• 1
  • 2
2013-05-11, 15:06
Medlem
Kolla in den här tråden:
https://www.flashback.org/t2139374p4
Tråden avslutas just nu med följande:
Citat:
Ursprungligen postat av sigurdV
Citat:
Ursprungligen postat av "StockholmSyndrome"
1) Jag håller inte med om att ett slumpat ord bevisar något.

2) Trodde det var vad hela tråden handlade om då det hänger hänger ihop.
1 Du...bevisa att ordet är slumpmässigt utvalt!
Bevisa att deltagarnas medvetna INTE hade med urvalet att göra!
Min poäng är att det faktiskt INTE rör sig om slump! Deltagarnas fria vilja spelar stor roll:
Jag ville forma ett stort och intressant ord... men nån annan ville välja kortaste vägen
och experimentets utformning gav honom en fördel!
Vilket visar att metoden är en starkt determinerande faktor...
Vilket är hoppingivande för den som vill trimma kollektiva medvetanden.

2 Jag har inte detaljbestämt i förhand vad tråden ska handla om!
Jag tycker vi kan behandla det mesta vi finner intressant här.
Jag vill gärna nån gång komma fram till skillnaderna mellan medvetet och omedvetet kollektivt tänkande...
Men jag är lite Vetenskapligt lagd...så jag vill inte hoppa över kollektivt medvetet tänkande bara för att man tror att det inte finns eller att vi redan vet allt om det.
Vi måste väl ha nånting att jämföra det omedvetna med?
Nu försöker jag flytta samtalet in hit där jag väntar mig
ett något större intresse för filosofiska spörsmål baserade på experiment:

Har jag demonstrerat ett ord "KLO" som utvalts i en kollektivt medveten process?
(Eller Möjligen: Delvis Omedveten Kollektiv Process?)

För den händelse du läste tråden slarvigt vill jag ånyo ställa frågan:
Är Demokrati ett exempel på kollektiv medvetenhet?
Citera
2013-05-11, 17:01
Medlem
vad som menas med demokratis har jag bra koll på men vad som vi menar med kollektivt är lite mer otydligt och sist men inte minst, hur definierar du medvetandet? Mitt spontana svar på din fråga är, ja.
Citera
2013-05-11, 17:35
Medlem
Gameplayers avatar
Jung som kom på begreppet insåg själv att det finns mer än den materiella världen. Min egen tanke var att det kollektivt undermedvetna är det astrala planet. Sökte sen på detta och hittade andra som trodde samma sak. Enligt teosoferna är det dock ett annat av de högre planen.

Hur som helst är det kollektiva undermedvetna inget som passar in i en materialistisk världsbild. Det "kollektiva undermedvetna" är ett högre plan som vårt eget medvetande kan komma i kontakt med. Där finns kunskap, tankar och idéer skapade sedan urminnes tider.

Tar lite mer grundläggande om de högre planen.

Den materiella världen är bara en av flera existentiella nivåer. Det är dessutom det lägsta planet. Den fysiska världen är dock inte helt "oandlig" heller.

Planet över vårt är det astrala. Drömmar är hur våra hjärnor försöker tolka det vi ser på det astrala planet. Vi ser saker vårt medvetande inte kan hantera eller fatta så de inkorporeras i den illusion som är en dröm.

Vetenskapen vet inte varför vi drömmer. Jag som tror på en andlig verklighet, tror att drömmar främst är vår interaktion med det astrala planet. Det är därför vi drömmer.

Ett liknande fenomen är om en klocka ringer i den fysiska världen. Detta ljud blir sedan en del av drömmen men inte som det verkligen var. Samma sak med det vi stöter på det astrala planet. Det blir en del av drömmen (som precis som vetenskapen tror) huvudsakligen finns i hjärnan.

Nåväl.. Vi ser inte heller den fysiska världen (och vår plats i den) på korrekt sätt. Även vår materiella tillvaro är en illusion. Det är vad "uppvaknande" handlar om. Att se och uppleva verkligheten som det verkligen är.

De översta planen är helt gudomliga och går inte beskriva. Redan något högre upp börjar det kännas som något "gudomligt" bortom all mänsklig erfarenhet och bortom ord. Det är dock stor skillnad på att tillfälligt nå högre nivåer (under mediation m.m.) och att permanent nå ett högre stadium.

De övre planen är ursprunget som sedan manifesterar de lägre planen. Då det lägre kommer av det högre finns det högre även i det lägre. De högre planen påverkas också av de lägre. Att medvetet "manipulera" de högre planen för att påverka den fysiska världen kallas "magi".
Senast redigerad av Gameplayer 2013-05-11 kl. 17:42.
Citera
2013-05-11, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
De översta planen är helt gudomliga och går inte beskriva. Redan något högre upp börjar det kännas som något "gudomligt" bortom all mänsklig erfarenhet och bortom ord. Det är dock stor skillnad på att tillfälligt nå högre nivåer (under mediation m.m.) och att permanent nå ett högre stadium.

Hur vet du att det du upplever just nu inte är det högsta planet? Tänk om du just nu befinner dig mitt i den himmelsk visionen av gud.

Nuet är i grunden helt fantastiskt och obeskrivbart. Om du lägger alla tankar och koncept åt sidan för en stund och betraktar upplevelsen så som den är.

Är det inte fantastiskt att det överhuvudtaget finns en upplevelse?
Citera
2013-05-11, 18:48
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blink
Hur vet du att det du upplever just nu inte är det högsta planet? Tänk om du just nu befinner dig mitt i den himmelsk visionen av gud.

Nuet är i grunden helt fantastiskt och obeskrivbart. Om du lägger alla tankar och koncept åt sidan för en stund och betraktar upplevelsen så som den är.

Jo, och jag upplever det gudomliga varje dag om jag inte glömmer och blir distraherad av annat. Som jag skrev finns det gudomliga även här.

Det jag nämnde beror på att jag själv kommit i kontakt med nivåer högt över oss. Det känns gudomligt och höjt långt över det trams människor håller på med. Man upplever detta och märker sen kontrasten när man återgår till vanligt medvetande. Jag vet också att det jag upplevde endast var ett litet steg på vägen.
Citera
2013-05-11, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenMegatron
vad som menas med demokrati har jag bra koll på men vad som vi menar med kollektivt är lite mer otydligt och sist men inte minst, hur definierar du medvetandet? Mitt spontana svar på din fråga är, ja.
Har du tittat på hur det "kollektiva ordet "KLO" uppkom"?
Enskilda medvetanden (som inte behöver definieras) samarbetade för att skapa ordet
men ingen kunde i förväg gissa ordet...
alltså är inget enskilt medvetande ensamt ansvarigt för ordet...
Kan vi då inte säga att ett kollektivt medvetande skapat ordet?
Om man på samma sätt skriver en roman eller en lagbok?
Vad har då författat boken?

Det är kanske viktigt att inse att jag inte kräver att ett kollektivt medvetande är självmedvetet!
Jag menar att vissa företeelser som vi klassificerar som "begrepp" (Demokrati, t ex.) är mer än så!
Och OM vi inte vill kalla det medvetande så ... hm... Vad ska vi annars kalla det?
Kollektivt undermedvetet?
Citera
2013-05-11, 18:55
Medlem
Citat:

Jo!
Citera
2013-05-11, 19:02
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurdV
Har du tittat på hur det "kollektiva ordet "KLO" uppkom"?
Enskilda medvetanden (som inte behöver definieras) samarbetade för att skapa ordet
men ingen kunde i förväg gissa ordet...
alltså är inget enskilt medvetande ensamt ansvarigt för ordet...
Kan vi då inte säga att ett kollektivt medvetande skapat ordet?
Om man på samma sätt skriver en roman eller en lagbok?
Vad har då författat boken?

Det är kanske viktigt att inse att jag inte kräver att ett kollektivt medvetande är självmedvetet!
Jag menar att vissa företeelser som vi klassificerar som "begrepp" (Demokrati, t ex.) är mer än så!
Och OM vi inte vill kalla det medvetande så ... hm... Vad ska vi annars kalla det?
Kollektivt undermedvetet?

Du har naturligtvis rätt. Såklart det finns ett kollektivt medvetande eller ett kollektivt undermedvetet. Det har t.o.m. forskats kring det på ett intressant sätt.

http://noosphere.princeton.edu/
Citera
2013-05-11, 19:43
Medlem
KLO
Visst var det en intressant länk! Trevligt att andra är på spåret! Men troligen (säger jag utan närmare granskning) är avvikelsen från genomsnittet ännu inte tillräcklig för bevisbarhet... och som jag inte minns om jag sa är jag rätt noga därvidlag...Vad jag försöker få igång är väldigt jordnära och odiskutabla resultat och jag vill gärna fortsätta forskningen men jag behöver få igång en handfull personer i spåret och det (Har jag förutspått!) blir inte lätt.

Trots att metoden är så enkel och arbetsinsatsen är extremt låg finns ett motstånd...synd att det inte kan mätas! Öh...vad sa jag

Dåså! Nu drar jag igång igen Jag vill att ALLA deltar! Det första ni gör är att lägga till en bokstav till det ord som ska finnas högst upp i det vänstra hörnet i varje post. Nu vill jag se vilket ord som dyker upp under antagandet att "klo" INTE var vad vårt kollektiva ville säga! Den som anser att ett ord bildats har rätt att säga punkt, och ingen får sätta två bokstäver i följd.
Citera
2013-05-12, 03:53
Medlem
KLOA
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
Jo, och jag upplever det gudomliga varje dag om jag inte glömmer och blir distraherad av annat. Som jag skrev finns det gudomliga även här.

Det jag nämnde beror på att jag själv kommit i kontakt med nivåer högt över oss. Det känns gudomligt och höjt långt över det trams människor håller på med. Man upplever detta och märker sen kontrasten när man återgår till vanligt medvetande. Jag vet också att det jag upplevde endast var ett litet steg på vägen.
Intressant. Hur nådde du dessa nivåer och vad bestod upplevelserna av? Jag har själv haft ett fåtal upplevelser som man skulle kunna beskriva som gudomliga, efter att ha druckit Ayahuasca. Dock har det inte gjort mig övertygad om något astralplan eller liknande. Däremot har det hjälpt mig se det magiska i nuet, så som det upplevs till vardags.
Citera
2013-05-12, 04:25
Medlem
KLOAB
Citat:

Intressant. Hur nådde du dessa nivåer och vad bestod upplevelserna av? Jag har själv haft ett fåtal upplevelser som man skulle kunna beskriva som gudomliga, efter att ha druckit Ayahuasca. Dock har det inte gjort mig övertygad om något astralplan eller liknande. Däremot har det hjälpt mig se det magiska i nuet, så som det upplevs till vardags.
Själv har jag bara haft en sanndröm...
Jaha så du ville ha fram ordet kloak? Hmmm hur ska det tolkas då...det vore intressant med psykologisk expertis i utvärderingen av förloppet...Det ser ut som om ordet är ett företagsnamn just nu...kan nog inte bli nåt mer än så... Vi säger att den som sätter punkt får välja ny bokstav. Undrar om man ska tillåta att man raderar den föregående sista bokstaven...det skulle försvåra förhindrande av meningsfullhet... den som sätter ut ett "Q" får troligen se det raderat av nästa inlägg. Undrar om det blir nån lag mot program som gräver lite i postarnas psyken?
Citera
2013-05-12, 06:34
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
KLOA

Tack men jag har inte tid att beskriva det nu. Dessutom är det nästan omöjligt att beskriva då det är bortom ord.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in