2019-01-30, 10:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
För att du ska kunna påstå att pappan ger Kristoffer alibi måste du veta exakt när benen hamnade i gula huset. Det kan du inte. Luckorna är många och du vet att Kristoffer haft sina telefoner avslagna den här perioden. Han har så många tillfällen att flytta delarna.

Pappan är vimsig. Han blandar ihop dagar vid flera tillfällen. Jag utesluter inte att han sovit både före och efter det att Kristoffer kommit hem.

Det finns inga bevis för när benen hamnade i gula huset. Om det gjorde det och Kristoffer hade alibi som du påstår hade utgången blivit annorlunda.
Jag svarade på ditt inlägg som gällde morgonen från det att Kim lämnade bostaden och pappan vaknade, och där har du fel, pappan gav Kim alibi. Det finns ingen anledning att tro att Kim hade något annat ärende ut på måndagmorgonen än just det han uppgav, köpa cigaretter.

Hovrätten:
Citat:
Kristoffer Johansson har invänt att det förhållandet att han inte haft möjlighet att flytta
kroppsdelar till det gula huset under perioden den 18-20 maj 2013 innebär att han inte
kan vara gärningsman. Han har i det sammanhanget gjort gällande han den aktuella
tiden bodde hos sina föräldrar och att de haft ständig uppsikt över honom och han har
detaljerat redogjort för vid vilka tidpunkter han varit tillsammans med föräldrarna eller
andra personer, vilken redogörelse i stora delar får stöd av vad hans far, kamraten
[NS] och boendestödjaren [BB] berättat. Fynden i det s.k. gula huset
gjordes den 20 maj 2013 på kvällen. Av utredningen framgår att kroppsdelarna troligen
inte har funnits där förrän en tid efter dödandet av Vatchareeya Bangsuan. Det kan
visserligen inte uteslutas att kroppsdelarna funnits där före den 18 eller 19 maj men
den osäkerhet som råder med hänsyn till att vittnet [LW] besökt platsen
den 18 eller den 19 maj och inte sett något, måste räknas Kristoffer Johansson till
godo.
Då påstår du att pappan eller NS ljuger när de ger Kim alibi för hela helgen. Inget i telefonlistorna eller annan bevisning motsäger alibit. Vad har du för belägg för att ifrågasätta alibit?

Bevis kan fälla eller fria, alibi kan fria. Brist på bevis eller alibi kan varken fria eller fälla. Ändå använder du brist på alibi för att fälla Kim. Däremot är ett falskt alibi graverande, se (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan. Trots det hävdar du MB:s oskuld. Det går inte ihop.

Domstolarna kan mycket väl ha misstrott pappan för att åklagaren två gånger felaktigt påstod att han kom med osanna utsagor. Det gör inte pappan till lögnare, även om domstolarna trodde det.
Citera
2019-01-30, 10:22
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Kristoffer fick alibi av sin pappa, han var borta bara en liten stund. Till skillnad från MB:s alibi 4 maj säger han inte emot alibit.

Ett alibi från en anhörig behöver inte vara en absolut sanning, det vet du.
För övrigt verkar du närmast besatt av MB och hans fru.
Citera
2019-01-30, 10:28
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Ett alibi från en anhörig behöver inte vara en absolut sanning, det vet du.
För övrigt verkar du närmast besatt av MB och hans fru.
Jag vet att ett alibi från vem som helst inte behöver vara en absolut sanning, men som sagt, brist på alibi bevisar ingenting.

Jag är inte besatt av MB och hans fru, jag påstår inte att de har mördat Vatchareeya, jag jämför indicierna mot Kim med indicerna mot dem. Men du verkar besatt av Kim.
Citera
2019-01-30, 11:35
Medlem
katws avatar
Citat:
Jag vet att ett alibi från vem som helst inte behöver vara en absolut sanning, men som sagt, brist på alibi bevisar ingenting.

Jag är inte besatt av MB och hans fru, jag påstår inte att de har mördat Vatchareeya, jag jämför indicierna mot Kim med indicerna mot dem. Men du verkar besatt av Kim.

En förälder har i regel en större anledning att skydda sina avkommor än andra alibigivare.
Jag är inte besatt och han hette heller inte Kim vid brottstillfället.
Citera
2019-01-30, 11:56
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Jag svarade på ditt inlägg som gällde morgonen från det att Kim lämnade bostaden och pappan vaknade, och där har du fel, pappan gav Kim alibi. Det finns ingen anledning att tro att Kim hade något annat ärende ut på måndagmorgonen än just det han uppgav, köpa cigaretter.

Hovrätten:

Då påstår du att pappan eller NS ljuger när de ger Kim alibi för hela helgen. Inget i telefonlistorna eller annan bevisning motsäger alibit. Vad har du för belägg för att ifrågasätta alibit?

Bevis kan fälla eller fria, alibi kan fria. Brist på bevis eller alibi kan varken fria eller fälla. Ändå använder du brist på alibi för att fälla Kim. Däremot är ett falskt alibi graverande, se (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan. Trots det hävdar du MB:s oskuld. Det går inte ihop.

Domstolarna kan mycket väl ha misstrott pappan för att åklagaren två gånger felaktigt påstod att han kom med osanna utsagor. Det gör inte pappan till lögnare, även om domstolarna trodde det.

Ständig uppsikt? Kallas det så när de befunnit sig på sina arbeten och ringt till Kristoffer? De hade inte ständig uppsikt. Att de ringer varandra brukar betyda att de befinner sig på olika platser. I alla fall i den verkliga världen.
Citera
2019-01-30, 11:59
Medlem
Citat:
För att du ska kunna påstå att pappan ger Kristoffer alibi måste du veta exakt när benen hamnade i gula huset. Det kan du inte. Luckorna är många och du vet att Kristoffer haft sina telefoner avslagna den här perioden. Han har så många tillfällen att flytta delarna.
Pappan är vimsig. Han blandar ihop dagar vid flera tillfällen. Jag utesluter inte att han sovit både före och efter det att Kristoffer kommit hem.
Det finns inga bevis för när benen hamnade i gula huset. Om det gjorde det och Kristoffer hade alibi som du påstår hade utgången blivit annorlunda.
Det är möjligt att karatetränarens fru pratade i nattmössan. Hon pratade sannerligen inte i Poirothatten i alla fall, som börjar bli synonymt med att ljuga.
Nu är du verkligen ute och svamlar.
Enligt uppgift kom benen till Gula huset lördagsnatten den 19 maj mot söndagen.
KJ var ute och sökte VB med gänget lördagen den 19 maj och kom till föräldragården vid 17.00 tiden och stannade hemma hela kvällen.
02.49 fick han samtal från vännen Nicke som önskade bli hemkörd, och han går in till fadern och säger han skall köra en fylle körning.
Det finns bekräftat genom telefonlista att Nicke ringde KJ 02.49.
Enligt Nicke fanns de sedan i hans bostad till 6-8 tiden.

Du försöker påstå att alla ljuger som visar att KJ kunde inte ha tagit några kroppsdelar till Gula huset och till terrängen där bredvid.

Var finns bevisen att det var KJ som tog kroppsdelarna till fyndplatsen, sanningen är sådana bevis finns inte utan är lögner och påhitt.

De som fanns i föräldrabostaden som var KJ:s föräldrar lördagskvällen den 19 maj, det är väl de som vet om han fanns i bostaden eller inte.
Nu påstår de att KJ fanns i bostaden hela kvällen tills han åkte 02.49 och hämtade en vän till hans bostad.

Du kan inte bevisa att inte KJ fanns i bostaden, utan du försöker komma med lögner att han inte fanns där.
Senast redigerad av Fagro 2019-01-30 kl. 12:23.
Citera
2019-01-30, 12:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ständig uppsikt? Kallas det så när de befunnit sig på sina arbeten och ringt till Kristoffer? De hade inte ständig uppsikt. Att de ringer varandra brukar betyda att de befinner sig på olika platser. I alla fall i den verkliga världen.
När var ingen av föräldrarna i samma hus som Kim?
Citera
2019-01-30, 12:05
Medlem
Combivals avatar
Citat:
När var ingen av föräldrarna i samma hus som Kim?

Den 20 maj till exempel. Pappan jobbade och jag antar att morsan också jobbade eller var på annan plats eftersom hon ringde Kristoffer. Men de hade inte ständig uppsikt över lögnaren Kristoffer. De var inte med honom på dagarna när han besökte fyndplatserna mm.
Citera
2019-01-30, 12:06
Medlem
Citat:
Att han inte kunde utesluta att Kim kunde bära kroppen innebär inte att han intygade att Kim kunde bära kroppen. Han kunde inte besvara frågan.
Nu ljuger du eller misstar dig.
Rättsintygskrivande läkaren SS intygade att "inget utesluter att den undersökte skulle klara att flytta en kvinnokropp av den angivna storleken."

Citat:
Varför spanade polisen på MB efter att han hade uppgivit alibit?
Du svarade dig själv för länge sedan.
Citat:
MB kunde misstänkas. Därför spanades det på honom, även efter att han fått alibi.
Citat:
MB kunde misstänkas, därför spanades det på honom. Motiv ligger honom till last.
Nu när du bytt från hypotesen ovan till:
Citat:
Polisen spanade på MB pga det falska alibit. Det falska alibit kom av avvikelserna i berättelserna.
kan man konstatera att i din (nuvarande) hypotes, där motiv inte finns med som skäl till spaning, hade spaningen mot MB aldrig genomförts om paret lämnat mer samstämmiga uppgifter om kvällen.

Positivt att även du närmat dig ett avskrivande av MB som misstänkt genom att sänka dig till kan misstänkas, men vad är det som gör att din grad av misstanke gått från att det fanns tillräckligt för skälig misstanke och husrannsakan till att nu öppet ta ställning för att MB endast kan misstänkas?
Citera
2019-01-30, 12:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Nu ljuger du eller misstar dig.
Rättsintygskrivande läkaren SS intygade att "inget utesluter att den undersökte skulle klara att flytta en kvinnokropp av den angivna storleken."
Nej, att inget utesluter ett faktum betyder inte att faktumet är korrekt. Det kan vara fel även om inget visar det. Rättsintygsläkaren skrev också att frågan inte kan besvaras.
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Du svarade dig själv för länge sedan.

Nu när du bytt från hypotesen ovan till:

kan man konstatera att i din (nuvarande) hypotes, där motiv inte finns med som skäl till spaning, hade spaningen mot MB aldrig genomförts om paret lämnat mer samstämmiga uppgifter om kvällen.

Positivt att även du närmat dig ett avskrivande av MB som misstänkt genom att sänka dig till kan misstänkas, men vad är det som gör att din grad av misstanke gått från att det fanns tillräckligt för skälig misstanke och husrannsakan till att nu öppet ta ställning för att MB endast kan misstänkas?
Detta svarade jag inte på förra gången heller. Du försöker bara meningslöst att snärja mig. Jag tycker vi går framåt istället och diskuterar Vatchareeyas sista timmar i livet istället för att vrida och vända på ord.
Citera
2019-01-30, 12:17
Medlem
Citat:
Den 20 maj till exempel. Pappan jobbade och jag antar att morsan också jobbade eller var på annan plats eftersom hon ringde Kristoffer. Men de hade inte ständig uppsikt över lögnaren Kristoffer. De var inte med honom på dagarna när han besökte fyndplatserna mm.

Det är lördagsnatten den 19 maj mot söndagen som är intressant i fallet, kroppsdelarna i Gula huset påträffades söndagen den 20 maj 20.54.

När det gäller KJ hade han ingen möjlighet att kunna ta kroppsdelarna till fyndplatsen, därför faller hela fallet att KJ var gärningmannen för VB.

Det här gäller ett mordfall med mycket långt fängelsestraff och sannolikt mycket stor skada för en oskyldig person som får ett felaktigt åtal och dom, och då måste alla bitar stämma in för att undvika sådant.
I det här fallet finns det ingenting som stämmer in, utan exempelvis kroppsdelarna hur de kom till fyndplatsen förklaras med att de kom dit på något sätt, någon annan förklaring finns inte.
Citera
2019-01-30, 12:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det är lördagsnatten den 19 maj mot söndagen som är intressant i fallet, kroppsdelarna i Gula huset påträffades söndagen den 20 maj 20.54.

När det gäller KJ hade han ingen möjlighet att kunna ta kroppsdelarna till fyndplatsen, därför faller hela fallet att KJ var gärningmannen för VB.

Det här gäller ett mordfall med mycket långt fängelsestraff och sannolikt mycket stor skada för en oskyldig person som får ett felaktigt åtal och dom, och då måste alla bitar stämma in för att undvika sådant.
I det här fallet finns det ingenting som stämmer in, utan exempelvis kroppsdelarna hur de kom till fyndplatsen förklaras med att de kom dit på något sätt, någon annan förklaring finns inte.
20 maj var en måndag. Rör inte till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in