2013-05-13, 14:49
Medlem
ok.s avatar
Hejsihopps, in need of help!

Har en vän till mig (alltså inte en "vän"), som inte vill något hellre än att bli den han är. Han är född som kvinna från början, men känner sig inte som en. Eftersom personen ifråga inte är 18 än, men inte kan vänta på alla de processerna man går igenom som tar flera år, undrar jag lite om det finns några andra tillvägagångssätt?

Vet att det är olagligt med testosteronläkemedel till rösten och så, men jag är nyfiken på om det går att få tag på ändå och hur riskfullt det är eller om det finns andra och bättre alternativ. Jag har personligen fattat det som att det är just rösten som är ett utav de största problemen just nu.

Alla typer av svar som pekar åt rätt håll uppskattas, mår verkligen dåligt av att min vän bara mår sämre och sämre för var dag som går.

Edit; Självklart är han medveten om vad han ger sig in på.
Senast redigerad av ok. 2013-05-13 kl. 14:56.
Citera
2013-05-13, 15:59
Medlem
LibertasEtJustitias avatar
Problemet sitter inte i kroppen, utan i huvudet. Din väninna är och kommer alltid att vara en tjej och hon borde först försöka sig på någon form av terapi innan hon överväger att genomgå någon form av hormonbehandling.

Hon måste helt enkelt vänta om det hela ska gå säkert till för henne. Ni kan här på Flashback (förslagsvis på F12) få tag på flera olika hemsidor som säljer testo relativt riskfritt men hur man lämpligast ska dosera för att utan onödiga biverkningar kunna lura människor att man är en kille är svårt att veta utan information och uppföljning.
Citera
2013-05-13, 16:54
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibertasEtJustitia
Problemet sitter inte i kroppen, utan i huvudet. Din väninna är och kommer alltid att vara en tjej och hon borde först försöka sig på någon form av terapi innan hon överväger att genomgå någon form av hormonbehandling.
Du börjar med något som faktiskt stämmer och viker sedan av 90° från det: Vi har varken teknologin eller kunnandet för att mixtra med hjärnan i någon större utsträckning, vilket dock inte gäller kroppen alls: Hormoner är lätta att framställa och dess påverkan på kroppen är väl dokumenterad. För transpersoner är att byta könsidentitet den långt lättare lösningen än den "terapi" du förespråkar, där det ska tutas i en att det är fel på en och de känslor man upplever är avvikande och måste förnekas. Bibel-läger för homosexuella, någon?

Citat:
Hon måste helt enkelt vänta om det hela ska gå säkert till för henne. Ni kan här på Flashback (förslagsvis på F12) få tag på flera olika hemsidor som säljer testo relativt riskfritt men hur man lämpligast ska dosera för att utan onödiga biverkningar kunna lura människor att man är en kille är svårt att veta utan information och uppföljning.
Vilken tur då att att det finns ganska gott om
informerade resurser (länkar under "hormone"-sektionen bla., då sidan främst fokuserar på MtF) såväl som insatta men ändock outbildade amatör-communities. Resurser och erfarna personer med liknande bakgrunder finns i högsta grad därute på nätet, så börja leta lite!

Om det är rösten din polare främst tänker på, TS, så går det nog att åstadkomma en hel del även utan preparat: Sök typ på "ftm voice training" på utuben, så hittar man gott om tips och bra coachade övningar.

Edit: Jag utgår från att din polare även försökt ta kontakt med utbildad personal? Bör rimligtvis inte finnas så mycket dårfinkar med någon sorts "det går över!"-inställning kvar inom det psykiatriska skrået, så om detta är mottagandet din kompis möter så måste hon leta vidare.

RFSL/RFSU borde förhoppningsvis ha gott om information vart man kan vända sig och vilken slags kunskap som finns att tillgå som trans...
Senast redigerad av zergrush 2013-05-13 kl. 17:06.
Citera
2013-05-13, 19:59
Medlem
Aghartas avatar
I dagens genussamhälle spelar det ingen roll om man är kille eller tjej. Alla kan göra det de vill oavsett kön. Speciellt tjejer kan göra killsaker utan att någon höjer ögonbrynen. Visst, kunde jag födas om skulle jag hellre vara tjej men man får acceptera det man är och lära sig leva med det.
Citera
2013-05-13, 20:21
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agharta
Visst, kunde jag födas om skulle jag hellre vara tjej men man får acceptera det man är och lära sig leva med det.
"Jag kan inte, så ingen annan ska få göra det heller" ?

Mycket konservativ, utan argument att basera detta på, och tråkig inställning.
Citera
2013-05-13, 22:34
Medlem
Lys avatar
Det här passar nog bättre i medicin. Erotik och sexualitet > Medicin och hälsa / Mod
Citera
2013-05-13, 23:57
Medlem
kanske lite dumt att göra något som inte är reversibelt när man är så ung?
Citera
2013-05-15, 03:02
Medlem
zergrushs avatar
Hormonbehandling har väldigt ofta en effekt på rösten när det gäller FtM (vilket den inte har alls vad gäller MtF) men detta är inte 100% garanterat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Voice_therapy_%28transgender%29
Citera
2013-05-15, 03:52
Medlem
Mr.Riddims avatar
Såg ett program om en kvinna som genomgick könsbyte. Hon fick 250mg testo i veckan som hon skulle ta i flera år för att genomgå puberteten igen. Lät jobbigt!

Vad är det för fel på att vara kvinna men ha en manlig identitet? Äsch piller och operationer hit och dit. Säg till henne att hon skall acceptera sig som hon är. Jävla löjligt att hålla på med medicinska ingrepp bara för att man har en fix idé. Det bästa vore väl om hon käkade upp sig och började styrketräna, mer än så behövs inte.
Citera
2013-05-15, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ok.
Hejsihopps, in need of help!

Har en vän till mig (alltså inte en "vän"), som inte vill något hellre än att bli den han är. Han är född som kvinna från början, men känner sig inte som en. Eftersom personen ifråga inte är 18 än, men inte kan vänta på alla de processerna man går igenom som tar flera år, undrar jag lite om det finns några andra tillvägagångssätt?

Vet att det är olagligt med testosteronläkemedel till rösten och så, men jag är nyfiken på om det går att få tag på ändå och hur riskfullt det är eller om det finns andra och bättre alternativ. Jag har personligen fattat det som att det är just rösten som är ett utav de största problemen just nu.

Alla typer av svar som pekar åt rätt håll uppskattas, mår verkligen dåligt av att min vän bara mår sämre och sämre för var dag som går.

Edit; Självklart är han medveten om vad han ger sig in på.
Tar det verkligen flera år? Vad drygt, men jag tror verkligen inte att självmedicinering med testo är en bra ide..
Citera
2013-11-03, 23:40
Medlem
thismeansriots avatar
Bumpar, skulle också behöva råd ang testo.
Någon som kan hjälpa?
Dock är personen som ska ha det i det här fallet över 18, men där han bor är kön till en utredning hur lång som helst.

Och snälla skit i att skriva era åsikter om de här personernas beslut. Ingen har frågat efter dem.
Citera
2013-11-04, 02:10
Medlem
Den marknaden du får gå via om du ska ha det på olagligt sätt utan att blanda in sjukvården är steroidmarknaden, bodybuilding tex.

Nu kommer ingen på det lokala gymmet sälja dig preparat rakt av men internet är fullt av sidor som säljer steroider som tex Testosteron som du eller din vän är ute efter.
Så är det bara köpa nålar, rätt testosteronprodukt, rätt dos och sen börja.

MEN, ett stort Men, du eller din vän kommer ju behöva ta testosteron injektioner kontinuerligt och det kan då bli ganska dyrt i längden och din "källa" kan sina och då sitter du där utan något testo.

Så skulle verkligen rekomendera att gå via sjukvården där dom samtidigt kan hålla koll på dina hormon värden så dom ligger rätt till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in