• 1
  • 2
2013-05-15, 22:41
Medlem
Hej!

Jag har fått sommarjobb och kommer få en månadslön på 21500 kr. I anställningsavtalet står det att timlönen är räknad på 130 kr x 165 tim / månad vilket blir 21500 kr.

NU är min fråga den här. Idag fick jag mitt schema över sommaren och jag kommer att arbeta 150 tim per månad.

Fråga 1: Vilken lön kommer jag att få? 21500 kr eller 130 kr/tim x 150 tim / månad ?
Fråga 2: Om jag kommer få 130x150, vad är då grejen med månadslön? Då kan jag egentligen jobba som timanställd.
Citera
2013-05-15, 22:49
Medlem
Bokmasks avatar
Ja låter ju lite luddigt.

Men är nog så att du måste jobba 165 timmar för att få månandslön. Dvs du kommer få betalt för 150 timmar.

Vilken yrke är det?

Grejen med månadslön är ju att du kan få betald ledighet om du har en dag på ditt schema som är röd och ditt ställe har stängt.

Kan också vara nått som facket har förhandlat fram att de måste vara månadslöner. Lite svårt när man inte ser hur avtalet ser ut. Vilken typ av anställning det är etc.

Du får inte glömma att vi lever i lagarnas/pappers land Sverige!
Senast redigerad av Bokmask 2013-05-15 kl. 22:53.
Citera
2013-05-15, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokmask
Ja låter ju lite luddigt.

Men är nog så att du måste jobba 165 timmar för att få månandslön. Dvs du kommer få betalt för 150 timmar.

Vilken yrke är det?

Grejen med månadslön är ju att du kan få betald ledighet om du har en dag på ditt schema som är röd och ditt ställe har stängt.

Kan också vara nått som facket har förhandlat fram att de måste vara månadslöner. Lite svårt när man inte ser hur avtalet ser ut. Vilken typ av anställning det är etc.

Du får inte glömma att vi lever i lagarnas/pappers land Sverige!

Jag jobbar inom vården, vi har aldrig stängt.
Anställningsform: vikarieanställning.

Citat:
Ursprungligen postat av area50
På sommaren ska man ju bara lata sig, kneg är för svenssons. Vill du ha en folköl??

Ge hit en stänkare
Citera
2013-05-15, 23:06
Medlem
Bokmasks avatar
Okaj. Ring din chef och fråga är ju inga konstigheter att fråga det du ställde här.

Eftersom det är ett sommar vik så tror jag det är de timmar du arbetar som du får betalt för. Tyvärr.

Tack för att du vill ställa upp och hjälpa folk!
Citera
2013-05-18, 08:37
Medlem
Det kan nog vara lite olika. Jag har jobbat på Manpower och då funkade det i princip så att månadslönen blev det exakta antal timmar jag jobbat. Det fanns en månadslön, men den fick jag bara om jag jobbade exakt det antal timmar som lönen var baserad på. Oftast blev det mindre.

På mitt nuvarande jobb är lönen beräknad på 165h*150 kr (eller likn.) men jag får ju min fasta summa varje månad oavsett antal helgdagar. Totalt sett, över året, är det väl tänkt att det ska jämna ut sig. Vissa månader jobbar man 150 timmar, andra 170, beroende på antalet helgdagar och hur lång månaden är.
Citera
2013-05-18, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Hej!

Jag har fått sommarjobb och kommer få en månadslön på 21500 kr. I anställningsavtalet står det att timlönen är räknad på 130 kr x 165 tim / månad vilket blir 21500 kr.

NU är min fråga den här. Idag fick jag mitt schema över sommaren och jag kommer att arbeta 150 tim per månad.

Fråga 1: Vilken lön kommer jag att få? 21500 kr eller 130 kr/tim x 150 tim / månad ?
Fråga 2: Om jag kommer få 130x150, vad är då grejen med månadslön? Då kan jag egentligen jobba som timanställd.

Det är så att dom räknar att en månad motsvarar 165h men du behöver bara jobba dom 150h för att få ut din fulla månadslön.
Citera
2013-05-18, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mengo
Det kan nog vara lite olika. Jag har jobbat på Manpower och då funkade det i princip så att månadslönen blev det exakta antal timmar jag jobbat. Det fanns en månadslön, men den fick jag bara om jag jobbade exakt det antal timmar som lönen var baserad på. Oftast blev det mindre.

På mitt nuvarande jobb är lönen beräknad på 165h*150 kr (eller likn.) men jag får ju min fasta summa varje månad oavsett antal helgdagar. Totalt sett, över året, är det väl tänkt att det ska jämna ut sig. Vissa månader jobbar man 150 timmar, andra 170, beroende på antalet helgdagar och hur lång månaden är.

Citat:
Ursprungligen postat av TheBankMan
Det är så att dom räknar att en månad motsvarar 165h men du behöver bara jobba dom 150h för att få ut din fulla månadslön.

Då kommer jag att få x antal kr beroende på hur många timmar jag arbetar för jag arbetar både dag, kväll och nätter? Jag har svårt att förstå det här med månadslön. Då är det nästan bättre att gå på timmar och få betalt för de timmar man arbetar. En månadslön för mig är en fast lön du får varje månad oavsett antalet timmar du jobbar men så funkar det inte överallt.

Om månadslön nu ska fungera som en fast summa man får utbetald varje månad oavsett timmar, varför har olika arbetsgivare olika sätt att tolka detta med månadslön då? Vissa utgår från att man får en summa utbetald oavsett timmar medan andra räknar på de timmar man har arbetat och får lönen utifrån det.
Senast redigerad av Halshuggning 2013-05-18 kl. 11:16.
Citera
2013-05-18, 11:17
Medlem
Citat:
Går det att göra så? Är det inte idiotiskt att jobba mindre men ändå få samma lön?
månadslön är alltså en fast summa som man får utbetald varje månad oavsett hur mkt man jobbar?

Det beror ju lite på, som på mitt jobb kör vi med flex...
så om jag jobbar 50h i veckan så får jag inte mer för det, dock så är det ju inte helt sant för om det inte är "frivillig" övertid så får man extra betalt för det.

sen varierar det beroende på vad man har för avtal då
Citera
2013-05-18, 21:43
Medlem
Det kan vara så att ena månaden så jobbar du lite mer och den andra lite mindre. men att du alltid får din månadslön + OB.
Citera
2013-05-22, 07:38
Medlem
Draken22s avatar
Gissningsvis så har du timlön men att arbetsgivaren i tal omvandlat detta till en ungefärlig månadslön (eller sagt att timlönen motsvarar en månadslön på 21.500 kr), då de flesta är intresserad av att veta hur mycket man kommer att tjäna per månad.

Svårt att veta vad de 165 timmarna är utan att ha sett avtalets exakta formulering. Kan vara att en heltid omfattas av 165 timmar och att det då, vid heltid, skulle betyda 21.500 kr.
Citera
2014-07-09, 16:14
Medlem
Mickesoklarts avatar
Bumpar den här tråden då jag också har problem med månadslön.

I mitt avtal står det ingenting om någon månadslön.

Det står "lön" = 25000
Antal timmar /vecka = 40
semesterdagar = 25

med tanke på att det är semesterdagar inräknat så antar jag att det är månadslön, och då fick jag berättat för mig i typ maj att jag egentligen skulle jobba alla vardagar 10-19 (minus en timme lunch).

Men nu till problemet. Varken min chef eller jag visste hur det fungerade förrän i maj, började i höstas, så jag jobbade 40 timmar i veckan enligt kontrakt i över ett halvår. Nu vill företaget ha tillbaka pengar för de månader jag inte jobbade alla vardagar, t.ex Januari innehöll 22 vardagar när butiken var öppen. dvs 22x8=176h, men jag jobbade endast 160.

Kan de göra så?

Bör tilläggas att jag har mängder med mail från min arbetsgivare där det framgår att hon också trodde på 160 h per månad.

det blir ju en jävla massa pengar de vill ha tillbaka.

stod inte heller något om någon lunchrast i kontraktet så jag har inte tagit en timme om dagen. Käkade min matlåda på jobb under tiden jag jobbade, när jag hade en stund över. arbetsgivaren vill nämligen även dra av en timme per dag på samtliga dagar på mina nästkommande löner, pga att "det står i lagen". Problemet för mig var dock att jag var själv och inte kunde lämna butiken.

Företagen kan väl för fan inte kräva mig på grejer i efterskott när de inte visste om att det var fel heller?!

extremt tacksam för svar! Har funderat på att gå till facket, men det känns så jävla givet att de har fel att det inte ska behövas kan jag tycka.
Citera
2014-07-09, 16:59
Medlem
Citat:
Hej!

Du ska alltså få 130kr/h x 150 timmar eftersom det står att du ska jobba 150 timmar. Att du har månadslön och inte timlön beror förmodligen på enkelhet från arbetsgivarens sida, det är jobbigare att räkna dina timmar eftersom ni inte har någon stämplingsmaskin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in