Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-15, 12:44
  #1
Medlem
Hej!

Jag kom precis på en sak, och detta är rent teoretiskt och det är om vårat universum är format som t.ex. en bad ring. Så borde vi väll kunna se en och samma stjärna två gånger, fast i två helt olika tider och lägen?

Låt mig förklara hur jag menar. Om vi säger att vi har ljusstrålar ifrån en stjärna som träffar "direkt" på våran gjord ifrån stjärnan som vi kan observera. Men samtidigt så sänder samma stjärna ljusstrålar emot universums "kant" alltså längst med badringen och bakträffar oss igen fast för oss får ett helt annat läge och tidsförskjutning? Kan inte då universum verka äldre än vad det egentligen är? Alltså rent teoretiskt?

Upplys mig är ni snälla!
Citera
2013-05-15, 13:17
  #2
Medlem
bjornebarns avatar
Ja, visst blir det så, men eftersom det är så oerhört mycket längre att färdas bakvägen så kommer vi ändå inte se någonting därifrån.
Citera
2013-05-15, 13:20
  #3
Medlem
Så universum skulle med andra ord inte verka äldre än vad det egentligen är med bad rings universum?
Citera
2013-05-15, 16:29
  #4
Medlem
psyDucks avatar
astronomer har faktiskt försökt se om de kan se samma stjärna på två olika platser, men inte lyckats. Antagligen bland annat för att universum är mycket större än det obseverbara universum.
Citera
2013-05-18, 00:13
  #5
Medlem
Tack
Citera
2013-05-25, 11:59
  #6
Medlem
Crossmacks avatar
Fysik, matematik och teknologi --> Astronomi och rymdfart
/Moderator
Citera
2013-05-27, 17:13
  #7
Medlem
Jag ger er Einsteins Cross där man kan se samma galax på fyra olika ställen. Det ni snackar om är gravitational lensing. Universums "platthet" är dessutom 1, eller så nära man har kunnat mäta med känsligheten på våra instrument, men för alla praktiska uträkningar 1, dvs perfekt platt och inte badring.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback