Om jag får tala i egen sak, och det får jag ju såklart

, så misstänker jag starkt att det är så det förhåller sig. Varför tror jag det? Jo, dels för att polis, militär samt MPS hade ingen som helst aning om var de skulle söka, Sävast och Åberget gav ingenting. I media kunde vi läsa att alla intressanta platser var genomsökta och där fanns inte VB, det var man säker på. Söken stod stilla i avvaktan på nya tips som gav uppslag till nya områden att söka i. Här i tråden pratades det om området mellan Bodsvedjan och Ugglegatan 4, mobilen och masterna diskuterades för att försöka få fram ett logiskt område att söka i, det gav, vad jag tycker, att man hela tiden hamnade på ruta ett, dvs, Sävast - Åberget, samt älven.
Jag tittade på kartan, KJ var på tapeten hela tiden, och jag har ansett att han är prio ett på listan över intressanta personer baserat på statistik, erfarenhet samt vad som framkommit i tråden i form av skvaller och rykten, tror till och med att jag publicerade en sådan lista på fyra personer. Då borde det vara rimligt att utgå ifrån KJ, hur tänker en GM, var brukar en GM dumpa en kropp. Vad har han för intressen, hur var han som person, och det just hur han var fick man en ganska klar bild genom trådens resonemang samt privata PM med tips. Det gjorde honom ännu mer intressant i för min del.
Jag tänkte att eftersom att han är en MÖP, har ett överdrivet intresse för vapen och Försvarsmakten, spelar soft air gun, har uppträtt på ett oansvarigt sätt ute på stadens gator och torg(läs mina inlägg), har en vilja att tjänstgöra i Försvarsmakten, har antagits till sjukvårdsutbildning med placering i hemvärnsförband, antagligen via en frivilligorganisation, föräldrahemmet nära två stora fort, troligen lekt och vistats i området som liten, känner området och dess militära installationer, försvarsverk m.m. och vet vilka platser som är lämpliga för att spela soft air gun, och jag var övertygad om att han faktiskt gjort det på sådana platser då det ofta är en lämplig miljö med skyddsgropar, värnsystem,
mindre byggnader osv. Det här gjorde att Gammelängsfortet blev högst intressant i mitt tycke.
Jag frågade, minns inte om jag gjorde det i tråden eller privat, om någon från Boden hört ryktas om, eller känner till platser kring Boden där det spelas soft air gun, jag fick iaf svar från en person som säger sig vara från Boden och som tipsade om att hen vid Gammelängsfortet sett air soft kulor.
Detta gjorde mig helt övertygad om att det borde vara en plats att söka på istället för att leta planlöst eller sitta med armarna i kors och vänta på att VB skulle höra av sig eller att någon kom in med ett intressant tips.
Bodengrabb ville ha söktips, det skrev hen i tråden, jag delgav det jag ansåg vara det mest logiska alternativet just då med tanke på att KJ var prio ett i mina ögon, troligen i många andras också. Polisen och MPS hade ju inte kommit ett steg framåt, och inte fanns det något som indikerade att de faktiskt skulle göra, de famlade i mörkret.
Jag lyfte Gammelängsfortet i tråden några gånger men ingen visade intresse, dock är jag övertygad om att ledningen för MPS, om inte i Norrbotten, så åtminstone högsta hönset i Göteborg har tagit del av det jag skrev, och sedan gick det som det gick.
Jag kan ha fel, men jag tror inte ett dugg på att rödhättan från MPS Norrbotten beslutade sig för Gammelängsfortet med hjälp av intuition och magkänsla som hon påstår. Hon har själv gått ut med att deras innersta krets tog ett initiativ och sökte på olika platser den dagen, därefter tog de sig till Gammelängsfortet i syfte att rekognosera för kommande sök. Frågan är varför de inte sökte där före de andra platserna? Det tyder på att de sökte planlöst helt utan en relevant analys i bagaget.
Antingen har de tagit del av min analys och ansett den vara värdefull, eller så chansade de helt enkelt, och då kan man undra om det var så mycket skicklighet den här gången, jag är tveksam.
Hur som helst är jag bara glad över att kunna göra nytta om jag har gjort det oavsett hur det gått till, dock hamnade jag på Gammelängsfortet med hjälp av analys, MPS gjorde sitt fynd av en slump. Bara säger!