Flashback bygger pepparkakshus!
2013-05-14, 15:04
Medlem
luddviigs avatar
Hej, så fort jag kollar på något klipp på t ex svtplay eller tv6 play eller något liknande går fläktarna upp i högvarv för den använder sig av flash som är väldigt krävande för datorn. Undrar om det finns någon html5 spelare/player som gör så all flash spelas i en html5 spelare istället? Vet att youtube har det men skulle gärna vilja ha det överallt där man kan kolla på filmklipp osv. Det ska vara till safari för det är de jag använder!

Hoppas någon kan hjälpa mig!
Citera
2013-05-14, 15:14
Medlem
frozendragons avatar
Installera Firefox istället så löser sig problem då den är mycket mer effektiv än Safari.
Citera
2013-05-14, 15:15
Medlem
luddviigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frozendragon
Installera Firefox istället så löser sig problem då den är mycket mer effektiv än Safari.

Skulle funka men grejen är att det inte finns den underbara "dubbel tap zoom" funktionen till firefox...
Citera
2013-05-14, 17:31
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luddviig
Hej, så fort jag kollar på något klipp på t ex svtplay eller tv6 play eller något liknande går fläktarna upp i högvarv för den använder sig av flash som är väldigt krävande för datorn. Undrar om det finns någon html5 spelare/player som gör så all flash spelas i en html5 spelare istället? Vet att youtube har det men skulle gärna vilja ha det överallt där man kan kolla på filmklipp osv. Det ska vara till safari för det är de jag använder!

Hoppas någon kan hjälpa mig!

Installera "click to flash" (tillägg till safari) så aktiveras html5-spelaren på de sidor som har stöd för det, och på alla andra sidor, som bara har flash-filmer får du klicka på rutan för att starta flash-filmen.
Citera
2013-05-25, 20:10
Medlem
lasternassummas avatar
Gå till:
http://www.youtube.com/html5

Testa att välja HTML5 i stället för flash.
Gå till samma sida om du vill gå tillbaka
till Flash.

/LS
Citera
2013-05-25, 20:16
Medlem
lasternassummas avatar
Glömde skriva:
Ovanstående gäller endast YT.

Det är alltid en bra idé att avsluta program som
inte används. Se t.ex. CMD-tab eller Aktivitetskontroll.

Minne kan vara ett problem. CPU-belastning och
minnesanvändning syns i Aktivitetskontroll.

Utveckling på området video-kodning gör att nyare
kodningsmetoder har en tendens att ta mer CPU,
vilket alstrar mer värme. Speciellt vid högre upplösning,
såsom HD (speciellt 1080p).

/LS
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in