• 1
  • 2
2005-06-01, 17:58
Medlem
Jag söker namnet på ett bedövningsmedel (tror jag att det kan benämnas som).

Jag hade turen att stöta på det under en sjukhusvisit för ett tag sedan.
Jag var tvungen att få en droppslang inkörd i en ven i bröstkorgen (för att droppet skulle sitta där en vecka) och som bedövning använde läkaren först lokalbedövning i form av tandläkarbedövning där sonden var tänkt att gå in.
Eftersom läkaren inte fick in droppslangen rätt under ett par försök så gav hon upp och kallade på överläkaren som fick ta över.
Det första hon gjorde var att ordinera mig 30mg av något annat ämne som jag tyvärr inte minns vad det hette. Jag är säker på att det började på ett "L" iaf. Effekten trädde in efter några sekunder (jag fick det intravenöst) och förvandlade mig till "byfyllot i en tidig irländsk roman" i ca 1 minut! Sedan var ruset puts väck. Meningen med drogen var att jag skulle slappna av för en kort stund. Det kändes som om jag låt i en multidjup säng + känslan av att vara vansinnigt aspackad fast utan något som helst illamående!
Det enda jag fick ur mig under oerhörd ansträngning var, "det här var ju ganska tufft, nu slipper ni höra mig klaga iaf".
"Det var lite det som var meningen" svarade läkaren och rammade in sonden.

Vad kan det vara för drog? Effekten satt som sagt i i ca en minut.
Citera
2005-06-02, 02:31
Medlem
mankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pengo
Jag söker namnet på ett bedövningsmedel (tror jag att det kan benämnas som).

Jag hade turen att stöta på det under en sjukhusvisit för ett tag sedan.
Jag var tvungen att få en droppslang inkörd i en ven i bröstkorgen (för att droppet skulle sitta där en vecka) och som bedövning använde läkaren först lokalbedövning i form av tandläkarbedövning där sonden var tänkt att gå in.
Eftersom läkaren inte fick in droppslangen rätt under ett par försök så gav hon upp och kallade på överläkaren som fick ta över.
Det första hon gjorde var att ordinera mig 30mg av något annat ämne som jag tyvärr inte minns vad det hette. Jag är säker på att det började på ett "L" iaf. Effekten trädde in efter några sekunder (jag fick det intravenöst) och förvandlade mig till "byfyllot i en tidig irländsk roman" i ca 1 minut! Sedan var ruset puts väck. Meningen med drogen var att jag skulle slappna av för en kort stund. Det kändes som om jag låt i en multidjup säng + känslan av att vara vansinnigt aspackad fast utan något som helst illamående!
Det enda jag fick ur mig under oerhörd ansträngning var, "det här var ju ganska tufft, nu slipper ni höra mig klaga iaf".
"Det var lite det som var meningen" svarade läkaren och rammade in sonden.

Vad kan det vara för drog? Effekten satt som sagt i i ca en minut.

går det inte att kontakta dem o fråga eller måste de inte skriva på din journal vad du getts? den har du ju rätt o se
Citera
2005-06-02, 07:46
Medlem
Holkens avatar
Lorazepam?
Citera
2005-06-02, 08:08
Medlem
Spliffmeisters avatar
Knappast Lorazepam...
Citera
2005-06-02, 18:03
Medlem
....

Det är ju inte så att jag känner att jag måste ha tag i det ögonaböj. Det som jag tyckte var intressant med det var att det verkade så kort tid... Iaf så borde det vara morfin i någon form...
Citera
2005-06-02, 18:21
Det enda jag kommer att tänka på är Leptanal, vilket innehåller fentanyl som är en opioid (morfin-liknande). Men inte 30 mg av det, det ges i microgram, samt borde effekten sitta i längre.
Citera
2005-06-02, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spliffmeister
Knappast Lorazepam...

Kan faktiskt visst vara Lorazepam, det har bla sådana här användningsområden inom delar av vården. Även om Lorazepam inte verkar jättestarkt så kan en hyfsad dos intravenöst till någon som inte är van ge ganska stor effekt. När jag gjorde gastroskopi så fick jag diazepam intravenöst, och det slog snabbt som fan och försvann lika snabbt, dock var det en liten dos...
Citera
2005-06-03, 12:00
Medlem
Spliffmeisters avatar
Skulle det ge 30 mg lorazepam rätt i armen på sjukan? Den finns inte som injekserbar vätska... den är inte vattenlöslig... tror knappast att systrarna står och meckar med krossade tabletter och en syralösning i pumpen
Citera
2005-06-03, 13:00
Medlem
"går det inte att kontakta dem o fråga eller måste de inte skriva på din journal vad du getts? den har du ju rätt o se"

Ring dit och fråga vad det var.Tror knappast att dom kommer vägra att tala
om det för dig!
Citera
2005-06-03, 18:27
Bannlyst
Citat:
Skulle det ge 30 mg lorazepam rätt i armen på sjukan? Den finns inte som injekserbar vätska... den är inte vattenlöslig... tror knappast att systrarna står och meckar med krossade tabletter och en syralösning i pumpen

Efter närmare kontroll ser jag att du har rätt. Mitt uttalande baseras på olika länder utomlands, och att Lorazepam används där, men tydligen används det ej så mycket i Sverige...
Citera
2005-06-03, 19:58
Medlem
Avgrunds avatar
Citat:
HAHAH.
Citera
2005-06-03, 20:29
Medlem
Unbalanceds avatar
Lidokain är ett bedövningsmedel som ges tex. intravenöst i doser
uppåt 30mg ..
Dock vet jag inte om du får den effekten utav Lidokain .

Lorazepam används intravenöst iaf i andra länder i samband med
operationer, har dock aldrig provat själv .
Diazpem IV är dock ganska skönt
Mycket skönare än tabletterna iaf som verkligen inte fungerar för mig .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in