2017-09-04, 22:44
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, jag tänker inte leta åt dig.

Är blodet sannolikt planterat av någon annan eller är KJ sannolikt gärningsmannen?? Vad tror du??
Citera
2017-09-04, 22:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Kristoffer Johansson har uppgett att det är hans tejp.

Så här står det i domen från Hovrätten för Övre Norrland.

c) Tejprullen i badrummet och tejpbitarna i håret

Ingenting har framkommit som tyder på att Vatchareeya Bangsuans blod och DNA avsatts på tejprullen vid något annat tillfälle än i samband med hennes död.
Kristoffer Johansson har uppgett att det är hans tejprulle och det finns ingen anledning att ifrågasätta denna uppgift. Tejpbitar som liknar den tejp som finns på rullen har påträffats i Vatchareeya Bangsuans hår. Förekomsten av Vatchareeya Bangsuans DNA och blod på tejprullen i Kristoffer Johanssons lägenhet och det förhållandet att tejpen på rullen och i håret rivits på liknande sätt, förstärker SKL:s bedömning att den tejp som påträffades i Vatchareeya Bangsuans hår kommer från nämnda tejprulle. Förhållandena talar starkt för att det är Kristoffer Johansson som har använt sig av tejpen från rullen för att emballera Vatchareeya Bangsuan och därmed även för att han är gärningsman på sätt åklagaren påstått.

Det där med tejpen har diskuterats mycket, slutsatsen bör vara att det går inte att hävda att tejpen i VB hår kommer från den rulle som hittades i KJ bostad. Och precis som det uttrycks i domen, tejpbitar som liknar den tejp som finns på rullen. Vore det inte på sin plats att man fastställer att tejpen är identisk, inte bara liknar, för att kunna dra slutsatsen att tejpbitarna kommer från rullen?

I övrigt så undrar jag om kniven och tändsticksasken som hittades vid Mjösjöfortet är undersökta av NFC?

En hund(blod/sperma/lik) markerade på platsen, en annan hund(vet ej status) hade markerat dagen innan den förstnämnda hunden. Förstnämnda hundens förare hittar en sotig kniv samt en tändsticksask ungefär i den riktning som hunden hade markerat.

Hundföraren bedömer att kniven inte är intressant för utredningen. Vet man vilket redskap som användes för att stycka kroppen? Vore det inte lämpligt att undersöka ask samt kniv med avseende på DNA samt fingeravtryck mot bakgrund av ovanstående?
Citera
2017-09-05, 08:17
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Inte ens när hennes blod återfinns i bilen och på tejprullen i badrummet? Inte ens då är det särskilt konstigt, inget polisen borde utreda osv.
Att leta säger inget om skuld. Du har antagit att sökande anger skuld med ett exempel. Men Ida Fässbergs mördare letade inte. Inte heller Lisa Holms mördare letade, trots ett massivt sökuppbåd utanför husknuten. Vad säger det om deras skuld?

Vem har sagt att polisen inte borde utreda?
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Kristoffer Johansson har uppgett att det är hans tejp.

Så här står det i domen från Hovrätten för Övre Norrland.

c) Tejprullen i badrummet och tejpbitarna i håret

Ingenting har framkommit som tyder på att Vatchareeya Bangsuans blod och DNA avsatts på tejprullen vid något annat tillfälle än i samband med hennes död.
Kristoffer Johansson har uppgett att det är hans tejprulle och det finns ingen anledning att ifrågasätta denna uppgift. Tejpbitar som liknar den tejp som finns på rullen har påträffats i Vatchareeya Bangsuans hår. Förekomsten av Vatchareeya Bangsuans DNA och blod på tejprullen i Kristoffer Johanssons lägenhet och det förhållandet att tejpen på rullen och i håret rivits på liknande sätt, förstärker SKL:s bedömning att den tejp som påträffades i Vatchareeya Bangsuans hår kommer från nämnda tejprulle. Förhållandena talar starkt för att det är Kristoffer Johansson som har använt sig av tejpen från rullen för att emballera Vatchareeya Bangsuan och därmed även för att han är gärningsman på sätt åklagaren påstått.
Läs resningsansökan punkt 190-192, (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten).
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det där med tejpen har diskuterats mycket, slutsatsen bör vara att det går inte att hävda att tejpen i VB hår kommer från den rulle som hittades i KJ bostad. Och precis som det uttrycks i domen, tejpbitar som liknar den tejp som finns på rullen. Vore det inte på sin plats att man fastställer att tejpen är identisk, inte bara liknar, för att kunna dra slutsatsen att tejpbitarna kommer från rullen?
SKL konstaterade att tejperna var lika, men kunde inte avgöra om de kommer från samma rulle.
Citat:
Vid jämförelse i mikroskop och polariserat ljus iakttogs att tejpbitarna och tejpen på rullen
hade liknande perforerad uppbyggnad, d.v.s. det är samma typ av tejp. Båda hade också
rakt skurna ytterkanter och taggiga kanter där de delats på längden. Tejpbitarna och tejpen
på rullen kunde inte sammanpassas, varken mot ändkanter eller mot den rivna kanten
längsmed (den totala tejpbredden stämde inte överens då de rivna delarna lades jämsides).
Det finns många olika sorter tejprullar och det är mindre förväntat att tejpbitarna skulle se
ut som de gör om de kommer från någon annan tejprulle än om de kommer från tejprullen
BD1/316-13/S034.

Slutsats
Resultaten talar i någon mån för att tejpbitarna BD1/316-13/S023 kommer från tejprullen
BD1/316-13/S034 (Grad +1).
Eftersom inga spår av brott kunde hittas i lägenheten och KJ:s DNA inte hittades på tejpen måste slutsatsen bli att KJ har tagit ut tejpen, använt den på Vatchareeya ute och sedan burit tillbaka den till lägenheten med handskar. Detta försiktighetsmått måste vägas mot att helt enkelt slänga tejpen.

Den sannolika förklaringen är att båda tejperna är Vatchareeyas, och att GM använde hennes tejp på kroppen.
Citera
2017-09-05, 11:03
Medlem
katws avatar
Citat:
Avgörandet gäller domen, inte utredningen.
Det påstår jag inte. Jag vet inte vad man använder sårtejp till, men jag antar att det har med sår att göra.

Sårtejp är en vanligt förekommande tejp. Men det annars allvetande oraklet har alltså inte ens orkat googla i frågan?

Citat:
Inte heller Lisa Holms mördare letade, trots ett massivt sökuppbåd utanför husknuten.

Så du har äntligen tagit ditt förnuft till fånga?
Citera
2017-09-05, 12:10
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag är inte i maskopi med någon annan i tråden, jag har en känsla av att du insinuerar det.

Citat:
Nej, jag tycker inte att man måste redovisa kandidater som borde misstänkas bara för att man tycker att utredningen kring mordet är bristfällig. Det är bevisen som säger att KJ mördade VB som diskuteras. Bevis som talar för att någon annan har mördat VB kan knappast redovisas därför att ingen annan har utretts. Det faktum att bevis för en annan mördare inte har hittats betyder inte att sådana bevis inte finns/fanns.
Alltså har DU inget att komma med när det gäller andra tänkbara gärningsmän
som kan ha mördat och styckat VB . Det TYCKER JAG är konstigt .
Citat:
Jag misstänker inte MB, men ponera att man hade hittade en tejprulle i tränarens bil med VB blod på, inte alls osannolikt, hur skulle ett sådant bevis tolkas? En sådan rulle kan inte hittas om man inte undersöker bilen och bostaden.
Så du misstänker inte heller MB ? Vilken slump .
Vad spelar det för roll ? Ingen tejp har hittats i MB:s bil .
Alltså finns ingen anledning till att du PONERAR hur detta skulle ha tolkats .

Citat:
Man kan inte säga hur utfallet hade blivit om man undersökt nämnda personer lika grundligt som KJ, ditt resonemang är obegripligt.
Jo , men att det är obegripligt för "er" säger ju inte så mycket .
Kan du säga varför man slutade att undersöka MB inblandning då ?
Det måste ju finnas en rimlig anledning till att MB avfördes som misstänkt för mordet på VB .

Citat:
På förekommen anledning så har jag ett vagt minne av att MB har vittnat om att han har besökt området där VB hittades, på tal om lokalkännedom.
Vagt minne ? Betyder det att MB känner till trakten lika bra som KJ och att han är
mera "icke" misstänkt för mordet på VB ?

Citat:
Att jag tror att KJ har med mordet att göra borde inte vara en nyhet, det har jag upprepat ett otal gånger om jag inte missminner mig.
Vad innebär "har med mordet att göra" ?
Du kunde ju inte svara på en enda av mina frågor om detta .
PONERA nu en gång till så får vi höra vad du TYCKER och tror om KJ:s inblandning .

Citat:
Hindrar mig dock inte från att diskutera utredningen och domen objektivt.
På vilket sätt påverkar dina PONERANDEN att något skulle ändras i fallet med mordet på VB ?
Fallet är ju avslutat , därmed inget mer att diskutera .
Senast redigerad av boidis12 2017-09-05 kl. 12:42.
Citera
2017-09-05, 12:53
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Att leta säger inget om skuld. Du har antagit att sökande anger skuld med ett exempel. Men Ida Fässbergs mördare letade inte. Inte heller Lisa Holms mördare letade, trots ett massivt sökuppbåd utanför husknuten. Vad säger det om deras skuld?

Läs resningsansökan punkt 190-192, (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten).

SKL konstaterade att tejperna var lika, men kunde inte avgöra om de kommer från samma rulle.

Eftersom inga spår av brott kunde hittas i lägenheten och KJ:s DNA inte hittades på tejpen måste slutsatsen bli att KJ har tagit ut tejpen, använt den på Vatchareeya ute och sedan burit tillbaka den till lägenheten med handskar. Detta försiktighetsmått måste vägas mot att helt enkelt slänga tejpen.

Den sannolika förklaringen är att båda tejperna är Vatchareeyas, och att GM använde hennes tejp på kroppen.

Vad har andra mördares letande efter sina offer med fallet med VB att göra .
Förresten pågick väl inget sök utanför husknuten hos Lisas Holms MÖRDARE ?
Varför skulle det vara mer sannolikt att KJ skulle slänga tejpen ?
Kunde du belägga med 100 % säkra bevis att "båda" tejperna var VB:s ?
Att det sannolikt var VB:s tejp är inte det samma som att det verkligen var VB:s tejp .
Citera
2017-09-05, 13:00
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Sårtejp är en vanligt förekommande tejp. Men det annars allvetande oraklet har alltså inte ens orkat googla i frågan?
Nej, jag har inte sett någon anledning. Vad skulle KJ ha använt tejpen till som inte Vatchareeya kan ha använt tejpen till?
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Så du har äntligen tagit ditt förnuft till fånga?
Jag är alltid förnuftig.
Senast redigerad av Quarrel 2017-09-05 kl. 13:04.
Citera
2017-09-05, 14:45
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Nej, jag har inte sett någon anledning. Vad skulle KJ ha använt tejpen till som inte Vatchareeya kan ha använt tejpen till?
T.e.x kan ju KJ tejpat VB under eller efter mordet .

Citat:
Jag är alltid förnuftig.

Hur är det nu igen , är KJ fortfarande tänkbar som VB:s mördare ?
Eller är MB , AN och "någon annan" mer (icke) misstänkta ?
Senast redigerad av boidis12 2017-09-05 kl. 14:48.
Citera
2017-09-05, 16:57
Medlem
btw, era teorier på varför missfostret KJ berättar om flaskan han kör upp i sin röv samma kväll som VB dog? lögn?

gör han det för att han tror att snuten ska typ tänka "WTF! kan inte vara han som mördat, så ärlig som han är och berättar detta!"???
Citera
2017-09-05, 17:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alex123456
btw, era teorier på varför missfostret KJ berättar om flaskan han kör upp i sin röv samma kväll som VB dog? lögn?

gör han det för att han tror att snuten ska typ tänka "WTF! kan inte vara han som mördat, så ärlig som han är och berättar detta!"???
Kallar du alla som inte är som du missfoster?

Det var inte på kvällen, det var på morgonen. Är det bara jag som har läst resningsansökan?
Citat:
144. Uppgiften att han har ställt in de planerade AirSoftspelen som var planerade
den 5 maj 2013 har sin förklaring i att han fått diarré efter att ha tillfredsställt sig
själv analt på morgonen. (I utskriften av förhöret, s. 1627 i
förundersökningsprotokollet står det kvällen, enligt ljudupptagningen säger han
morgonen). Ölflaskan han använt stod kvar på badkarskanten men undersöktes aldrig
av polisen för att utröna om det fanns spår av smör och eventuellt avföring för att
bekräfta [KJ:s] uppgift (jfr. bild 7 s.287 i förundersökningsprotokollet
som visar tre flaskor på badkarskanten). Ett smörpaket, vilket han använt som
glidmedel, har också anträffats i badrummet den 23 maj 2013, dels på golvet, dels i
ett skåp. Livsmedel brukar de flesta annars förvara i köket vilket talar för att
smöret haft det av [KJ] uppgivna syftet.
Natten efter Vatchareeyas försvinnande ägnade han åt datorn.
Citat:
212. NYTT. På natten, söndagen den 5 maj 2013, kl. 02.32 besöker [KJ]
Facebooksidan för Expekt.com. Han är då i hemmet. För dygnet finns det
sammanlagt 11 nya IT-spår som styrker att [KJ] är i bostaden och
ägnar sig åt annat än att begå brott.
Citera
2017-09-05, 21:39
Medlem
Citat:

Men snälla vän! Ida Fässbergs mördare... 1. Var Jönköpingsbo - och dom letade i Trollhättan/Grästorp.
2. Inställde sig första gången hos polisen tre dagar efter försvinnandet och då hade knappt Missing People dragit igång på allvar.
3. Hans namn var känt bara några dagar efter Idas försvinnande. Hade han gått ut och letat bland allt folk så hade inte han levt idag!

Vi kan inte hålla på att jämföra fall med varandra. Alla fall har ju sina egenheter och sin "historia". Att K.J i DETTA rättsfallet var ute och letade, finns det helt klart förklaringar till och det finns moment i just letandet som kan vara till nackdel för honom.
Citera
2017-09-06, 00:42
Medlem
MrFolds avatar
En enkel sammanfattning av läget:

Kristoffer Johansson (KJ) är dömd av två eniga domstolar för att uppsåtligt ha tagit livet av Vatchareeya Bangsuan och därefter styckat hennes kropp.

Efter domen har KJ och hans familj tagit hjälp av en ansedd advokat som grävt fram allt som överhuvudtaget kunde grävas fram och utifrån det satt samman en resningsansökan där ingenting var för litet för att tas med.

I samband med den rättsprocessen bereddes också advokaten och KJ möjlighet att ta del av den "slask" som inte redovisades i samband med rättegången. De har haft möjlighet att komplettera resningsansökan med vad de nu kunde hitta för intressant där.

I juni i år avslog Högsta domstolen resningsansökan. Såvitt jag vet har inga jurister ondgjort sig över detta och talat om någon rättsskandal, detta inkluderar KJ:s egna advokater i den olika processerna.

KJ är således att betrakta som i lagens mening fortsatt skyldig till mordet (dråpet) på Vatchareeya. Han förblir i fängelse tills han avtjänat 2/3 av sitt straff, vilket om jag räknat rätt blir runt årsskiftet 2019/2020.

Inget av detta kommer att rubbas en millimeter av ett fortsatt tjafsande från några missnöjda personer som är övertygade om att de begriper och förstår fallet bättre än tre domstolar. Ej heller kommer ett mottjafsande mot tjafsarna att göra någon skillnad. Inte en dag längre eller kortare kommer KJ att sitta i fängelset, oavsett vad som avhandlas här i tråden. Och Vatchareeya, hon förblir lika död.

Knappast någon lär heller ändra sin åsikt i skuldfrågan, den lär för alla som engagerat sig i fallet vara gjuten i betong sen åratal.

Själv förblir jag vid uppfattningen att domen är helt korrekt (vad nu det enligt ovan spelar för roll) och att indiciekedjan håller. Det finns inget annat rimligt svar på frågan om vem som mördade Vatchareeya än Kristoffer Johansson. Alla försök att bortförklara indiciekedjan landar fortsatt i konspirationsteorier, osannolika antaganden och helt obevisade spekulationer utan minsta stöd i målets faktiska bevisning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in