2013-05-12, 21:46
Medlem
InfernoStrikes avatar
Förlåt för lång text.

Hej!

förra året så hamnade jag på beroendecentrum för att jag överkonsumerade alkohol pga psykisk ohälsa. Jag gick med på det för att övertyga socialen om att lvm inte är nödvändigt.
För säkerhetens skull ville dom att jag skulle börja på Antabus och jag gick med på det.

Jag tog levervärden precis innan jag började med Antabusen och dom visade att jag hade helt normala värden på levern och bra ämnesomsättning. jag fick ta levervärden varje vecka och redan första veckan så gick mina levervärden upp mer än 3 gånger så mycket men dom trodde det kunde gå över så vi fortsatte. Varje vecka steg mina värden och till slut så fick dom sluta behandlingen.
Jag vart utskriven från Beroendecentrum men tog aldrig något sista leverprov.
I januari detta år så bad jag om att få veta mina värden igen och jag fick komma o ta nytt MEN jag fick aldrig några svar på provet och jag antog " dom hör av sig om det är något som är fel"
men nej det gjorde dom inte.. för någon vecka sen träffade jag en läkare och mitt i samtalet säger hon " Ja, och jag ser här att du har förhöjda levervärden" varav jag flippar och ifrågasätter varför i helvete jag inte fick veta detta, hon blir bara spydig och skickar iväg mig till labb för ett prov efter att ha berättat att jag även har högt blodtryck och i journalen kan hon se att jag haft det i 2 år då det tagits men att jag inte fått veta.

Nu har jag fått ett brev där det står " Du har en bra ämnesomsättning men dina levervärden är oförändrade"

jag försöker verkligen få ett svar från VC om vad detta gäller, ska jag oroa mig? ska det bli utredning? eller varför i helvete jag inte får någon info om min egna jävla kropp!

förlåt för lång text och lite grova ord.. men jag börjar bli oroad här.

Kan man leva normalt med höga levervärden och är det därför inget mer görs av vården?
Vad mer kan jag göra för att få tydlig info då dom ignorerar mig?
Senast redigerad av InfernoStrike 2013-05-12 kl. 21:48. Anledning: stavningsfel
Citera
2013-05-12, 22:09
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Har man kollat ditt blodtryck i två år och du har aldrig frågat efter resultatet? Har aldrig någon nämnt ett siffervärde, eller ens haft en kommentar?

Citat:
Kan man leva normalt med höga levervärden och är det därför inget mer görs av vården?

Hur mycket är "höga" levervärden? Menar du specifikt S-ALAT? Visst kan man leva med det, men har du supit sönder levern totalt är dina dagar räknade. Har du en måttlig leverskada så gäller ett absolut alkoholförbud för resten av ditt liv.
Citera
2013-05-12, 22:30
Medlem
InfernoStrikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrumpyOldMan
Har man kollat ditt blodtryck i två år och du har aldrig frågat efter resultatet? Har aldrig någon nämnt ett siffervärde, eller ens haft en kommentar?

Hur mycket är "höga" levervärden? Menar du specifikt S-ALAT? Visst kan man leva med det, men har du supit sönder levern totalt är dina dagar räknade. Har du en måttlig leverskada så gäller ett absolut alkoholförbud för resten av ditt liv.

Under 2 år har jag kollat blodtrycket av ren undersökning men bara fått höra att det kan vara slumpmässigt pga oro eller för liten vilo-tid. Det var läkaren jag träffa nu som påpekade att jag har högt blodtryck och varje gång jag gjort det så har det vart högt.

OM jag söp sönder under mina 2-3 månader i depression hur kommer det sig att mina värden var normala när dom testa innan jag fick antabus och att det SEN gick upp.
Efter att jag vart utskriven för 1 år sen så dricker jag knappt om det inte gäller någon högtid eller liknande med ett glas vin kanske, annars har jag numera och alltid haft innan svackan ren respekt för alkoholen o dess effekter.

Jag har kollat ASAT och ALAT och även några mer jag inte kan benämningar på.

Jag har kontaktat dom, jag har ifrågasatt. Hur kan jag säga att dom ignorerar mig om jag nu inte ens hade försökt?
Senast redigerad av InfernoStrike 2013-05-12 kl. 22:41.
Citera
2013-05-12, 22:35
Medlem
lithionits avatar
Det tråkiga är att antabus kan orsaka leverproblem i sig, så om man redan har en halvdålig lever och sedan blir insatt på antabus bör försiktighet vidtas.
Citera
2013-05-12, 22:40
Medlem
InfernoStrikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InfernoStrike
Under 2 år har jag kollat blodtrycket av ren undersökning men bara fått höra att det kan vara slumpmässigt pga oro eller för liten vilo-tid. Det var läkaren jag träffa nu som påpekade att jag har högt blodtryck och varje gång jag gjort det så har det vart högt.

OM jag söp sönder under mina 2-3 månader i depression hur kommer det sig att mina värden var normala när dom testa innan jag fick antabus och att det SEN gick upp.
Efter att jag vart utskriven för 1 år sen så dricker jag knappt om det inte gäller någon högtid eller liknande med ett glas vin kanske, annars har jag numera och alltid haft innan svackan ren respekt för alkoholen o dess effekter.

Jag har kollat ASAT och ALAT och även några mer jag inte kan benämningar på.

EDIT: vadå aldrig ifrågasatt? jag skriver ju att DOM ignorerar mig vilket indikerar på att jag försöker kontakta dom, annars kan dom ju inte ignorera mig. Jag skriver via mina vårdkontakter, jag ringer och jag får bara höra att någon ska kontakta mig.
Jag funderar på att be om patient-journalerna om det är det som krävs sen översätta skiten själv

förlåt.. råka dubbelposta!
Senast redigerad av InfernoStrike 2013-05-12 kl. 22:49. Anledning: ber om ursäkt för dubbelpost
Citera
2013-05-12, 22:41
Moderator
Tinuviels avatar
Hur pass förhöjda är de? Vore bra att veta exakta värden och hur de utvecklat sig.

Annars kan man väl säga att de två vanligaste anledningarna till förhöjda levervärden är läkemedel och övervikt.

Ligger de konstant lätt förhöjda är det måhända inte så mycket att oroa sig för. Levern har en hög kapacitet och regenerationsförmåga. Men som sagt, utan att veta några exakta värden eller vad som kontrollerades utöver ASAT/ALAT är det svårt att egentligen säga något om det hela.
Citera
2013-05-12, 22:42
Medlem
InfernoStrikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Det tråkiga är att antabus kan orsaka leverproblem i sig, så om man redan har en halvdålig lever och sedan blir insatt på antabus bör försiktighet vidtas.

Jo jag tänkte på det. Dom på BC sa det men att det troligtvis skulle gå ner igen..men hur lång tid skulle det ta mån tro :S
Citera
2013-05-12, 22:47
Medlem
InfernoStrikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Hur pass förhöjda är de? Vore bra att veta exakta värden och hur de utvecklat sig.

Annars kan man väl säga att de två vanligaste anledningarna till förhöjda levervärden är läkemedel och övervikt.

Ligger de konstant lätt förhöjda är det måhända inte så mycket att oroa sig för. Levern har en hög kapacitet och regenerationsförmåga. Men som sagt, utan att veta några exakta värden eller vad som kontrollerades utöver ASAT/ALAT är det svårt att egentligen säga något om det hela.

Just nu vet jag inte vad dom ligger på, förlåt. Jag hittar inte pappret jag fick för ett tag sedan Jag vet bara att jag inte är överviktig, jag är 1.55 och väger 45-50 kg och rör mig inte mycket utomhus men försöker kompensera det med andra aktiviteter som ridning och lite hemma-träning. Jag tror det kan vara Antabusen sen det faktum att jag under mitt liv ätit mycket mediciner, men vanligtvis kortison, betapred, anti depressiva osv.. sen när jag fick antabusen så höjdes dom, så ser nästan ingen annan orsak är att det var det som påverkade levern, men man kan ju inte vara säker
Citera
2013-05-13, 05:20
Medlem
ParadiseRoads avatar
För att kunna svara på dina frågor är det nödvändigt att veta dina levervärden och hur de har förändrats över tid, likaså dina blodtrycksvärden. Sedan behövs även info om exakt vilka läkemedel du använder/använt och eventuella drogkonsumtion. Utan ovanstående info är det omöjligt att försöka värdera eller bedöma dina ev problem.
Citera
2013-05-13, 08:16
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InfernoStrike
Just nu vet jag inte vad dom ligger på, förlåt. Jag hittar inte pappret jag fick för ett tag sedan
Det är okej. Återkom när du hittar det.
Citera
2014-09-11, 11:56
Medlem
Ratis avatar
Jag är lite i samma sits.
Fick Omeprazol utskrivet men vid ett blodprov upptäcktes att levervärdena hade höjts rätt mycket. Fick sluta med Omeprazol och värdena sjönk igen.
Men nu svävar man i ovisshet. Vilka mediciner kan man äta och vilka kan man inta äta? Alvedon, Treo, Gaviscon, Novaluzid? Och av vilken anledning steg levervärdena? Anses det normalt eller är det något fel på levern?
Läkaren verkade helt ointresserad av att göra någon vidare utredning. Fast jag fick faktiskt åka och göra röntgen (ultraljud?) på levern. Där hittades inget speciellt dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in