Flashback bygger pepparkakshus!
2013-05-12, 01:41
Medlem
Nytt-kontos avatar
Som topic så har jag lyckats spräcka blodkärl i ögonen som jag förstått det. Har googlat på det och kommit fram till att det inte ska vara någon fara med ett bustet blodkärl. Men det som gör mig lite orolig är att jag har lyckats med det på båda ögonen och att jag aldrig råkat ut för det tidigare.

Så vill egentligen bara få det bekräftat att det inte är någon fara även fast det är 3 st blodprickar i ögonen.

(står att det är lungt om man inte känner av smärta eller fått sämre syn men efter att jag såg det första gången så tror jag att jag inbilar mig att det gör lite ont...)

Ena ögat ser ut ungefär såhär http://perlbal.hi-pi.com/blog-images/303237/gd/1217351721/Ett-oga-rodare.jpg och andra lite större än följande bild både över och under ögat https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQWwIMiCztDPZ7Rjxx-TvV0Qm5D_YbiR-KHRqiggiXnkz8O3JbO

___________-

Förövrigt hur många har råkat ut för det?
Citera
2013-05-12, 02:31
Medlem
walklikeacats avatar
Jag har väl haft röda ögon ett antal gånger i mitt liv och det gått över efter efter antal dagar eller max 1-2 veckor. Det är som du säger, om det inte smärtar och du ser normalt så är det ingen fara.
Jag antar att du har sökt på begreppet subkonjunktival blödning.

Sedan kan man ju fråga sig hur du fick det? Var det efter ansträngning, hosta eller har du torra ögon?
Citera
2013-05-12, 02:33
Medlem
hänt mig en, kanske två gånger.det försvann efter några dagar.
vet inte vad det berodde på, för lite sömn och för mycket sittande framför en skärm kanske. Men det var några år sedan det hände. Jag frågade en bekant om att mitt ena öga var blodigt som sa "Det händer så ibland, det är ingen fara" och det gick ju över och har inte hänt igen så..

Det är lite underligt att det blivit så på båda dina ögon.
Citera
2013-05-12, 02:38
Medlem
Nytt-kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av walklikeacat
Jag har väl haft röda ögon ett antal gånger i mitt liv och det gått över efter efter antal dagar eller max 1-2 veckor. Det är som du säger, om det inte smärtar och du ser normalt så är det ingen fara.
Jag antar att du har sökt på begreppet subkonjunktival blödning.

Sedan kan man ju fråga sig hur du fick det? Var det efter ansträngning, hosta eller har du torra ögon?
Har nyst en del på senaste tiden så skulle kunna vara det, men känns ytterst konstigt isåfall då jag aldrig fått det tidigare. Torra ögon har jag inte, under vintern hade det varit mer troligt och stressad har jag inte heller varit på senaste tiden. Läste också att alkohol kan orsaka det men även det har jag konstigt nog inte rört på över 2 veckor

har haft det i 4-5 dagar nu tror jag men tror det börjar bli lite mindre rött, mer åt rosa istället.
Citera
2013-05-12, 02:43
Medlem
walklikeacats avatar
Nysningar kan utlösa det och har man en gång haft det så är det inte ovanligt att man får det igen.
Men det är ofarligt, en blödning under ögats bindhinna som försvinner av sig själv. Det kallas också för hyposfagma.
Citera
2013-05-12, 02:44
Medlem
Fiffelsaxs avatar
Vid ett tillfälle för länge sedan så kastade jag en tejprulle i ögat på en god vän till mig. Det resulterade i att han fick, precis som i översta bilden, brustna blodkärl i ögat.
Det var ju ingen fara. Det gick bort av sig själv efter någon vecka.
Om du tänker efter så har du säkert stött i ögat som sedan orsakat de röda märkena.
Jag har ju fått höra rykten om att man kan få brustna blodkärl om man... spänner huvudet?
Kan inte förklara.
Men om det går veckor och det återkommer... Då kanske du bör besöka läkare.
Men du kan ju redan nu ringa till eventuell vårdcentral och rådfråga om du ändå är orolig.
Citera
2013-05-12, 12:31
Medlem
Nytt-kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffelsax
Vid ett tillfälle för länge sedan så kastade jag en tejprulle i ögat på en god vän till mig. Det resulterade i att han fick, precis som i översta bilden, brustna blodkärl i ögat.
Det var ju ingen fara. Det gick bort av sig själv efter någon vecka.
Om du tänker efter så har du säkert stött i ögat som sedan orsakat de röda märkena.
Jag har ju fått höra rykten om att man kan få brustna blodkärl om man... spänner huvudet?
Kan inte förklara.
Men om det går veckor och det återkommer... Då kanske du bör besöka läkare.
Men du kan ju redan nu ringa till eventuell vårdcentral och rådfråga om du ändå är orolig.
Hade det varit ena ögat så hade jag antagit att jag kört in ett finger eller liknande men nu när det är 2 så känns det inte så troligt

Men väntar och ser om det blir bättre annars ringer jag. Vill mest kolla av med andra, verkar inte vara så många som fått på båda ögonen samtidigt utan fysiskt våld
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in