• 1
  • 2
2005-05-31, 21:19
Medlem
Frank Shamrocks avatar
Finns det några feminister här egentligen? Av vad jag har kunnat se efter att ha läst (nåja, skummat i några fall) trådarna i detta forum så verkar det inte finnas så många feminister, de flesta verkar mer eller mindre kritiska till allt manshatande.

Och om det nu finns ngn feminist som läser detta, så undrar jag som bekymrad medborgare hur du ser på utspelen om satanistiska pedofilnätverk?

Utan att vara allt för insatt i ämnet så kan jag iaf konstatera att det hittills inte framkommit några bevis och jag ställer mig ganska tvivlande till att dessa nätverk som tydligen involverar en hel del män med ledande position i samhället. Man tycker att det borde ha dykt upp ngra bevis vid det här laget...
Citera
2005-05-31, 21:21
Medlem
LadyTieras avatar
Det finns mig veterligen minst 5 stycken
Citera
2005-05-31, 21:28
Medlem
Nu tycker jag att du drar lite väl skumma likhetstecken här...

visst, det finns manshatare som kallar sig feminister, innebär det att alla feminister är manshatare? Nej.

Jag brukar vanligtvis kalla mig feminist, då jag ställer upp på många av de bilder som framställs och ja, jag behöver väl inte sitta här och motivera mitt ställningstagande, eller?

Hursomhelst så tycker jag att uttalanden om satanistiska pedofilnätverk är väldigt beklagliga, då dessa drar ner feminismen i smutsen.
Dessa åsikter är långtifrån representativa för hela den feministiska rörelsen och utgör stor skada på densamma.
Citera
2005-05-31, 21:32
Medlem
Frank Shamrocks avatar
Ja det har du rätt i. Det bror nog på att jag just har plöjt igenom dokumentärerna om Könskriget och känner mig lite bestört.

Givetvis är inte alla feminister manshatare på samma sätt som alla män inte våldtar och misshandlar kvinnor. Lätt att man dras med i det här svart/vita-resonemanget som inte leder till något gott...
Citera
2005-05-31, 21:38
Medlem
Makehastes avatar
Jag är feminist mer för att skapa debatt på forumet, jag brukar sällan gå så långt i verkliga diskussioner som jag gör här. Men i jämförelse med de flesta FB:are är jag utan tvekan väldigt feministisk.

Det säger kanske också en del om mig (och för all del om dem) att jag har kallats grabbig av mina mer feministiskt orienterade vänner.

Jag har i övrigt fått för mig att folk som inte är helt omöjliga på att våga kalla sig feminister hellre än något IKEA-märkt, snällhumanistiskt "jämställdist" eller liknande är: kickan2, onit och den där med en massa siffror... Några till kommer jag inte riktigt på.
Citera
2005-05-31, 21:48
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makehaste
Jag är feminist mer för att skapa debatt på forumet, jag brukar sällan gå så långt i verkliga diskussioner som jag gör här. Men i jämförelse med de flesta FB:are är jag utan tvekan väldigt feministisk.

Det säger kanske också en del om mig (och för all del om dem) att jag har kallats grabbig av mina mer feministiskt orienterade vänner.

Jag har i övrigt fått för mig att folk som inte är helt omöjliga på att våga kalla sig feminister hellre än något IKEA-märkt, snällhumanistiskt "jämställdist" eller liknande är: kickan2, onit och den där med en massa siffror... Några till kommer jag inte riktigt på.

*räcker upp handen*

Jag kan nog gå med på att kalla mig feminist, eftersom jag är hyfsat liberal anser jag att män och kvinnor ska ha samma rättigheter och samma möjligheter att forma sina egna liv och det är väl vad som brukar kallas "feminism".

Edit: För att svara på frågan i ursprungsinlägget så gissar jag att allt snack om satanistiska riter är gammaldags hederligt trams, vilket inte minst förstärks av SvD:s intervju med Eva Lundborg i helgen.

Dessvärre har ju det skapat en debattklimat som gör att de mörkare, mer konservativa makterna vinner framsteg. Feministerna har ju blivit slagpåse nummer 1 och i den allmänna villervallan blir det helt plötsligt ok igen att hävda att kvinnan bör gå i ett ledband mellan spisen och sängen.

Edit: Vad gäller feministernas närvaro här så domineras ju forumet dessvärre av rätt konservativa strömningar i många frågor, så jag gissar att de flesta som är för jämställdhet tycker att det är tröstlöst att försöka tjafsa emot Roger Persson och hans gelikar när de väl sätter igång. Samma sak gäller ju på invandringsforumet.
Citera
2005-05-31, 22:03
Medlem
284366s avatar
Det finns säkert ett litet gäng, och fler lär väl poppa upp nu när feminismforumet finns igen.

Citat:

Nää jag vågar faktiskt inte. Jag är livrädd för ismer, och feminism är inget undantag.
Citera
2005-05-31, 22:31
Medlem
*räcker också upp handen*
självfallet är jag feminist
och självfallet talar ingen annan om för mej vad det innebär, t ex att
jag skulle hata diverse människor t ex män

nädu, den lätte går inte...
Citera
2005-05-31, 22:57
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Feministerna har ju blivit slagpåse nummer 1

Det är väl det som kallas jämlikhet?
Först fick vi män ta all skit, nu är det deras tur.

För att vara allvarlig, jag anser inte att de kan skylla på någon annan än sig själva. Tonläget har stundtals varit som om vi bodde i Afghanistan, det har inte funnits någon ände på vilka "orättvisor" kvinnor som grupp drabbas av. Ingen verkar heller vara intresserad av att täppa till truten på de värsta dårarna vilket självklart leder till att de också får ta skulden kollektivt.

Men samtidigt känns det faktiskt som om feministerna inte har helhjärtat stöd från den "normala" kvinnan (i alla fall inte av dem jag diskuterat med), utan det är lite av "Tja... Det kan ju inte skada att de rör om i grytan lite grann".

Jag älskar kvinnor, men feminist? Gissa!
Citera
2005-05-31, 23:08
Medlem
Zog Ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
*räcker upp handen*
Jag kan nog gå med på att kalla mig feminist, eftersom jag är hyfsat liberal anser jag att män och kvinnor ska ha samma rättigheter och samma möjligheter att forma sina egna liv och det är väl vad som brukar kallas "feminism".

Jag tror nog att de flesta håller med dig om samma rättigheter och samma möjligheter i livet men det innebär inte att man är feminist. Feminism är ett för snävt ord som inte tar med andra grupper i samhället än just kvinnor. Det utelämnar män, handikappade, invandrare mm (som grupp). Jag sympatiserar med vissa delar av feminismen men jag känner att det inte är min fight att vara med i.

Därför kallar jag mig främst för humanist men kanske även genusist.
Citera
2005-06-01, 00:27
Medlem
onits avatar
Citat:

Ulvena, och hon med musklerna också..sen är det någon mer, minns inte vad hon heter..hondjävul!

Fem stycken (LadyTiera) stämmer nog bra.
Fast jag sätter upp ett finger här:

Vill inte gärna förknippas med elitfeministerna, tack.
Anser att även kvinnor är djur.
Citera
2005-06-01, 01:26
Medlem
Jag kallar mig för feminist om någon frågar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in