• 1
  • 2
2013-05-14, 19:58
Medlem
Razozs avatar
Ohoj!

Har varit och rotat i min mors källare och hittat en stekpanna (24 cm) av Skeppshult och en gryta på 2.7L av norska Jøtul, båda i gjutjärn.

Dessvärrevar det rätt otäcka beläggningar på stekpannan, ett svart flagnande lager som såg ut som en gammal emaljering som börjat släppa (dock är pannan ej emaljerad). Skrapade bort det mesta med ett stämjärn, diskade ordentligt med grov stålkudde, blötlade i ättika+vatten och körde slutligen med svinto och pannorna blev rätt OK. Lite av den där svarta beläggningen sitter fan i mig kvar ändå!

Det är ju inte hela världen heller, men nu har jag börjat och jag vill ha pannan i fråga absolut fläckfri då jag redan lagt så satans mycket tid på detta. Någon som har tips för att få den helt ren? Har funderat på blästring, men har inte tillgång till det längre.

Fundering två: efter en rejäl skrubb blottade sig järnet under som grått. Svärtas pannor i fabrik? Kommer denna färg komma tillbaka?

Tacksam för svar!
Citera
2013-05-14, 20:06
Medlem
localeyes avatar
Det svarta är typ en legering från fabrikken, troligen för att slippa rost.
I vanliga fall skulle jag smeta in den i brun såpa, lägga den i en plastpose i en dygnstid och därefter skrubba den, men det tycks att du har skrubbat mycket på den så det hjälpar nog inte. Prova med en stålborsta till borrmaskinen, typ: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Sli...lborste-19205/
När du är nöjd med pannan se till att smörj den med olja så den inte rostar.
Citera
2013-05-14, 20:23
Medlem
Razozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av localeye
Det svarta är typ en legering från fabrikken, troligen för att slippa rost.
I vanliga fall skulle jag smeta in den i brun såpa, lägga den i en plastpose i en dygnstid och därefter skrubba den, men det tycks att du har skrubbat mycket på den så det hjälpar nog inte. Prova med en stålborsta till borrmaskinen, typ: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Sli...lborste-19205/
När du är nöjd med pannan se till att smörj den med olja så den inte rostar.

Tjena!

Bra tips, tackar. Ska kika i garaget om jag eventuellt har någon liggande. Bör jag oroa mig för att fucka upp finishen eller är gjutjärnet så hårt att det bara kommer att rispa lite?
Citera
2013-05-14, 20:26
Medlem
HumpingDogs avatar
”Har din panna blivit fläckig eller rostig, smörj den med ett rikligt lager matolja och låt stå över natten. Torka sedan bort överflödigt fett och löst rost. Om det börjar bränna fast upprepade gånger i pannan trots att du sänker temperaturen, gör såhär: skrapa bort fastbrända matrester. Klipp ett paket bacon i småbitar och stek i pannan på låg värme tills det blivit knaprigt och allt fett smält ut. Grisflott ger den bästa instekningen och din panna fungerar nu som vanligt igen.”

http://vovve.net/Rastplatsen/display...sp?tid=6009112

”Vidbränning
Häll varmt eller kallt vatten blandat med lite handdiskmedel i kärlet, låt inte blandningen stå för länge. Avlägsna sedan vidhäftningen med rengöringssvamp, tvålull eller skrapa försiktigt bort den. Diska och torka sedan som ovan.

Uttorkning
Om kärlet har ljusnat i färgen och ytan ser torr ur betyder det att det behöver fettas in.
Fukta en bit hushållspapper med matolja och gnid in kärl och lock invändigt. Om de är mycket uttorkade låt dem stå på spisplattan på låg värme eller i ugnen (100°) i 1 timme så att fettet tränger in ordentligt i porerna. Använd inte för mycket olja, ytan kan då få en sirapsliknande hinna.

Rost
Om kärlet inte är tillräckligt infettat eller om det förvarats fuktigt kan det rosta. Avlägsna först rosten med en vass rengöringssvamp eller tvålull. Gnid sedan in kärlet med en bit hushållspapper fuktad med matolja. Låt till sist oljan tränga in i porerna på spisen eller i ugnen, se ovan. Om även utsidan oljats in är det bäst att ställa kärlet i ugnen på en plåt, annars kan olja rinna ner på spisplattan eller i ugnen.”

https://www.coop.se/Recept--mat/Vard...p/Om-gjutjarn/
Senast redigerad av HumpingDog 2013-05-14 kl. 20:30.
Citera
2013-05-14, 20:28
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razoz
Tjena!

Bra tips, tackar. Ska kika i garaget om jag eventuellt har någon liggande. Bör jag oroa mig för att fucka upp finishen eller är gjutjärnet så hårt att det bara kommer att rispa lite?
Man kan lämna in den för blästring.
Men annars kan man ta ugnsrengörning och spraya på.ett lager och sen låta den ligga i en påse ett par dagar för att sen skrubba med stålborste eller boll.
Har för mig att den sen bör avgiftas i ättika/vatten en stund. Jag gjorde dock inte det, sköljde den bara väldigt noga.
Citera
2013-05-14, 20:30
Medlem
localeyes avatar
Citat:
Tjena!

Gjutjärn är såpass hårt att det inte är någon fara för repor, användar du stålborsta på borrmaskinen blir den nog bara mer slätt..
Citera
2013-05-14, 20:34
Medlem
http://ohmansmatovin.com/2012/09/10/...-for-en-femma/

Du behöver

Ugnsrengöringsmedel på sprayflaska
Plast-/gummihandskar
Stor plastpåse/sopsäck
Stålullskudde (den där sorten för grytrengöring)
Ättikssprit
fin stålull/svinto
Ister eller neutral matolja

Gör så här: Ta på plasthandskarna (använd dem varje gång du hanterar ugnsrengöringen) och ha gärna långärmat. Spreja rikligt med ugnsrengöringen runt om hela grytan/stekjärnet, stoppa ner i plastpåse och förslut så att medlet inte torkar. Efter 2-3 dagar tar du ut grytan, torkar av med papper, sprejar igen och ner i plastpåsen. När det gått totalt en vecka tar du upp järnet diskar det i varmt vatten och diskmedel och bearbetar det med stålullskudden så de tuffa partierna lossnar. Sänk ner hela järnet i varmt vatten och rejält med 12% ättikssprit. Ättikan neutraliserar det basiska rengöringsmedlet och löser upp rost och andra avlagringar. Låt ligga i blöt 45-60 minuter och putsa sedan med den fina stålullen. Diska av ordentligt, och torka noggrant med hushållspapper och direkt in i ugn på 150° i 30 minuter. Höj temperaturen till 250° och låt stå ytterligare 30 minuter. Stäng av ugnen, ta ut det mycket heta järnet och gnid in med ister eller olja. Lägg in i ugnen upp och ner så att det inte bildas ansamlingar av fett. Ta då och då ut järnet ur den svalnande ugnen och torka av överflödigt fett och polera.
Citera
2013-05-14, 20:52
Medlem
Razozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumpingDog
dravel

Läs mina frågor tack, har ingen nytta av ett skit.

Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
Man kan lämna in den för blästring.
Men annars kan man ta ugnsrengörning och spraya på.ett lager och sen låta den ligga i en påse ett par dagar för att sen skrubba med stålborste eller boll.
Har för mig att den sen bör avgiftas i ättika/vatten en stund. Jag gjorde dock inte det, sköljde den bara väldigt noga.

Såg den där guiden, men jag vet inte om jag vill ha så starka kemikalier där jag sen ska laga min mat. Funkar ingen annat ska jag dock testa!

Citat:
Ursprungligen postat av localeye
Gjutjärn är såpass hårt att det inte är någon fara för repor, användar du stålborsta på borrmaskinen blir den nog bara mer slätt..

Kanon, då provar vi det!

Citat:
Ursprungligen postat av Drizzel
http://ohmansmatovin.com/2012/09/10/...-for-en-femma/

Du behöver

Ugnsrengöringsmedel på sprayflaska
Plast-/gummihandskar
Stor plastpåse/sopsäck
Stålullskudde (den där sorten för grytrengöring)
Ättikssprit
fin stålull/svinto
Ister eller neutral matolja

Gör så här: Ta på plasthandskarna (använd dem varje gång du hanterar ugnsrengöringen) och ha gärna långärmat. Spreja rikligt med ugnsrengöringen runt om hela grytan/stekjärnet, stoppa ner i plastpåse och förslut så att medlet inte torkar. Efter 2-3 dagar tar du ut grytan, torkar av med papper, sprejar igen och ner i plastpåsen. När det gått totalt en vecka tar du upp järnet diskar det i varmt vatten och diskmedel och bearbetar det med stålullskudden så de tuffa partierna lossnar. Sänk ner hela järnet i varmt vatten och rejält med 12% ättikssprit. Ättikan neutraliserar det basiska rengöringsmedlet och löser upp rost och andra avlagringar. Låt ligga i blöt 45-60 minuter och putsa sedan med den fina stålullen. Diska av ordentligt, och torka noggrant med hushållspapper och direkt in i ugn på 150° i 30 minuter. Höj temperaturen till 250° och låt stå ytterligare 30 minuter. Stäng av ugnen, ta ut det mycket heta järnet och gnid in med ister eller olja. Lägg in i ugnen upp och ner så att det inte bildas ansamlingar av fett. Ta då och då ut järnet ur den svalnande ugnen och torka av överflödigt fett och polera.

Se svaret ovan :-)
Citera
2013-05-15, 19:20
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
Läs mina frågor tack, har ingen nytta av ett skit.

Det lär du ha när du gjort rent dem med ganska tuffa metoder.
Dessutom säger du att du inte har någon nytta av ett skit. Varför ställer du då frågor?

Citat:
Fundering två: efter en rejäl skrubb blottade sig järnet under som grått. Svärtas pannor i fabrik? Kommer denna färg komma tillbaka?

Här ville du naturligtvis bara ha ett av två möjliga svar. Ja eller nej.
Senast redigerad av HumpingDog 2013-05-15 kl. 19:26.
Citera
2013-05-18, 16:09
Medlem
Razozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumpingDog
Det lär du ha när du gjort rent dem med ganska tuffa metoder.
Dessutom säger du att du inte har någon nytta av ett skit. Varför ställer du då frågor?

Här ville du naturligtvis bara ha ett av två möjliga svar. Ja eller nej.

Dina svar var inte relevanta till sakfrågan. Självklart kommer jag att göra rent pannan ordentligt efter behandlig och jag är väl för bövelen intelligent nog för att fetta in stekpannan

Gällande svärtningen så gav localeye ett bra svar!
Citera
2013-05-18, 18:56
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Dina svar var inte relevanta till sakfrågan. Självklart kommer jag att göra rent pannan ordentligt efter behandlig och jag är väl för bövelen intelligent nog för att fetta in stekpannan

Gällande svärtningen så gav localeye ett bra svar!

Svärtan kommer sig väl av olja som reagerat med det heta järnet snarare än en legering av metaller? Det bildas ett skyddande lager av kolföreningar som dels motverkar rost, dels gör att ytan får en non-stickkaraktär. När du fått pannan tillräckligt ren, oavsett metod, så skulle jag rekommendera dig att göra enligt antingen Drizzels ugnsmetod ovan, eller något liknande. Sök på seasoning cast iron, så får du en massa varianter. Det krävs både värme och fett för att få den önskade ytan.
Citera
2013-05-18, 23:40
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Svärtan kommer sig väl av olja som reagerat med det heta järnet snarare än en legering av metaller? Det bildas ett skyddande lager av kolföreningar som dels motverkar rost, dels gör att ytan får en non-stickkaraktär. När du fått pannan tillräckligt ren, oavsett metod, så skulle jag rekommendera dig att göra enligt antingen Drizzels ugnsmetod ovan, eller något liknande. Sök på seasoning cast iron, så får du en massa varianter. Det krävs både värme och fett för att få den önskade ytan.
Svärtan är väl det lager kol som bildas vid uppvärmningen av oljan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in