Citat:
Ursprungligen postat av 2die
Du och Mattias Gardell kan väl ta varandra i hand eftersom ni båda älskar Islam över allt annat. Islam är förresten påhittad av pedofilen Mohammed på 600-talet e. Kr. så att moskéer skulle ha funnits före kristna kyrkor är sinnessjukt att påstå. Lika sinnessjukt som att påstå att Mesopotamien var en stad och låg i nuvarande Turkiet

Mesopotamien låg mellan Eufrat och Tigris i nuvarande Turkiet och det var ingen stad. Men vi har ju sett att Koranen fördummar, så vi ska kanske inte döma dig och Gardell för hårt.
Intressant inlägg, det på flera punkter:
1. Du har tydligen inte läst mina inlägg så noga. Hade du gjort det, hade du sett att jag vare sig förhåller mig till Islam eller Kristendom, ty de är samma religion.
2. Anser du att:
Svenskarna är pedofiler?
Romarna var pedofiler?
Engelsmännen är pedofiler?
Tyskarna är pedofiler?
osv.
3. Diskussionen handlar om Kristendom och Islam i Europa och Sverige, inte huruvida Kristendomen hade kyrkor före Islam hade Moskéer på arabiska halvön.
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Du gräver ned dig. Det fanns med största sannolikhet kyrkor i Norden innan de årtal professorn anger. Mesopotamien låg absolut inte i Europa. Det är som att påstå att hela världen är en del av Europa eftersom brittiska imperiet hade sitt säte i London och hade landområden över hela världen.
Som sagt, det kan ha funnits kyrkliknande sk ecclesior vid några städer, men officiellt hade vi inte kristendom förrän Olof skötkonungs dop.
Sedan har ingen sagt att Mesopotamien låg i Europa, utan att Europeer kommer därifrån. Det är liksom den enda vägen från Afrika, du vet, teorin Out of Africa?