Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vilka forskare som kan få anslag att göra sin röster hörda handlar enbart om anslag. På 1800-talet var det forskare som sa att Sverige och dess folk var Guds utvalda folk numera handlar det om vilken forskare som har mest illa att säga om Sverige och dess folk. Nämda Dick i tråden hade ju tex ett program där han jämförde Vasa med Hitler och sa att Sverige var ett av de värsta slavnationerna världen någonsin skådat. Med tanke på det rörde sig om under 100 slavar så måste dessa ha blivit behandlade synnerligen illa för att Sverige skulle uppnå det epitetet. Men tror inte det rör Dick så mycket för anslag fick han.
Ja, det där var ett av många många påstående utan grund. Han beskrev ordagrant faktiskt Vasa som psykopat. Rätt roligt det rätt, för det är ju ett rättpsykiatriaskt begrepp och för att kunna ställa diagnosen så måste man ha köpt O'hares hela kit och checklista osv, och skriva på en lista om non disclosure om innehållet. Det skulle förvånga mig om han kände till den... (vanliga psykiatriker känner och kan inte ställa diagnosen - bara rättspsykiatriker).
Dessutom så är han känd historiker i ankdammen, så till skillnad från andra världsberömda historiker, som t.ex. passar sig för att få (rätts)psykiatriker att ställa diagnoser post mortum, typ på om Newton eller Einstein var aspergare, eller Hitler och Stalin psykopater. Det hör man i princip aldrig. Men våran "auktoritet" och tillika (fula) "stora" "historiker" drar sig inte ifrån att kalla
1500-talets Vasa och hans söner för alla psykopater rätt ut - programmet.
Jag tycker det säger något om hans "seriösitet". Han borde verkligen passa sig för att använda det ordet om en kung som levde för 500 år sen, i en helt annan kontext.
Helt enkelt bedrövligt. Han är med m a o ganska opålitlig. Jag har mängder med andra exempel. Inte minst vad han INTE säger i de frågorna och ämnena han tar upp. Dock läser jag honom. Men han är en typisk svensk byråkrat - eller rövslickara i kombo med linsluseri. Tyvärr så saknar han riktig karisma också, ranglig osv. Men lite slags karisma har han. Men det är ingen jag litar på, som sagt var, i whatever fråga eller avseende.