• 1
  • 2
2013-05-14, 22:55
Medlem
Hej!
Jag skulle behöva hjälp med tillvägagångssättet vid löneförhandlingen.
Jag har jobbat på samma företag i 5år, har själv aldrig löneförhandlat, och har nu bestämt mig för att göra det.
Jag hade en ingångslön på 21.500kr, idag 5år senare ligger den på strax över 23.200kr, är det rimligt?

Jag är den enda på företaget som behärskar alla maskinerna.
Jag är inte medlem i facket, men min arbetsplats har kollektivavtal.
Kan arbetsgivaren neka mig löneökning?
Har otroligt hög arbetsmoral, sköter mina arbetstider, tar stort ansvar och är i princip aldrig sjuk (1-2 dagar per år MAX)
Citera
2013-05-14, 22:59
Medlem
Randomshizzleyeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skidoon
Hej!
Jag skulle behöva hjälp med tillvägagångssättet vid löneförhandlingen.
Jag har jobbat på samma företag i 5år, har själv aldrig löneförhandlat, och har nu bestämt mig för att göra det.
Jag hade en ingångslön på 21.500kr, idag 5år senare ligger den på strax över 23.200kr, är det rimligt?

Jag är den enda på företaget som behärskar alla maskinerna.
Jag är inte medlem i facket, men min arbetsplats har kollektivavtal.
Kan arbetsgivaren neka mig löneökning?
Har otroligt hög arbetsmoral, sköter mina arbetstider, tar stort ansvar och är i princip aldrig sjuk (1-2 dagar per år MAX)

Klart han kan neka dig, du har ju redan fått en högre lön sen du började arbeta. Men men, du kan ju alltid ta ett allvarligt snack med honom och säga som det är. Håller tummarna!
Citera
2013-05-14, 23:24
Medlem
VonFanderblads avatar
Stackare, det var en riktigt kass löneutveckling det. Finns det någon anledning till att du aldrig haft lönesamtal? Det är ju i alla fall bra att du funderar på det och jag hoppas att du läser på internet så du får tips om hur du borde bete dig under samtalet.

Gå igenom lönekriterierna och ge dig själv omdömen.
Hur har jag utvecklats och vad har jag åstadkommit?
änk ut konkreta exempel som du kan nämna i samtalet.
Vad har förändrats? Så här har mina arbetsuppgifter utökats, och den här kompetensutvecklingen har skett.
Sammanfatta och skriv ner dina argument, punktvis. Använd dem under samtalet.
Kanske kan du begära andra förmåner än lön, kolla det.
Senast redigerad av VonFanderblad 2013-05-14 kl. 23:27.
Citera
2013-05-14, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Randomshizzleyea
Klart han kan neka dig, du har ju redan fått en högre lön sen du började arbeta.
Jo, men 1800kr på en 5 års period, är det rimligt?

Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Stackare, det var en riktigt kass löneutveckling det. Finns det någon anledning till att du aldrig haft lönesamtal?
Min chef har aldrig tagit upp lönefrågan, är min första arbetsplats sen gymnasiet, så jag vet inte hur det funkar på andra ställen, och jag har inte heller gjort det, känns sjukt dumt att jag inte tagit tag i det tidigare känner jag nu

Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Kanske kan du begära andra förmåner än lön, kolla det.
Förslag på det? Jag tar knappt semester, så extra semester känns dumt att förhandla till sig
Citera
2013-05-14, 23:45
Medlem
Det motsvarar väl ungefär en löneökning på 1.5% per år vilket är lägre än de genomsnittliga löneökningarna inom kollektivavtalen.
Alltså du borde haft mer i lön bara genom den årliga procentuella höjningen genom ditt kollektivavtal utöver detta så borde ni väl ha någon form av lönesteg du gått upp i under dessa 5 år?

Vet dock inte vem du skall vända dig till för att kolla upp det ordentligt men din löneutveckling ligger ju långt under medel om man säger så.
Citera
2013-05-14, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Det motsvarar väl ungefär en löneökning på 1.5% per år vilket är lägre än de genomsnittliga löneökningarna inom kollektivavtalen.
Alltså du borde haft mer i lön bara genom den årliga procentuella höjningen genom ditt kollektivavtal utöver detta så borde ni väl ha någon form av lönesteg du gått upp i under dessa 5 år?

Vet dock inte vem du skall vända dig till för att kolla upp det ordentligt men din löneutveckling ligger ju långt under medel om man säger så.
Precis vad jag insett nu, har nog gått miste om endel kronor
Och att få ut det retroaktivt kan jag väl glömma då jag som arbetstagare borde ta ansvar för det också kan jag tänka mig..
Vad menas med lönestag?
Citera
2013-05-15, 00:04
Medlem
På arbetsplatser jag varit på har man haft lönesteg där du börjar på en lön och sedan allt eftersom du lär dig mer av yrket så går du upp i lön.

På en industri tex så kanske du börjar på steg A och efter att du kommit in i det hela och lärt dig lite så går du upp i steg B och sedan när du kan hela din avdelning steg C och sen om du tar extra ansvar etc steg D, E osv. Ett sätt att motivera folk att vilja lära sig fler arbetsuppgifter och ta mer ansvar.
Citera
2013-05-15, 00:31
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AML78

Dessutom brukar man som ung enligt min erfarenhet få högre procentpåslag än de som är äldre med högre lön.
Citera
2013-05-16, 11:27
Medlem
En annan fråga jag tänkte på:
Kan företaget jag jobbar på neka mig högre lön pga. dålig ekonomi i företaget eller någon annan faktor?
Eller måste man följa kollektiv avtalet oavsett?
Citera
2013-05-16, 12:29
Medlem
Codens avatar
Citat:
Kan företaget jag jobbar på neka mig högre lön pga. dålig ekonomi i företaget eller någon annan faktor?

Dom kan aldrig ge dig mindre än minimipåslaget oavsett om dom saknar pengar. Alternativet antar jag är att dom får sätta företaget i konken.
Citera
2013-05-16, 13:04
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coden
Dom kan aldrig ge dig mindre än minimipåslaget oavsett om dom saknar pengar. Alternativet antar jag är att dom får sätta företaget i konken.

Eh, referera gärna till den lägen i lagboken...
Citera
2013-05-16, 23:53
Medlem
Citat:

Har ditt företag tecknat kollektivavtal så har man förbundit sig att följa det, annar är det ett avtalsbrott.

Har man inget avtal så kan man betala vad man vill då vi inte har några lagstadgade minimilöner i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in