Bumpar den här tråden då jag också har problem med månadslön.
I mitt avtal står det ingenting om någon månadslön.
Det står "lön" = 25000
Antal timmar /vecka = 40
semesterdagar = 25
med tanke på att det är semesterdagar inräknat så
antar jag att det är månadslön, och då fick jag berättat för mig i typ maj att jag egentligen skulle jobba alla vardagar 10-19 (minus en timme lunch).
Men nu till problemet. Varken min chef eller jag visste hur det fungerade förrän i maj, började i höstas, så jag jobbade 40 timmar i veckan enligt kontrakt i över ett halvår. Nu vill företaget ha tillbaka pengar för de månader jag inte jobbade alla vardagar, t.ex Januari innehöll 22 vardagar när butiken var öppen. dvs 22x8=176h, men jag jobbade endast 160.
Kan de göra så?
Bör tilläggas att jag har mängder med mail från min arbetsgivare där det framgår att hon också trodde på 160 h per månad.
det blir ju en jävla massa pengar de vill ha tillbaka.
stod inte heller något om någon lunchrast i kontraktet så jag har inte tagit en timme om dagen. Käkade min matlåda på jobb under tiden jag jobbade, när jag hade en stund över. arbetsgivaren vill nämligen även dra av en timme per dag på samtliga dagar på mina nästkommande löner, pga att "det står i lagen". Problemet för mig var dock att jag var själv och inte kunde lämna butiken.
Företagen kan väl för fan inte kräva mig på grejer i efterskott när de inte visste om att det var fel heller?!
extremt tacksam för svar! Har funderat på att gå till facket, men det känns så jävla givet att de har fel att det inte ska behövas kan jag tycka.