Vinnaren i pepparkakshustävlingen!

Ritningar till 3D-vapen stoppas av Mega - men sprids av Pirate Bay

flashback.se

Ritningarna till världens första vapen tillverkat i en 3D-skrivare finns att ladda ner på nätet. Med hjälp av den kan personer som har en 3D-skrivare framställa ett fungerande handeldvapen.

Läs hela artikeln
  • 5
  • 6
2013-05-14, 20:59
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Eh? Det är en stor prestation att så väl lyckas visa otroligt många människor att man med enkla medel kan tillverka licenspliktiga vapendelar.

Det handlar inte om att vem som helst redan kan göra det. Det handlar om att han har fått många att inse att vem som helst kan göra det.


jo men fatta nu att det inte var det han jag citerade skrev .. är du retarderat? han skrev (inte ordrätt) att det var en stor prestation att tillverka den i en 3d skrivare.. inget annat inte att det var en stor prestation att tillverka dne så att världen såg hur lätt det var.. utan bara att det var en stor prestation att skriva ut den
Citera
2013-05-14, 23:05
  #62
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteRhino
jo men fatta nu att det inte var det han jag citerade skrev .. är du retarderat? han skrev (inte ordrätt) att det var en stor prestation att tillverka den i en 3d skrivare.. inget annat inte att det var en stor prestation att tillverka dne så att världen såg hur lätt det var.. utan bara att det var en stor prestation att skriva ut den
Du tyckte uppenbarligen att det var för svårt att svara på mitt inlägg vilket var orsaken till att jag citerade dig då du ändå fortsatte dravla med samma trams gentemot andra.

Det är en stor prestation att skriva ut den i en 3D-skrivare för första gången. På samma sätt som att det är en stor prestation att tillverka den i sin verkstad för första gången.
Citera
2013-05-14, 23:16
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Du tyckte uppenbarligen att det var för svårt att svara på mitt inlägg vilket var orsaken till att jag citerade dig då du ändå fortsatte dravla med samma trams gentemot andra.

Det är en stor prestation att skriva ut den i en 3D-skrivare för första gången. På samma sätt som att det är en stor prestation att tillverka den i sin verkstad för första gången.


det er jo precis det det inte är... inte mycket större än att laga en sandwich i köket
Citera
2013-05-15, 05:25
  #64
Medlem
Jag läste finska iltalehti på nätet och idag kan man läsa nyheten om att finsk tvprogram Ajankohtainen Kakkonen har provskjutit 9mm Libetator som printades ut i Aalto universitets 3D printer och delarna sattes ihop av elever i en vapensmeds skola.
Mvh.Raikkonen
Citera
2013-05-15, 11:02
  #65
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteRhino
det er jo precis det det inte är... inte mycket större än att laga en sandwich i köket
Var du först med att laga en ätbar macka i köket? Nej. Så din jämförelse fungerar inte i sammanhanget.
Citera
2013-05-15, 12:21
  #66
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Hörde om detta på radion. Hur tåliga är dessa vapen egentligen?


Inte speciellt tåliga. De vapen som kan skrivas ut och skjuta flera skott har bara en del gjord i plast, den delen som av amerikansk lagstiftning räknas som den vitala delen. Resten är "riktiga" delar. I många länder är även pipan och andra delar licenspliktiga. Så i stora delar av Europa faller hela iden med 3D printade vapen ganska platt.

Tanken är ju att man skall kunna köpa alla delar som inte rörs av lagen och om man behöver kriga mot amerikanska staten för att [klipp in valfri konspirationsteori] så kan man bara printa ut den sista delen som lagen styr. På detta sätt skall det vara omöjlig att kontrollera vilka vapen invånarna har.

Fast om nu invånarna skulle behöva kriga mot staten kommer den amerikanska staten enkelt kunna ändra definitionen på vad som är vapen så att även pipan mm räknas som vapen och då faller iden om 3D ännu en gång.
Citera
2013-05-15, 15:42
  #67
Medlem
Är det så spännande för att den är 3D-printad eller för att den är av plast eller vad?
Jag förstår inte riktigt vad all fuss is about. Är det inte fan så mycket enklare och säkrare att göra vapen av stålplåt?
Citera
2013-05-15, 15:49
  #68
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samnite
Är det så spännande för att den är 3D-printad eller för att den är av plast eller vad?
Jag förstår inte riktigt vad all fuss is about. Är det inte fan så mycket enklare och säkrare att göra vapen av stålplåt?
Poängen med det är att alla med en 3D printer kan göra ett "vapen" utan att behöva oroa sig för myndigheter. Man kan köpa pipor ammunition och allt annat som Amerikanska staten inte kontrollerar. Sen när väl vapnet behövs så trycker man print och vipps så har man ett fungerande vapen och kan döda sina politiker. Det är tanken åtminstone.
Citera
2013-05-15, 16:15
  #69
Medlem
http://defcad.org/browse/

De verkar ha en hel del printable, men staten verkar ha lagt beslag på en del av sakerna.
Citera
2013-06-16, 07:28
  #70
Medlem
Tokfaans avatar
Ett par gamla artiklar som jag snubblade över:
http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-22421185
http://www.forbes.com/sites/andygree...e-shots-video/

3D-printern kostar 8 000 USD idag. Jag undrar om vi inte initialt kommer att få samma reaktion från staten som när ledande sossar försökte förbjuda satellit-tv för en drygt 20 år sedan?

Det är naturligtvis omöjligt att stoppa teknikutveckling annat än temporärt och man skall nog inte skratta allt för mycket åt plastvapnet. Hur långt har tekniken hunnit om tio år?

Det bor en liten luddit i de flesta av oss. Många skrattade glatt åt Altairdatorn på sjuttiotalet och undrade vad fan gemene man skall med en dator till... idag finns den i din telefon, tv, tvättmaskin, bil, etc.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback