• 2
  • 3
2013-05-18, 12:51
Medlem
en-apas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurdV
Jag invänder att ingen av systemtolkningarna är fullständigt genomförd
och att det ska gå att översätta godtyckliga element inom det ena systemet
till element inom det andra...

Att en fullständig och exakt beskrivning av hjärnans tillstånd
under framställandet av en tanke innehåller ett element
som kan översättas till det innehåll i medvetandet som är tanken och omvänt.

De krav du ställer upp kan vara svåra att uppnå, och det är kanske ett exmepl på de där små exempelen som man måste nöja sig med, som jag nämnde ovan.

För att förstå varför det inte finns något -exakt- enhetligt mellan en tanke som "att springa", hos en individ, till en annan som tänker "att springa". För att förklara det måste man gå till neurologin och hur hjärnor formas: av erfarenhet, som byggs upp ständigt under hela liven. Därför, en hjärnas "neurologiska tankar" ser inte ut som den andres. Dock finns det likheter. En som tänker "att springa" aktiverarar neuroner för nervceller som går till benen tex. Men ingens hjärnstruktur, precis som nervstruktur eller hud elle whatever, ser lika ut, det är för komplext och för mycket små skillnader.

Men det finns inget som pekar på att det en tanke inte skulle gå att kunna beskriva med exakta hjärntillstånd, som korrelerar med den medvetna upplevelsen hos en individ, varje gång. Om jag tolkar det rätt så är var det en farhåga.

Men visst, systemjämförelsen är kanske svår att göra. Tanken antar jag är att en blobb ska kunna överättas till en neuron i hjärnan. Exempelet är kanske mest för att påvisa en princip för att komplext beteende kan uppstå med enkla regler och utan central styrning (som medvetande).
Citera
2013-05-18, 13:25
Medlem
Geniets avatar
Här kommer forskningsbevis kring frågan. (Lägger i en Spoiler då det blir ganska mycket text men är högintressant).

Citera
2013-05-18, 15:10
Medlem
en-apas avatar
Intressanta undersökningar. Som kort svar, med "SlumpBoxarna" att de påverkas globalt, när något globalt händer i världen händer, som 9/11... så finns en del potentiella problem med den slutsatsen. För det första. att det inte bara är emotionella tillstånd som påverkas, utan dessutom all möjlig mediatrafik. Om elelktrisk magentism påverkar de där boxarna så komme alltså mer trafik i ledningar, och luften mellan sateliter (?) påverka? För det andra, så behöver inte bevisat att människor består av elektriska impulser och påverkas av magnetism betyda att människor de facto påverkas av dessa minimala magnetiska förändringar i luften.... Hjärnan kan starkt manipuleras med så kallad "Transcranial Magnetic Therapy", tror jag det heter... men det är väldigt kraftig magnetism.

Det andra har jag inte hört förr, men mig veterligen har alla sådana där telepati/emo-överföringstest, misslyckats vid gedigen undersökning, vid upprepning av försöken. Red Lights (2012) www.imdb.com/title/tt1748179/ kanske är en film som är intressant i smamanhanget
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in