Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-15, 20:36
  #1
Medlem
Hej!

Valde mina individuella val idag som jag kommer läsa i trean. Jag valde engelska 7 och företagsekonomi 1.

Går just nu andra året på gymnasiet (samhällslinjen) och är sugen på att veta vad ekonomikursen innebär, vad man kommer syssla med, om kursen är svår/rolig/betydelsefull o.s.v ?

Tack på förhand
Citera
2013-05-15, 20:50
  #2
Medlem
SteveAngellos avatar
Handlar mycket om hur ett företag fungerar, mycket ekonomiska begrepp. Själva ekonomin kommer du få en grundläggande introduktion av, dvs. resultatbudget, bokföring, likviditetsbudget mm. Du kommer även få praktisera på ett företag då detta är del av FEK 1 o 2s kursplan, enligt mina tidigare erfarenheter, vet dock inte hur din skola förehåller sig till den.
Citera
2013-05-16, 20:05
  #3
Medlem
MongoPingiss avatar
FEK är bra att ha med sig oavsett vad du jobbar som eller vill göra med ditt liv.
Citera
2013-05-17, 20:24
  #4
Medlem
Abolishs avatar
Jag skulle säga att det är en av de bättre kurserna på gymnasiet, extra engelska är också utmärkt. Bra val av dig alltså!

Du kommer lära dig hur ett företag fungerar väldigt ytligt. Förvänta dig inte att lära dig allt, men om du är sugen på att starta ett företag eller arbeta operativt inom ett så är det en nyttig kurs.
Citera
2013-05-18, 13:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SteveAngello
Handlar mycket om hur ett företag fungerar, mycket ekonomiska begrepp. Själva ekonomin kommer du få en grundläggande introduktion av, dvs. resultatbudget, bokföring, likviditetsbudget mm. Du kommer även få praktisera på ett företag då detta är del av FEK 1 o 2s kursplan, enligt mina tidigare erfarenheter, vet dock inte hur din skola förehåller sig till den.

Tack för svar
Citera
2013-05-18, 13:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MongoPingis
FEK är bra att ha med sig oavsett vad du jobbar som eller vill göra med ditt liv.

Härligt att det kommer till nytta
Citera
2013-05-18, 13:50
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abolish
Jag skulle säga att det är en av de bättre kurserna på gymnasiet, extra engelska är också utmärkt. Bra val av dig alltså!

Du kommer lära dig hur ett företag fungerar väldigt ytligt. Förvänta dig inte att lära dig allt, men om du är sugen på att starta ett företag eller arbeta operativt inom ett så är det en nyttig kurs.

Tack för svaret! Ja, det känns som jag valt rätt kurser
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback