2013-05-11, 17:42
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Jag driver idag ett relativt lönsamt bolag med stor potential. Min dröm är att flytta till sydfrankrike och att leva relativt billigt men samtidigt ett kvalitativt liv med fransyskor, katalanska köket och goda viner.

Hur förbereder jag enklast utflytten av mitt idag svenska AB?

Är det bäst att ha ett holdingbolag som jag delat ut vinsten till varje år men som alltid ligger kvar i holdingbolaget. Jag tar alltså ut lön och skattar som vanligt i Sverige.
Citera
2013-05-12, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thorsten_Flinck
Jag driver idag ett relativt lönsamt bolag med stor potential. Min dröm är att flytta till sydfrankrike och att leva relativt billigt men samtidigt ett kvalitativt liv med fransyskor, katalanska köket och goda viner.

Är det bäst att ha ett holdingbolag som jag delat ut vinsten till varje år men som alltid ligger kvar i holdingbolaget. Jag tar alltså ut lön och skattar som vanligt i Sverige.

Sitter själv inte i samma sits och har inte vidare undersökt, men av någon konstig (eller rättar sagt viktig) anledning så kör många med luxemburg, jag har själv ingen aning om varför så det kan nog vara det rätta sättet att forska vidare på.

Din idé med att fortsätta plocka ut lön och skatta i Sverige är nog mer en självklarhet, Det krävs att du har en inkomst från Sverige för att du ska kunna leva i Sverige...

Där finns ju en del praktexempel på folk som "sålt" sina hus, till närstående och sålt sina bolag till utländska holdingbolag för att sedan emigrera från Sverige, köpt en lägenhet i typ gran karnaria el likvärdigt, detta har dem gjort på pappret, i verkligheten har dem fortfarande läst morgontidningen i samma villa dem bott i hela livet. Sen kommer brevet från skatteverket och vips så vänds denna ypperligt fina skatteplanering upp och ner...

Ett råd jag kan ge dig är att ifall du börjar träffa skatteplanerare och "experter", när du valt den mest kvalificerade så bör dem inte ha några problem med att garantera att skatteplaneringen inte innebär mer skattekostnader än presenterade kalkyler. Dessa skatteplanerar och rådgivare som inte kan ge dig den garantin kommer argumentera för att "man vet aldrig hur detta tolkas i lag" bla bla bla ungefär. Men i sådana upplägg som du planerar på så krävs det planering och mycket stora erfarenheter från skatteverket samt bevis på att man gjort det på minst 100 företagare innan...
Citera
2013-05-14, 06:00
Bannlyst
Om du ska ha kvar ditt bolag i Sverige kommer skattemyndigheten se dig som obegränsat skattskyldig och de kommer då att vilja beskatta dig på alla dina intäkter. Även eventuell utdelning eller aktievinster i ett utländskt holdingbolag.

Du kan däremot alltid dela ut pengar från ditt svenska bolag till ett moderbolag i annat europeiskt land utan att skatta på den utdelningen. Det är först när du ska använda pengarna i det utländska bolaget som skattefrågan blir aktuell.
Citera
2013-05-17, 11:33
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterboras
Om du ska ha kvar ditt bolag i Sverige kommer skattemyndigheten se dig som obegränsat skattskyldig och de kommer då att vilja beskatta dig på alla dina intäkter. Även eventuell utdelning eller aktievinster i ett utländskt holdingbolag.

Du kan däremot alltid dela ut pengar från ditt svenska bolag till ett moderbolag i annat europeiskt land utan att skatta på den utdelningen. Det är först när du ska använda pengarna i det utländska bolaget som skattefrågan blir aktuell.

Men om pengarna utdelas till ett utländskt holingbolag under många år och jag sedan bestämmer mig för att emigrera från Sverige (på riktigt) då bör jag väl kunna använda dem efter ex antal år?
Citera
2013-05-17, 22:17
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Men om pengarna utdelas till ett utländskt holingbolag under många år och jag sedan bestämmer mig för att emigrera från Sverige (på riktigt) då bör jag väl kunna använda dem efter ex antal år?

I stort sett ja, enligt nuvarande regler, lite beroende på hur du skall använda tillgångarna, du kan bla drabbas av 10-årsregeln. Det är viktigt att du har de utländska bolagen i rätt land och emigrerar till rätt land, det behöver inte nödvändigtvis vara samma.
Det finns skatteeffektiva bolagsstrukturer med bolag i olika länder och ägaren i ytterligare ett annat land. Kontakta en kvalificerad skattekonsult, som du trivs med, ni skall förhoppningsvis samarbeta i många år. Det kostar en rejäl slant, men det är väl använda pengar.
Se till att allt görs enligt regelboken, alltså 100% lagligt, det är skillnad på skatteplanering och skattebrott, det är bara dumskallar och småhandlare som ägnar sig åt skattebrott.

Här kan du läsa om hur skatteplanering görs i stor skala.
http://www.google.se/webhp?rls=ig#hl=sv&gs_rn=14&gs_ri=psy-ab&pq=g%C3%B6ran%20grosskopf&cp=36&gs_id=1lv&xhr=t &q=g%C3%B6ran+grosskopf+skatteplanering+ikea&es_nr s=true&pf=p&rls=ig&sclient=psy-ab&oq=g%C3%B6ran+grosskopf+skatteplanering+ikea&gs _l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.46751780,d.bGE& fp=502ed4e28f171b9a&biw=1024&bih=497

Du kan också göra en effektiv skatteplanering i Sverige, tex med kombinationen AB, enskild firma och skog. Det har gjorts mycket framgångsrikt av den förra statsministern Göran Persson.
http://www.google.se/webhp?rls=ig#hl=sv&rls=ig&sclient=psy-ab&q=g%C3%B6ran+persson+skatteplanering+skog&oq=g% C3%B6ran+persson+skatteplanering+skog&gs_l=hp.3... 2506.24849.0.26491.34.19.0.15.15.0.811.6382.0j1j9j 7j0j1j1.19.0...0.0...1c.1.14.psy-ab.dR Aj-QS4aPM&pbx=1&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.46751780,d.b GE&fp=502ed4e28f171b9a&biw=1024&bih=497
Senast redigerad av trottwell 2013-05-17 kl. 23:08.
Citera
2013-05-18, 06:42
Bannlyst
Citat:
Men om pengarna utdelas till ett utländskt holdingbolag under många år och jag sedan bestämmer mig för att emigrera från Sverige (på riktigt) då bör jag väl kunna använda dem efter ex antal år?

Om du emigrerar från Sverige och blir begränsat skattskyldig så är det en bra lösning. Då kan du använda pengarna från ditt utländska holdingbolag. Beroende på vilket land du har bolaget i och till vilket land du emigrerar till gäller olika regler. Generellt sätt är det alltid bättre att ta utdelningar från ditt holdingbolag än att sälja av aktier. Den sk 10-års regeln gäller just reavinster på aktieförsäljningar.

Bra länder för holdingbolag är bla Cypern och Malta...
Citera
2013-05-27, 10:30
Medlem
STAROs avatar
Citat:

Du gör samma misstag som dom flesta när det gäller skatteplanering, nämligen att utgå ifrån ett framtidsscenario. Problemet är att framtiden är oviss och saker kan hända som gör att det inte längre är aktuellt för dig att flytta till ex Frankrike. Utgå därför alltid ifrån hur det ser ut idag.

Är tanken att du skall fortsätta bedriva din verksamhet ifrån Frankrike? Går det att göra lika framgångsrik som när du kan arbeta operativ i Sverige. Min erfarenhet säger att det är väldigt ovanligt att så är fallet. Mao en stor del utav framgången ligger i att faktiskt befinna sig i Sverige.

När du vet med dig till 100% vad du vill göra kan du börja med en skatteplanering. Inte innan.

Fram tills dess är det enklaste att samla tillgångarna i ett svenskt Holdingbolag. Det är sedan enkelt att sälja detta bolag till ett utländskt Holding, förslagsvis Cypern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in