Citat:
Ursprungligen postat av kemisksubstans
Är inte antisocial personlighetsstörning en mildare form utav psykopati? Klart att det fins personer med den störningen som kan känna empati och sympati, men känslorna är bara mer avtrubbade. Jag har själv drag utav den störningen, jag känner ett vist känslomässigt flack men jag kan känna empati och sympati och omgivningen tycker att jag är väldigt empatisk.
Den här tråden har hamnat fel, borde flyttas till psykiatri- och psykologitråden.
Antisocial personlighetsstörning måste innebära en del antisociala beteenden, alltså normbrytande beteenden med bristande respekt för andras känslor och integritet; exempel på detta är ett grundat (mönsterbildande) kriminellt leverne med bristande planering och ansvarstagande, med utnyttjande av andra som ganska typiskt.
Det finns personer med kriminell identitet som inte är antisocialt personlighetsstörda. En riskgrupp för sådan kriminalitet är t ex ADHD-personer, som i många fall kan ha en hygglig empatisk förmåga men ändå i förening med viss sorts brottslighet. (De flesta ADHD-personer är dock inte kriminella personligheter, om det nu behöver påpekas.) Några återfallsförbrytare, som dock inte drivs av den kriminella identiteten, men eldas av desperationen, är t ex tunga narkomaner, som med brott försöker finansiera sitt missbruk och destruktiva leverne.
Psykopaten är inte definierad i DSM-4. Nu är tiden kommen för DSM-5, i vilken antalet specificerade personlighetsstörningar har minskats, men antisocial personlighetsstörning och narcissistisk personlighetsstörning finns båda kvar. En psykopat är en särdeles empatistörd person, som naturligtvis genom bristen på empati kan göra gränsöverskridande, brottsliga handlingar, har kapaciteten men inte nödvändigtvis görs sig skyldig till åtalbara brott; kanske är det bara en tidsfråga. Manipulation, narcissism och andra "styrkor" kan göra psykopaten - åtminstone under ganska korta perioder - framgångsrik i sociala sammanhang; detta beror dels på om en given psykopat har hög, måttlig eller låg intelligens. (Dock ska inte intelligensen vara så låg att det vore mer adekvat att diagnostisera en genomgripande utvecklingsstörning.) I längden blir dock psykopatens lögner, manipulationer, impulsivitet, aggressivitet, brist på långsiktighet och utnyttjande av andra något som slår tillbaka eller åtminstone stöter bort andra som hunnit genomskåda individen.
Jag tror man kan beteckna en psykopat som ett fullblod av antisocial personlighetsstörning, eller i alla fall någon som har den potentialen; om den inte står i full antisocial blom så är den tillsvidare tuktad eller förfinad till "sociopat". Terminologin på området är populariserad och få vet väl var gränserna går riktigt. För mig representerar psykopaten en hyfsat intelligent antisocial, som kan ha på ytan stor social framgång. Det är väl troligt att en mindre intellektuellt rustad antisocial har ett mindre kontrollerat beteende (mer impulsiv eller mindre maskerad) och därför manifesterar sin antisocialitet mer öppet och ertappas enklare.