• 3
  • 4
2013-06-20, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hpxl
Tack för svaren;

Jag gillar nämligen vad jag hör om att det är grymt stabilt, debian. Däremot så är jag KDE bortkskämd med peka och klicka så jag har i princip icke befintlig konsoll kunskap. Jag får tänka över det ordentligt då jag äntligen fått windows 7 att göra som jag vill

Följ denna guide så kan du installera Debian med KDE. https://www.youtube.com/watch?v=EwPPMx9rRO8
Senast redigerad av Rouko 2013-06-20 kl. 18:55.
Citera
2013-06-20, 19:04
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Lyckades installera Jockey
Kod:
sudo apt-get install gir1.2-appindicator3-0.1
mkdir -p /tmp/$$/
cd /tmp/$$/
wget http://mirror.ovh.net/ubuntu/pool/main/j/jockey/jockey-common_0.9.7-0ubuntu7_all.deb http://mirror.ovh.net/ubuntu/pool/main/x/x-kit/python-xkit_0.4.2.3build1_all.deb
sudo dpkg -i jockey-common_0.9.7-0ubuntu7_all.deb python-xkit_0.4.2.3build1_all.deb
Går dock inte att köra det, då det finns en bugg i en Python-fil någonstans...

EDIT: Går att ladda ned källkoden härifrån: http://archive.ubuntu.com/ubuntu/poo....7.orig.tar.gz

Med lite pill skulle man få det att fungera.

tldr: don't bother

Lång version nedan för masokister:

Kikade lite på det där (har nån olycksalig tick som göra att när folk nämner pythonbuggar måste jag undersöka), och min slutsats är att det går att fixa det, men du kommer nog inte ha mycket för det. Men slutsatsen kan vara fel - jag har fan inte en susning om vad Jockey är eller vad det gör.

Oavsett, problemet är att Ubuntu bevisar sig som vanligt, och kräker ur sig saker av tvivelaktig kvalitet.

Bakgrund: Uppenbarligen är det så att paketet python-apt, när det gick från version 0.7 till 0.8 gjorde de rätt stora förändringar i sitt API. För att mjukvara som förväntade sig 0.7-interfacet inte skulle haverera introducerade de ett 0.7 compatibility mode. Jockey verkar vara i den prekära situationen att det förväntar sig en python-apt 0.8 som är byggd med denna mode påslagen. Debian däremot, eftersom de är purismfascister (och därför är värda lika mycket kärlek som ubuntu förtjänar hat) har givetvis sett till att uppgradera all sin mjukvara som använder python-apt, så de har slagit av denna compatibility mode (som sig bör, eftersom det lusar ner koden). Så, anledningen till att det inte funkar är alltså att Ubuntus python-apt 0.8 är byggd 0.7 compatibility mode påslagen, medan debians är byggd med den avslagen. Aha!, tänker nu den driftige linux-haxxorn, jag installerar Ubuntus python-apt! No such luck. Den har nämligen beroenden mot paket som till och med är utdaterade i Debian. Itererar man processen hamnar man i slutändan i situatationen att halva systemet byts ut från Debianpaket till Ubuntusnusk.

Lösning: Bygg om python-apt med compatibility mode påslagen. Om nån är jättenyfiken kan jag skriva detaljinstruktioner om hur det går till, men i korthet:
Hämta python-apts source-paket.
Editera debian/rules så att CFLAGS-raden säger:
Kod:
export CFLAGS=-Wno-write-strings -DCOMPAT_0_7
Och bygg paketet på sedvanligt sätt. Följ instruktioner här, t.ex.: http://www.cyberciti.biz/faq/rebuild...inary-package/

Men det här verkar inte hjälpa mycket. När jag sen kör jockey-text så verkar den inte göra mycket alls. Så jag antar att den är beroende av mer Ubuntu-sörja, som troligen ligger utanför domänen av små Python- och byggflaggsfixar.

Jag vill ha tillbaks min timme av mitt liv, era jävlar!
Citera
2013-06-20, 19:05
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hpxl
Tack för svaren;

Jag gillar nämligen vad jag hör om att det är grymt stabilt, debian. Däremot så är jag KDE bortkskämd med peka och klicka så jag har i princip icke befintlig konsoll kunskap. Jag får tänka över det ordentligt då jag äntligen fått windows 7 att göra som jag vill
Det finns tre olika "KDE"-paket att installera i Debian.
  1. Den vanliga, fulla versionen av KDE.
    Kod:
    sudo apt-get install kde-full
  2. En mer basic KDE-miljö. Erbjuder i stort sett allt som den fulla versionen gör. Rekommenderat om du har tänkt att ha fler ett ett DE installerat.
    Kod:
    sudo apt-get install kde-standard
  3. En färdigkonfiguread version av KDE Plasma, optimerat för Notebooks och enheter med en liten skärm.
    Kod:
    sudo apt-get install kde-plasma-notebook
Citera
2013-06-20, 19:08
Medlem
25Decembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouko
Följ denna guide så kan du installera Debian med KDE. https://www.youtube.com/watch?v=EwPPMx9rRO8
Trevlig video. Den kanske man ska följa någon gång.
Citera
2013-06-20, 19:08
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
tldr: don't bother

Lång version nedan för masokister:

Kikade lite på det där (har nån olycksalig tick som göra att när folk nämner pythonbuggar måste jag undersöka), och min slutsats är att det går att fixa det, men du kommer nog inte ha mycket för det. Men slutsatsen kan vara fel - jag har fan inte en susning om vad Jockey är eller vad det gör.

Oavsett, problemet är att Ubuntu bevisar sig som vanligt, och kräker ur sig saker av tvivelaktig kvalitet.

Bakgrund: Uppenbarligen är det så att paketet python-apt, när det gick från version 0.7 till 0.8 gjorde de rätt stora förändringar i sitt API. För att mjukvara som förväntade sig 0.7-interfacet inte skulle haverera introducerade de ett 0.7 compatibility mode. Jockey verkar vara i den prekära situationen att det förväntar sig en python-apt 0.8 som är byggd med denna mode påslagen. Debian däremot, eftersom de är purismfascister (och därför är värda lika mycket kärlek som ubuntu förtjänar hat) har givetvis sett till att uppgradera all sin mjukvara som använder python-apt, så de har slagit av denna compatibility mode (som sig bör, eftersom det lusar ner koden). Så, anledningen till att det inte funkar är alltså att Ubuntus python-apt 0.8 är byggd 0.7 compatibility mode påslagen, medan debians är byggd med den avslagen. Aha!, tänker nu den driftige linux-haxxorn, jag installerar Ubuntus python-apt! No such luck. Den har nämligen beroenden mot paket som till och med är utdaterade i Debian. Itererar man processen hamnar man i slutändan i situatationen att halva systemet byts ut från Debianpaket till Ubuntusnusk.

Lösning: Bygg om python-apt med compatibility mode påslagen. Om nån är jättenyfiken kan jag skriva detaljinstruktioner om hur det går till, men i korthet:
Hämta python-apts source-paket.
Editera debian/rules så att CFLAGS-raden säger:
Kod:
export CFLAGS=-Wno-write-strings -DCOMPAT_0_7
Och bygg paketet på sedvanligt sätt. Följ instruktioner här, t.ex.:

Men det här verkar inte hjälpa mycket. När jag sen kör jockey-text så verkar den inte göra mycket alls. Så jag antar att den är beroende av mer Ubuntu-sörja, som troligen ligger utanför domänen av små Python- och byggflaggsfixar.

Jag vill ha tillbaks min timme av mitt liv, era jävlar!
Tycker Canonical gör ett bra jobb.
Kul att du försökte i alla fall.

Lösningen är alltså att byta ut alla paket mot Ubuntu-paket?
Citera
2013-06-20, 19:10
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Lösningen är alltså att byta ut alla paket mot Ubuntu-paket?

Haha. Ja, det är ju en tolkning.... ;-)
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in