2019-02-04, 09:05
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Det är inte konstigt alls. Det är bara du som tycker så. Om det vore omöjligt att kroppsdelarna legat (från början) där de hittades skulle det komma fram. Det ska inte skapas någon sorts sanning i teorin att delarna legat i ett kylrum eller värn.
Det har kommit fram, 10 maj:
Citat:
Angående det gula huset "fyndplatsen" på Gammelängsberget. Alexander uppger att han och
Robin samt Jonny stannade till vid det gula huset, detta var vid 21-tiden på kvällen.
Alexander säger att han såg att fönsterluckan var trasig och stod lutad mot väggen. Alexander
uppger att han kollade efter spår och han såg inga spår omkring det öppna fönstret och
luckan. Det var förmultnade löv längst ner på luckan så han tänkte att det är länge sedan som
luckan blev uppbruten. Innan Alexander stack in huvudet i fönstret så såg han att det var
spindelnät över fönstret. Alexander tänkte att det inte hade varit in någon på länge in i huset.

Alexander stack in huvudet i fönstret och lyste med lampan som finns på mobilen. Alexander
uppger att det inte fanns något på golvet, han tittade nedanför fönstret och det var tomt. Han
tittade till vänster och såg några nätburar. Alexander uppger att han tittade till höger och han
säger att han såg ända till väggen och det var tomt på golvet. Alexander säger att eventuellt så
tittade även Robin in genom fönstret. Alexander uppger att han tyckte att han såg bra,
eftersom det var ljust ute och han hade lampa när tittade in.
Kroppen behöver inte ha förvarats i ett värn, ett kylskåp hade också dugt. Ett vanligt hushållskylskåp är för litet, men en restaurang som serverar fisk har säkert stora kylskåp.

Det ska inte skapas någon sorts sanning i teorin att delarna inte har legat i ett kylrum eller värn.
Citera
2019-02-04, 09:13
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det är inte konstigt alls. Det är bara du som tycker så.
Nja, jag håller nog med Quarrel här. Studien visar ju att likstelheten borde ha släppt om kroppsdelarna hade legat hela tiden där de hittades, eller hur?

Citat:
Om det vore omöjligt att kroppsdelarna legat (från början) där de hittades skulle det komma fram.
Ingen har väl påstått att det är omöjligt att kroppsdelarna har legat hela tiden där de hittades, men det låter troligt att de har legat på annat ställe först. Och det här har ju kommit fram.

Citat:
Det ska inte skapas någon sorts sanning i teorin att delarna legat i ett kylrum eller värn.
Exakt var delarna har legat vet jag inte, men de verkar alltså ha legat på ett kallare ställe först. Eller att hon dog senare än man har trott då, men en sådan teori verkar ingen vara inne på.
Senast redigerad av Draifos 2019-02-04 kl. 09:27.
Citera
2019-02-04, 09:27
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det jag tycker är skumt är alltså att KJ:s badkar inte verkar ha undersökts, och i mitt inlägg föreslog jag två möjliga förklaringar. Sedan föreslog cupidfoot ett tredje alternativ:
Citat:
Från skurmoppen, skurvattnet och hinkens kanter, tvättmaskinens
trumma och badkarets golvbrunn togs prover för att söka efter humant blod. Testerna
visade ingen reagens.

Badkaret var smutsigt och på kanterna stod bl.a. tomma flaskor.
Blod i badkaret bör rimligen ha passerat golvbrunnen.
En hund som är utbildad att finna och markera förekomst av tre målsubstanser, blod, sperma och mänsklig förruttnelsedoft undersökte lägenheten.
Citat:
Badrum. Hunden genomsöker golvyta samt badkar och golvbrunn utan markering eller
märkbar intensitetshöjning.
Citera
2019-02-04, 09:34
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Blod i badkaret bör rimligen ha passerat golvbrunnen.
En hund som är utbildad att finna och markera förekomst av tre målsubstanser, blod, sperma och mänsklig förruttnelsedoft undersökte lägenheten.
Ok, jag visste inte att likhunden hade undersökt badkaret. Och det du citerar om att badkaret var smutsigt/ej rengjort bidrog ju också till att man inte tyckte att det behövde sprayas med luminol där (som cupidfoot också var inne på). Polisen har alltså bedömt det som högst osannolikt att Vatchareeya skulle ha styckats i KJ:s badkar.
Senast redigerad av Draifos 2019-02-04 kl. 09:58.
Citera
2019-02-04, 10:05
Medlem
Citat:
Man kan ju undra lite över varför inte badkaret undersöktes närmare, genom att spraya med luminol som inte kan vara särskilt dyrt. Vill man vara lite konspiratorisk kan man tänka sig att polisen inte ville göra en sådan undersökning, eftersom ett negativt resultat skulle kunna ge ökat utrymme för tvivel kring att det var KJ som dödade och styckade Vatchareeya.

Vill man vara ännu mer konspiratorisk kan man också tänka sig att en sådan undersökning faktiskt gjordes, och då med negativt resultat. Och att provresultatet av den anledningen hamnade i ett extra sidomaterial.

Citat:
Ursprungligen postat av cupidfoot
Eller så insåg man snabbt att badkaret inte var rengjort de senaste tre månaderna och ville inte slösa spray i onödan, utan det räckte med att spraya vattenlåset.

Citat:
Det jag tycker är skumt är alltså att KJ:s badkar inte verkar ha undersökts, och i mitt inlägg föreslog jag två möjliga förklaringar. Sedan föreslog cupidfoot ett tredje alternativ:
I förhör berättar teknikern att alla rum (inklusive badrummet) inledningsvis undersöktes med UV-ljus och vissa ytor sprayades dessutom med BlueStar, men hall och sovrumsgolv som tydligt ej var rengjorda på lång tid belyste man endast och då får vi anta att teknikerna vet att blod kommer synas i UV-ljus om ytorna inte är rengjorda efter brottet.
Rimligtvis har de belyst även badkaret, men kanske inte sprayat eftersom det inte var rengjort på länge.
Dock nämner man golvbrunnen, skurmoppen och hinken eftersom de testades med reagens specifik för humant blod.

Citat:
Golven i hallen och sovrummet var så jämt smutsade och visade inga tecken på att ha
städats och bedömdes ej vara relevanta för BlueStar14 behandling utan har endast
belysts.
Kökets bänkar och golv och nedre delar av väggar/skåp, samt vardagsrummets
parkettgolv, toalettens golv och tvättmaskinens tvätt trumma behandlades med BlueStar
resultaten visade ingen reaktion.

Badkaret var smutsigt

Från skurmoppen, skurvattnet och hinkens kanter, tvättmaskinens trumma och badkarets golvbrunn togs prover för att söka efter humant blod

Det kan nog ses som tämligen säkert fastställt att någon styckning inte skett i badkaret.
Senast redigerad av Prudent 2019-02-04 kl. 10:14.
Citera
2019-02-04, 10:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren007
Du har alltså ingen aning gällande mina frågor?
Du får fråga Fagro. Hen påstår att hen har varit i värnet, och har även beskrivit det. Hen har svarat på alla frågor utom gluggarnas dimensioner.
Citera
2019-02-04, 10:21
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
I förhör berättar teknikern att alla rum (inklusive badrummet) inledningsvis undersöktes med UV-ljus och vissa ytor sprayades dessutom med BlueStar, men hall och sovrumsgolv som tydligt ej var rengjorda på lång tid belyste man endast och då får vi anta att teknikerna vet att blod kommer synas i UV-ljus om ytorna inte är rengjorda efter brottet.
Rimligtvis har de belyst även badkaret, men kanske inte sprayat eftersom det inte var rengjort på länge.
Dock nämner man golvbrunnen, skurmoppen och hinken eftersom de testades med reagens specifik för humant blod.

Det kan nog ses som tämligen säkert fastställt att någon styckning inte skett i badkaret.
Jag tycker väl bara att det är lite märkligt och inkonsekvent. Man sprayar alltså i golvbrunnen i badrummet, uppenbarligen eftersom man vill undersöka möjligheten att hon kan ha styckats i badkaret. Samtidigt struntar man i att spraya i själva badkaret, tydligen för att man utesluter möjligheten att hon har styckats där.

Håller dock med dig om att hon med största sannolikhet inte har styckats i KJ:s badkar, och tolkar det som att det här också måste vara polisens bestämda uppfattning.
Senast redigerad av Draifos 2019-02-04 kl. 10:24.
Citera
2019-02-04, 10:42
Medlem
raindnovfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sibyl
Någon annan som efter att ha forskat i fallet och lärt sig mer om Vatchareeya sörjer henne trots att ni inte träffat henne? Hon verkade väldigt speciell och skulle gärna velat vara hennes vän. Sättet hon verkar leva i sin egna lilla bubbla som på hennes Facebook där hon för en rätt gullig monolog om allt från frågor på körkortsprov till halvdant översatta dikter som har typ en like (nästan alltid från hennes mamma). Många kanske ser henne som lite korkad i efterhand men jag finner hennes naivitet förtjusande. I en tid där unga ska formulera sig på antingen en akademisk eller vulgär nivå när dom skriver på sociala medier är hennes cykelannons där hon lägger till att "alla som gillar måste köpa! " rätt befriande att se. Ännu mer gulligt/sad var att det inte var nån som gillade inlägget i slutändan.
Finner det oerhört sorgligt hur hon verkligen hamnade i klorna på Kristoffer när hon bara skulle "ut och motionera lite och sedan till kompis och plugga^^". Liksom inte så många som använder Facebook för att skriva så enkla statusar. För mig är blir det hela extra sorgligt när en lite awkward loner utsätts för såna här gräsliga brott då jag kan identifiera mig med offret plus att hon är rätt söt. Främst söt i sättet liksom.
Några av mina favoritcitat från Ploy:

"vad small du har blivit, vill du att jag ska komma och laga nå käk till dig? )
du måste börja äta vännen min"

(Med kontexten att KJs hund inte sover bra) "ja han vet inte hur man sova "

"tack att jag är den speciell person för dig. Men att vara vän med dig betyder inte att jag älskar dig för lite. Jag älskar dig för du är min kompis. Jag är inte så bra på säga såna saker hoppas det värme iallafall <3"

"Har du skaffat dig en vovve? "

"hehe ofta det du har skaffat hunden
.denn är söt, ju vilken tid är du hemma?"

(Gällande KJs hund) "aww sÖt så ung nu fattar jag varför du har varit så upptagen "

".jag är inte kul jag är inte mr bean"

Kontentan är att Vatchareeya är mycket saknad även av folk som aldrig träffat henne och att KJ aldrig förtjänade en person som henne i sitt liv. Så jävla äckligt att hon skrivit hur mycket han betyder för henne och att sedan bli styckad av samma person.
Går i lite samma tankar gällande Vatchareeya. Hon verkade mänsklig framförallt. När man läser FUPen tar man ju också del av hennes mindre smickrande sidor vilket istället för att framställa henne som mindre sympatisk snarare gör henne mer verklig. Vatchareeya verkade som en underdog, en sprallig tjej som levde i sin egen värld som du skrev. Även fast hon hade tendenser av en dramaqueen så upplever jag inte att hon var speciellt manipulativ som vissa kan vara, mest i behov av bekräftelse (vem har inte det behovet?). Man kan fråga sig hur långt i förväg Kristoffer planerade dådet? Kusligt att tänka vad han kan ha haft för baktankar när han skrev sina "snälla" meddelanden till Vatchareeya. Önskar att den jäveln fick stolen.
Citera
2019-02-04, 10:49
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Visst, det behöver inte ha varit en transportstyckning för att få ut kroppen ur en lägenhet. Jag menar bara att det är det mest sannolika.

Ordet "sannolikt" ger mig Fagro-vibbar, men sure. Det är nog det vanligaste skälet till att man styckar. Problemet är bara att vi inte vet. Jag är övertygad om att KJ är skyldig till såväl mord som styckning, men hur och varför kan jag bara gissa eller spekulera kring.
Citera
2019-02-04, 10:54
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Ordet "sannolikt" ger mig Fagro-vibbar, men sure. Det är nog det vanligaste skälet till att man styckar. Problemet är bara att vi inte vet. Jag är övertygad om att KJ är skyldig till såväl mord som styckning, men hur och varför kan jag bara gissa eller spekulera kring.
Jag kan naturligtvis bara gissa här, men din övertygelse om att KJ är gärningsmannen kanske till stor del grundar sig på det faktum att man hittade blod från Vatchareeya i bagageutrymmet på hans bil?
Citera
2019-02-04, 10:55
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det har kommit fram, 10 maj:

Kroppen behöver inte ha förvarats i ett värn, ett kylskåp hade också dugt. Ett vanligt hushållskylskåp är för litet, men en restaurang som serverar fisk har säkert stora kylskåp.

Det ska inte skapas någon sorts sanning i teorin att delarna inte har legat i ett kylrum eller värn.

Samma dag såg ett annat vittne att det låg en svart sopsäck nedanför fönstret på golvet. Missade andra vittnen den? Den såg tom ut men behöver inte varit tom. Jag förstår om vittnen inte lägger märke till en säck särskilt inte om den såg tom ut. Hur som har den försvunnit någon gång efter 10 maj.

Du är förbaskat töntig som ska upprepa meningar i onödan. Du vet att jag inte utesluter att delarna legat på en annan plats innan. Men skillnaden är att jag inte försöker göra det till en sanning som du ofta gör.
Citera
2019-02-04, 10:57
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Nja, jag håller nog med Quarrel här. Studien visar ju att likstelheten borde ha släppt om kroppsdelarna hade legat hela tiden där de hittades, eller hur?

Ingen har väl påstått att det är omöjligt att kroppsdelarna har legat hela tiden där de hittades, men det låter troligt att de har legat på annat ställe först. Och det här har ju kommit fram.

Exakt var delarna har legat vet jag inte, men de verkar alltså ha legat på ett kallare ställe först. Eller att hon dog senare än man har trott då, men en sådan teori verkar ingen vara inne på.

Ingen av oss är någon expert på vad som händer en kropp efter döden i olika miljöer. Jag tror att det kan vara skillnad på en hel kropp och på likdelar när det gäller likstelhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in