Flashback bygger pepparkakshus!
2013-05-12, 21:27
Medlem
Hej.

Mobiltelefoner har blivit otroligt populära. Alla inte bara äger varsin mobil utan många spenderar stora delar av dagarna med dem. Eftersom många lägger så mycket tid på dem bör det påverka oss bra mycket. Jag är ordentligt intresserad över hur.

Hittade en artikel förut om ämnet. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mo...ld_6925167.svd Har författeren några poäng eller är han bara emot mobiltelefonerna?

Personligen tror jag att man inte kan koppla av. Mobiltelefonerna tar all den där döda tiden när man exempelvis åker i fordon (ej kör ) och medan man lagar mat. En del personer verkar också utgå från att man alltid är tillgänglig och då brukar det vara bra om man är det. Har man telefonen avstängd brukar man ju missa någonting. Man kan som inte slappna av. Borde inte det leda till stressrelaterade problem?

Mobiltelefonerna tar också tid där man kunnat umgås med nära vänner. Istället kanske man kommenterar vänners statusuppdateringar på sociala medier. Det kan knappast ge samma utbyte socialt så man kanske börjar känna sig ensam utan att tro det?

Kanske jag som är emot mobiltelefonerna, liksom författaren av den gamla artikeln, men vad tror ni?
Citera
2013-05-12, 21:48
Medlem
Nej, artikeln var dynga.
Citera
2013-05-12, 22:03
Medlem
Varför tycker du så? Hur tror du att mobiltelefoner påverkar våran psykiska hälsa?
Citera
2013-05-12, 22:27
Medlem
Lipolytics avatar
Ja det drabbar oss negativt på olika sätt. Folk tappar kontakt med omvärlden och slutar empatisera med medmänniskor. Allt användande av dessa smarta telefoner för att vara social är del av en verklighetsflykt, enligt min mening i alla fall. Dom kan användas till många bra saker också, men till större delen är dom destruktiva för våra liv i det långa loppet.

Sammanfattning: Ja, mobiltelefoner kommer att påverka oss negativt.
Citera
2013-05-12, 22:36
Medlem
Det vore ju logiskt att man har ett behov av att umgås med andra. Anta då att mobiltelefoner tar det ifrån oss utan att tillfredställa det sociala behovet. Hur skulle människan ta tag i det problemet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in