2013-05-09, 22:09
xylen

enkel fråga.
avdunstar allt innehåll i xylen helt och hållet ? lämnar den några restprodukter i det man spär/blandar ut om det torkar helt ?
Senast redigerad av noxen 2013-05-09 kl. 22:31.
Citera
2013-05-09, 22:56
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noxen
xylen

enkel fråga.
avdunstar allt innehåll i xylen helt och hållet ? lämnar den några restprodukter i det man spär/blandar ut om det torkar helt ?

Det beror på vilken kvalitét vi pratar om. Teknisk xylen kan man misstänka lämnar en liten rest av tyngre kolväten eller fasta partiklar. Däremot lämnar reagenskvalité ingen rest.

Xylen avdunstar inte lika fort som lättare kolväten eller alkoholer men det vet du säkert.
Citera
2013-05-09, 23:22
Ok. Tack för svaret. Det rör sig om teknisk xylen. Dessa rester som skulle kunna finnas kvar, finns det något simpelt sätt att göra sig av med dessa i detta fall...

tex om man har blandat xylen med nåt som inte löser upp sig i aceton tex låter det torka helt. går det sedan att få bort kolväten/partiklarna med aceton, metanol eller dylikt och sedan filtrera detta ett antal gånger ?
Citera
2013-05-09, 23:28
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ok. Tack för svaret. Det rör sig om teknisk xylen. Dessa rester som skulle kunna finnas kvar, finns det något simpelt sätt att göra sig av med dessa i detta fall...

tex om man har blandat xylen med nåt som inte löser upp sig i aceton tex låter det torka helt. går det sedan att få bort kolväten/partiklarna med aceton, metanol eller dylikt och sedan filtrera detta ett antal gånger ?

Du kan utgå ifrån att eventuella rester består av antingen mycket små oljemängder eller organiska partiklar från tillverkningen. Dom är alltså inte speciellt lösliga i alkoholer men sannolikt i aceton.

Gör det något att det eventuellt kan finns små rester kvar? Vilka mängder pratar vi om?
Citera
2013-05-09, 23:32
rester utav ca 4cl kanske. hur farliga är dessa ämnen som kan tänkas finnas kvar ?
tack så mycket för det snabba svaren, ger mig nog på aceton imorgon när det torkat ordentligt nu blir godnatt!
Citera
2013-05-10, 17:46
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
rester utav ca 4cl kanske. hur farliga är dessa ämnen som kan tänkas finnas kvar ?
tack så mycket för det snabba svaren, ger mig nog på aceton imorgon när det torkat ordentligt nu blir godnatt!

Det låter som om det handlar om en produkt som skall ätas eller drickas...
Citera
2013-05-10, 21:45
Risken är överhängande jävla surt att flaskan var exakt likadan som acetonflaskan förutom texten. Blev väldigt ledsen när jag tyckte det luktade för starkt för att va aceton och insåg mitt misstag. Väldigt ledsen hoppas inte allt ärförlorat bara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in