013-05-19, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eilahtan
Har du någon dom som bekräftar detta? Menar inte att du har fel, vill bara ha det svart på vitt. Har endast läst om folk med olagliga cannabinoider som åkt i fängelse, alltså folk som haft typ JWH-081 efter att den klassas.

Förstår att omsätta 50K i månaden utan att skatta är ett grovt brott, men skulle gärna vilja läsa en dom för att veta ungefär exakt vad man kan åka på.

Vill minnas att det var anlednigen till många räder mot smartshoppar innan den nya lagen, var få som orkade sköta sina skatter och all byråkrati i landet lagom. Men använder man BTC och har schysst säkerhet så borde et inte vara så svårt att komma undan. Detta gäller ju mer om man är dum och cashar ut dom på ett mycket synligt sätt eller (fast så dumma kranar finns väl knappast?) att de tar betalt via bank eller lämnar andra spår.

Vilken lag det hela faller under vet jag inte men är övertygad att har du sålt varor för mer än vad som kan räknas inom ramen för hobbyverksamhet så vill staten ha lite pengar att ge till nyanlända.
2013-05-23, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvarifaxxALaUe
Absolut ingenting kommer att hänta dig då du eller "hen" som du kallar det inte begår något brott, du säger ju själv att rökmixen är laglig! Dessutom har jag förklarat detta säkert minst 10ggr, men kör igen då!

Polisen kan inte beslagta något som ev "kommer att klassas" alls, polisen beslagtar inga lagliga substanser öht.

Det är tullen som enligt en lag från 2011 tror jag det var fick rätt att beslagta varor som kan komma att bli klassade om dom påträffas i brev eller annat postflöde, eller även stoppas i en faktiskt vägtull etc. Det har inget med polisen att göra!

Måste säkert säga detta minst 1 gång i veckan för att folk fortfarande inte fattat det!

När du väl har din lagliga mix, dina kemikalier eller vad du nu beställer i handen så kan inget hända vad du än gör med det, då det är lagligt!

Sen kan jag ju inte låta bli att påpeka att "Spice" är/var ett varumärke för en viss Rökmix, men den är redan klassad. Så idag finns inget som heter "Spice". Utan dagens "Rökmixar" har andra namn!

/Mvh

Du var inte så smart.

När polisen tar rökmixen och tittar på den kan de ju inte avgöra om substansen i själva mixen är laglig eller inte? Dvs, dom kan inte lita på att det du säger om att den är laglig stämmer. Därför beslagtar dem det och skickar det vidare till labb som analyserar det (tar flera veckor), sedan förstörs det enligt förstörandelagen. Man blir alltså misstänkt för narkotikabrott tills motsatsen är bevisad (beroende på vad labbresultatet visar).

Spice är ett namn för alla sorters rökmixar, oavsett om rökmixen är klassad eller ej.
2013-05-23, 10:14
Medlem
foshobros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pendejo4life
...
Spice är ett namn för alla sorters rökmixar, oavsett om rökmixen är klassad eller ej.

Nej. Spice var varumärket på de första rökmixarna som såldes av b l a spicesweden. Säger du att du har handlat Volvo när du köpt ny bil även om det är en Nissan du kommer hem med?
2013-05-23, 11:13
Medlem
LightClouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pendejo4life
Du var inte så smart.

När polisen tar rökmixen och tittar på den kan de ju inte avgöra om substansen i själva mixen är laglig eller inte? Dvs, dom kan inte lita på att det du säger om att den är laglig stämmer. Därför beslagtar dem det och skickar det vidare till labb som analyserar det (tar flera veckor), sedan förstörs det enligt förstörandelagen. Man blir alltså misstänkt för narkotikabrott tills motsatsen är bevisad (beroende på vad labbresultatet visar).

Nej. Spice är ett påhittat produktnamn för ökad försäljning. Rökmixar eller syntetiska cannabinoider är det formella och korrekta uttrycket.
2013-05-23, 12:46
Medlem
VVCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LightCloud
Nej. Spice är ett påhittat produktnamn för ökad försäljning. Rökmixar eller syntetiska cannabinoider är det formella och korrekta uttrycket.
Så skönt att någon förstår!

Man kan inte sälja en Opel och säga att det är en Ferrari!

Du får inget straff om din cannabinoid inte är klassad.
2013-05-23, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvarifaxxALaUe

/Mvh

Är du tappad? Har du glömt 1 Maj lagen? Eller om det var April, W/E. Den innebär att det gör det möjligt för poliser/tull att beslagta och förverka substanser som misstänks användas för missbruk etc. Så polis/tull har ALL rätt i världen att ta ditt lagliga knark, oavsett vad du tycker om det.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in