Citat:
Ursprungligen postat av Thorsten_Flinck
Jag driver idag ett relativt lönsamt bolag med stor potential. Min dröm är att flytta till sydfrankrike och att leva relativt billigt men samtidigt ett kvalitativt liv med fransyskor, katalanska köket och goda viner.
Hur förbereder jag enklast utflytten av mitt idag svenska AB?
Är det bäst att ha ett holdingbolag som jag delat ut vinsten till varje år men som alltid ligger kvar i holdingbolaget. Jag tar alltså ut lön och skattar som vanligt i Sverige.
Sitter själv inte i samma sits och har inte vidare undersökt, men av någon konstig (eller rättar sagt viktig) anledning så kör många med luxemburg, jag har själv ingen aning om varför så det kan nog vara det rätta sättet att forska vidare på.
Din idé med att fortsätta plocka ut lön och skatta i Sverige är nog mer en självklarhet, Det krävs att du har en inkomst från Sverige för att du ska kunna leva i Sverige...
Där finns ju en del praktexempel på folk som "sålt" sina hus, till närstående och sålt sina bolag till utländska holdingbolag för att sedan emigrera från Sverige, köpt en lägenhet i typ gran karnaria el likvärdigt, detta har dem gjort på pappret, i verkligheten har dem fortfarande läst morgontidningen i samma villa dem bott i hela livet. Sen kommer brevet från skatteverket och vips så vänds denna ypperligt fina skatteplanering upp och ner...
Ett råd jag kan ge dig är att ifall du börjar träffa skatteplanerare och "experter", när du valt den mest kvalificerade så bör dem inte ha några problem med att garantera att skatteplaneringen inte innebär mer skattekostnader än presenterade kalkyler. Dessa skatteplanerar och rådgivare som inte kan ge dig den garantin kommer argumentera för att "man vet aldrig hur detta tolkas i lag" bla bla bla ungefär. Men i sådana upplägg som du planerar på så krävs det planering och mycket stora erfarenheter från skatteverket samt bevis på att man gjort det på minst 100 företagare innan...