2013-05-10, 22:13
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Givetvis beror alla arkeologiska fynd på sammanhanget (kontext är inte ett svenskt ord). Ja, det är knäligt att veta vad som är vad, det jag sa att det var enkelt att se hålen, vg gå om SFI.
Om du som arkeolog inte kan se skillnad på en kristen kyrka och en vanlig bosättning så ska du nog inte vara arkeolog. De är ganska orginella.

Time Team är en seriös serie med seriösa arkeologer med personer som har över 40-50 års erfarenhet av fältstudier. Tror du att de får tillstånd att gräva på känsliga ställen om de var oseriösa?

Kontext är vedertaget begrepp inom svensk arkeologi:
Citat:
Moment 1 Arkeologiska källor och deras kontext, 7,5 hp
http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/kursplan/?kpid=20620&type=1

Förklara då hur dessa originella kyrkor såg ut, och hur de skiljer sig från övrig tidstypisk bebyggelse. Hänvisa gärna till vetenskapliga källor. Det handlar inte om att "se skillnad", det är litet mera komplext än så.

Jag har aldrig ifrågasatt deltagarna i TT, jag ifrågasätter resultaten som visas upp i TV. Har du hört talas om dramatiseringar? Naturligtvis är inte allt så spännande som de får det att framstå i verkliga livet.

Mesopotamien sträcker sig inte till Medelhavskusten.
Citera
2013-05-10, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vilka forskare som kan få anslag att göra sin röster hörda handlar enbart om anslag. På 1800-talet var det forskare som sa att Sverige och dess folk var Guds utvalda folk numera handlar det om vilken forskare som har mest illa att säga om Sverige och dess folk. Nämda Dick i tråden hade ju tex ett program där han jämförde Vasa med Hitler och sa att Sverige var ett av de värsta slavnationerna världen någonsin skådat. Med tanke på det rörde sig om under 100 slavar så måste dessa ha blivit behandlade synnerligen illa för att Sverige skulle uppnå det epitetet. Men tror inte det rör Dick så mycket för anslag fick han.

Ja, det där var ett av många många påstående utan grund. Han beskrev ordagrant faktiskt Vasa som psykopat. Rätt roligt det rätt, för det är ju ett rättpsykiatriaskt begrepp och för att kunna ställa diagnosen så måste man ha köpt O'hares hela kit och checklista osv, och skriva på en lista om non disclosure om innehållet. Det skulle förvånga mig om han kände till den... (vanliga psykiatriker känner och kan inte ställa diagnosen - bara rättspsykiatriker).

Dessutom så är han känd historiker i ankdammen, så till skillnad från andra världsberömda historiker, som t.ex. passar sig för att få (rätts)psykiatriker att ställa diagnoser post mortum, typ på om Newton eller Einstein var aspergare, eller Hitler och Stalin psykopater. Det hör man i princip aldrig. Men våran "auktoritet" och tillika (fula) "stora" "historiker" drar sig inte ifrån att kalla 1500-talets Vasa och hans söner för alla psykopater rätt ut - programmet.

Jag tycker det säger något om hans "seriösitet". Han borde verkligen passa sig för att använda det ordet om en kung som levde för 500 år sen, i en helt annan kontext.

Helt enkelt bedrövligt. Han är med m a o ganska opålitlig. Jag har mängder med andra exempel. Inte minst vad han INTE säger i de frågorna och ämnena han tar upp. Dock läser jag honom. Men han är en typisk svensk byråkrat - eller rövslickara i kombo med linsluseri. Tyvärr så saknar han riktig karisma också, ranglig osv. Men lite slags karisma har han. Men det är ingen jag litar på, som sagt var, i whatever fråga eller avseende.
Senast redigerad av novix2 2013-05-10 kl. 22:29.
Citera
2013-05-10, 22:28
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Givetvis beror alla arkeologiska fynd på sammanhanget (kontext är inte ett svenskt ord).

Om vi nu ska märka ord, så är "beror", "arkeologiska" och "sammanhang" inte heller svenska ord,
utan låneord från tyskan, grekiskan respektive tyskan.

Citat:
Om du som arkeolog inte kan se skillnad på en kristen kyrka och en vanlig bosättning så ska du nog inte vara arkeolog. De är ganska orginella.

Problemet här är att du förutsätter att kyrkor för 1000 år sedan såg ut som kyrkor gör idag.
Och tidiga kyrkor i norden såg inte ut som dagens kyrkor.

Hur ser du t.ex. skillnad på stolphålen på en 4x10m rektangulär stolpkyrka
(där eventuell klocka har placerats i en separat klockstapel)
mot stolphålen på ett 4x10m rektangulär boningshus byggt med samma stolpteknik?
Citera
2013-05-10, 22:34
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Om vi nu ska märka ord, så är "beror", "arkeologiska" och "sammanhang" inte heller svenska ord,
utan låneord från tyskan, grekiskan respektive tyskan.

Bra påpekande, förutom att han har helt fel när han hävdar att ordet kontext inte används i svensk arkeologi.
Citera
2013-05-10, 22:39
Medlem
Citat:
Givetvis beror alla arkeologiska fynd på sammanhanget (kontext är inte ett svenskt ord). Ja, det är knäligt att veta vad som är vad, det jag sa att det var enkelt att se hålen, vg gå om SFI.

Och lika väl så finns kontext med i SAOL (Svenska akademins ordlista).
http://sok.saol.se/pages/P463_M.jpg

Så ett tips till dig Methos är att du går tillbaka till SFI'n som du tydligen hoppade av från i förtid.
Citera
2013-05-10, 23:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Ta din islamofobi och kör upp den i arslet och skit ut den i religionsforumet eller I&I där den hör hemma. Det diskuteras historia här.
Ta av dig den där uniformen, du är en skam för det här riket! Vad jag tycker om islam är ovidkommande här men tydligen så är du inte läskunnig då jag diskuterade helt andra saker än just det du såg i min text. Skit ut ditt svenskhat i I&I istället, här diskuterar vi historia, ditt svagaste ämne tydligen.
Citat:
Intressant inlägg, det på flera punkter:

1. Du har tydligen inte läst mina inlägg så noga. Hade du gjort det, hade du sett att jag vare sig förhåller mig till Islam eller Kristendom, ty de är samma religion.

2. Anser du att:
Svenskarna är pedofiler?
Romarna var pedofiler?
Engelsmännen är pedofiler?
Tyskarna är pedofiler?
osv.

3. Diskussionen handlar om Kristendom och Islam i Europa och Sverige, inte huruvida Kristendomen hade kyrkor före Islam hade Moskéer på arabiska halvön.

Som sagt, det kan ha funnits kyrkliknande sk ecclesior vid några städer, men officiellt hade vi inte kristendom förrän Olof skötkonungs dop.

Sedan har ingen sagt att Mesopotamien låg i Europa, utan att Europeer kommer därifrån. Det är liksom den enda vägen från Afrika, du vet, teorin Out of Africa?
Islam och kristendom har samma gud men är inte samma religion. Är du på riktigt eller? Du gör ju bort dig hela tiden med din okunskap.

Varför skulle de vara pedofiler? Han som totade ihop koranen var en pedofil, Mohammed hette han och vad har övriga världen med Islam och dess grundare att göra?

Och tydligen hajade du inte ens när jag hintade att det inte fanns några moskéer ens på arabiska halvön innan omkring 700 e. Kr. Så det fanns säkert en och annan kyrka i södra dagens Sverige innan den första moskén var byggd.

Vi hade kristendom? Du är ju knappast svensk. Arab är nog mer närmare sanningen hörru.
Citera
2013-05-10, 23:45
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novix2
Ja, det där var ett av många många påstående utan grund. Han beskrev ordagrant faktiskt Vasa som psykopat. Rätt roligt det rätt, för det är ju ett rättpsykiatriaskt begrepp och för att kunna ställa diagnosen så måste man ha köpt O'hares hela kit och checklista osv, och skriva på en lista om non disclosure om innehållet. Det skulle förvånga mig om han kände till den... (vanliga psykiatriker känner och kan inte ställa diagnosen - bara rättspsykiatriker).

Dessutom så är han känd historiker i ankdammen, så till skillnad från andra världsberömda historiker, som t.ex. passar sig för att få (rätts)psykiatriker att ställa diagnoser post mortum, typ på om Newton eller Einstein var aspergare, eller Hitler och Stalin psykopater. Det hör man i princip aldrig. Men våran "auktoritet" och tillika (fula) "stora" "historiker" drar sig inte ifrån att kalla 1500-talets Vasa och hans söner för alla psykopater rätt ut - programmet.

Jag tycker det säger något om hans "seriösitet". Han borde verkligen passa sig för att använda det ordet om en kung som levde för 500 år sen, i en helt annan kontext.

Helt enkelt bedrövligt. Han är med m a o ganska opålitlig. Jag har mängder med andra exempel. Inte minst vad han INTE säger i de frågorna och ämnena han tar upp. Dock läser jag honom. Men han är en typisk svensk byråkrat - eller rövslickara i kombo med linsluseri. Tyvärr så saknar han riktig karisma också, ranglig osv. Men lite slags karisma har han. Men det är ingen jag litar på, som sagt var, i whatever fråga eller avseende.

Helt otroligt egentligen hur ingen utbildad psykiatriker (då inte historiker) kom och sade hmm nej det kanske inte stämmer! Utan Dick fick säga vad han ville utan motstånd. Lite så man skäms för Sveriges psykiatrikers vägnar att de inte ens vågade säga något.
Citera
2013-05-10, 23:53
Medlem
Agent.Smiths avatar
Det finns inget som luktar så illa som politiserad och nutidsvinklad historieskrivning. Man känner stanken lång väg.
Citera
2013-05-11, 00:08
Bannlyst
Citat:
Helt otroligt egentligen hur ingen utbildad psykiatriker (då inte historiker) kom och sade hmm nej det kanske inte stämmer! Utan Dick fick säga vad han ville utan motstånd. Lite så man skäms för Sveriges psykiatrikers vägnar att de inte ens vågade säga något.

Nämen, de är ju PK också. De sitter där med höga löner och maktpositioner, varför skulle de rätta honom? De enda som vågar vara mot PKismen är de som har lite att förlora eller har att som jobb vetenskapligt i sina vetenskapliga professionen, eller gör det anonymt på nätet. Men de blir ju kallade för "näthatare" i gammelmedia så de klarar sig inte utan bli nedsmutsade heller rent definitionsmässigt. Gissa vem "sanningen" kommer ifrån? Ja, just det det: media och övriga maktfaktorer.
Senast redigerad av novix2 2013-05-11 kl. 00:12.
Citera
2013-05-11, 00:49
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Nämen, de är ju PK också. De sitter där med höga löner och maktpositioner, varför skulle de rätta honom? De enda som vågar vara mot PKismen är de som har lite att förlora eller har att som jobb vetenskapligt i sina vetenskapliga professionen, eller gör det anonymt på nätet. Men de blir ju kallade för "näthatare" i gammelmedia så de klarar sig inte utan bli nedsmutsade heller rent definitionsmässigt. Gissa vem "sanningen" kommer ifrån? Ja, just det det: media och övriga maktfaktorer.

Det är extremt sorgligt inte minst då dagens ungar lär sig historia utifrån just detta. Sverige var skit, Sverige var dåligt. Hur f*an ska dessa ungar kunna stå emot t.ex ryssen när den dagen kanske kommer? De kommer vika sig direkt. Fattar de inte hur detta är rent samhällsfarligt att lära ut denna dyngan? Svenska historikers jävla plikt är att fortbilda oss hur bra vi varit annars har vi snart inte ett Sverige som historiker kan tala om.
Citera
2013-05-11, 00:58
Bannlyst
Citat:
Det är extremt sorgligt inte minst då dagens ungar lär sig historia utifrån just detta. Sverige var skit, Sverige var dåligt. Hur f*an ska dessa ungar kunna stå emot t.ex ryssen när den dagen kanske kommer? De kommer vika sig direkt. Fattar de inte hur detta är rent samhällsfarligt att lära ut denna dyngan? Svenska historikers jävla plikt är att fortbilda oss hur bra vi varit annars har vi snart inte ett Sverige som historiker kan tala om.

Historia som vetenskap? Jag visade nyss hur en av Sveriges kändaste och viktiga personer karaktärmördades (och hans barn också - de var också "psykopater"). Nej, "svensk" officiell "historieskrivning" är mer propaganda (eller nutida formulerat som "värdegrundskapande". Allt viktigt kan vara fel. Det är som det inte kan vara det, ens. Det är för mycket "tolkningar", jag har svårt att acceptera det som vetenskap, i synnerhet när man ser på en sån som Dick, hela hans pajas-upptädande i TV-serierna, där han faktiskt utmärkt trivdes som bäst under hela serierna som att springa runt och larva sig - som "gycklare" - då detta diskuterades.
Det kände fel från början, han och Timell ihop, haha.
Snygg duo, haha.
Citera
2013-05-11, 01:16
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Historia som vetenskap? Jag visade nyss hur en av Sveriges kändaste och viktiga personer karaktärmördades (och hans barn också - de var också "psykopater"). Nej, "svensk" officiell "historieskrivning" är mer propaganda (eller nutida formulerat som "värdegrundskapande". Allt viktigt kan vara fel. Det är som det inte kan vara det, ens. Det är för mycket "tolkningar", jag har svårt att acceptera det som vetenskap, i synnerhet när man ser på en sån som Dick, hela hans pajas-upptädande i TV-serierna, där han faktiskt utmärkt trivdes som bäst under hela serierna som att springa runt och larva sig - som "gycklare" - då detta diskuterades.
Det kände fel från början, han och Timell ihop, haha.
Snygg duo, haha.

Men nu måste man naturligtvis skilja på vad som skrivs vetenskapligt och vad som sägs i tramsprogram i Sveriges mest oseriösa TV-kanal. Naturligtvis skulle inte Vasa beskrivas som "psykopat" vetenskapligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in