2005-06-01, 14:35
Medlem
Hej,

Sker det stavningstävlingar i Sverige? (verkar vanligt i USA).

Barn får ett ord uppläst sedan ska de stava det rätt, allt på en scen, med stor publik ofta.
Citera
2005-06-01, 14:39
Medlem
Barschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet
Hej,

Sker det stavningstävlingar i Sverige? (verkar vanligt i USA).

Barn får ett ord uppläst sedan ska de stava det rätt, allt på en scen, med stor publik ofta.

Jag har en fråga, vet du hur man stavar till Alepocoid utan att svimma?
Citera
2005-06-01, 14:40
Medlem
Hispers avatar
Jag har aldrig hört talas om det i den formen. Dock har jag varit med om det på mer skämtsam leknivå som barn men du efterfrågar ju mer "Svenska skolmästerskapen i offentligt rättstavning"?

En sådan tävling som Lisa Simpson deltar i!
Citera
2005-06-01, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barsch
Jag har en fråga, vet du hur man stavar till Alepocoid utan att svimma?

haha, var precis det jag såg på tv just jag med, därav min fråga.
Citera
2005-06-01, 16:20
Medlem
Barschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet
haha, var precis det jag såg på tv just jag med, därav min fråga.

Jag förstod det...
Citera
2005-06-03, 20:50
Bannlyst
I lågstadiet fanns ju veckans ord.
Citera
2005-06-03, 21:37
Medlem
Christer ps avatar
Inget för mej!
Citera
2005-06-04, 14:34
Medlem
Arasalls avatar
Vi i Sverige är ganska restriktiva med tävlingar som involverar barn, om man inte räknar sport förstås. Och det är väl bra. För det mesta är det inte individuella tävlingar det är fråga om, utan nästan alltid lag så att ingen enskild individ kan pekas ut som "loser".

Kommer ihåg i skolan när det var stavningstävling (kan väl ha varit i trean eller nåt) och man skulle fram och skriva ord på tavlan som läraren ropade ut, som representant för mitt "lag"... Det enda stavfel jag någonsin gjort mig skyldig till i skolan (såvitt jag vet) åstadkoms där. Hur i helvete jag kunde få för mig att stava Agneta som Angneta vette helvete

Minns att jag var förkrossad iaf. Inge kul.
Citera
2024-05-26, 20:02
Medlem
Man ser ju ofta stavningstävlingar i filmer och TV-serier, ända sen i Lilla Huset på Prärien där Mary fick representera Walnut Grove i en delstatstävling(om jag minns rätt), och grät när hon kom hem eftersom hon bara kom 2'a eller 3'a, och inte förstod varför hela Walnut Grove ändå mötte upp hennes hemkomst med pompa och ståt. Pågår en direktsänd stavningstävling nu i Kanada, 37th Annual Spelling Bee Canada Championship, där finalerna direktsänds på deras Public Service CBC's Youtubekanal i 1080p60:

https://www.youtube.com/watch?v=4-QtPmV4Z7s

Sänds för övrigt ofta direktsänd kanadensisk sport på den Youtube-kanalen, curling och allt möjligt. Värd att bookmarka.
Senast redigerad av pumahunter 2024-05-26 kl. 20:04.
Citera
2024-05-31, 00:18
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Vanligt i den engelskspråkiga värden eftersom engelskan har så totalt hopplöst skrivspråk att det gör det oerhört svårt att stava rätt på engelska.

På svenska skulle det bli löjligt. "Hur många L är det i parallell?" sen tar det typ slut...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in