Du är nog den enda foliehatten här som tycker en försäljning av en knivsamling i ett knivmord, är ointressant.
Hur intressant en knivsamling är beror ju på vad den består av. En 20 cm lång militärkniv är ju helt ointressant som mordvapen här, liksom alla andra "vanliga" knivar. Möjligtvis då att något sådant skulle använts vid styckningen. MB är ju dock inte den ende som har knivar eller gillar sådana. Om den kniven som MB visade upp på karateträningen är intressant ö h t så måste KJs "kulkniv" vara ännu mer intressant, helt enkelt eftersom KJ kan kopplas direkt till mordet och det kan inte MB.
Det är inte jag som är foliehatten här, det är du och alla andra KJ-apologeter. Jag argumenterar med kända fakta i ryggen, medan ni griper efter halmstrån som antagligen inte finns, är allmänt otrevliga, kallar andra för dumma, osv.
Hur intressant en knivsamling är beror ju på vad den består av. En 20 cm lång militärkniv är ju helt ointressant som mordvapen här, liksom alla andra "vanliga" knivar. Möjligtvis då att något sådant skulle använts vid styckningen. MB är ju dock inte den ende som har knivar eller gillar sådana. Om den kniven som MB visade upp på karateträningen är intressant ö h t så måste KJs "kulkniv" vara ännu mer intressant, helt enkelt eftersom KJ kan kopplas direkt till mordet och det kan inte MB.
Det är inte jag som är foliehatten här, det är du och alla andra KJ-apologeter. Jag argumenterar med kända fakta i ryggen, medan ni griper efter halmstrån som antagligen inte finns, är allmänt otrevliga, kallar andra för dumma, osv.
Du tycker inte att det är ett problem att du tvärsäkert uttalar dig om att intressegraden på MBs knivsamling är lika med noll, när inte ens polisen vet vilken typ av knivar som ingick i MBs knivsamling? MBs 9-inch kniv är ointressant i sig - lika lite som kulkniven.
Anser du även styckningskunskaper vara ointressanta i en styckmordsutredning?
Kända fakta? Tillåt mig le... Du är unik i det hänseendet att du på kort tid spridit ett stort antal felaktigheter i tråden likt få andra tidigare mäktat med, vilket jag och andra skribenter också påpekat.
Din trovärdighet sjunker för varje inlägg du gör.
Senast redigerad av zero73 2016-06-12 kl. 23:39.
Anledning: missat ett ord
Du tycker inte att det är ett problem att du tvärsäkert uttalar dig om att intressegraden på MBs knivsamling är lika med noll, när inte ens polisen vilken typ av knivar som ingick i MBs knivsamling? MBs 9-inch kniv är ointressant i sig - lika lite som kulkniven.
Anser du även styckningskunskaper vara ointressanta i en styckmordsutredning?
Kända fakta? Tillåt mig le... Du är unik i det hänseendet att du på kort tid spridit ett stort antal felaktigheter i tråden likt få andra tidigare mäktat med, vilket jag och andra skribenter också påpekat.
Din trovärdighet sjunker för varje inlägg du gör.
Nej, det är inte ett problem eftersom det inte finns några bevis mot MB i övrigt. Att äga exempelvis en märlspik är inte misstänkt i sig. Vad som än ingick i MBs knivsamling så är det ointressant eftersom han är oskyldig.
Ja, jag argumenterar utifrån kända fakta. Att jag minns fel ibland betyder inte att KJ är oskyldig. Jag behöver inte bortförklara fakta med planteringsteorier eller insinuationer om grundlösa komplotter mot enskilda medborgare.
Har du sett MBs militärkniv eftersom du vet att den inte passar i såren? Vad utesluter den kniven som mordvapnet?
Du ser ingen som helst koppling mellan MB och VB?
Har du läst FUP ännu?
Är det nån här som överhuvudtaget sett den nämnda knivsamlingen? Finns det bilder?
Fällkniven i boden säljer ju knivar till försvaret. Men jag tror att ingen modell passar till beskrivna sår.
Det låter snarare som att man famlar i mörkret i brist på några konkreta bevis mot älskaren när man ältar samligen.
Dock, en 9 inch, tum, kniv är ju ett mindre svärd. Var i fup förekommer det att ett sådant vapen används mot offret? Skulle vilja läsa det.
Nej, det är inte ett problem eftersom det inte finns några bevis mot MB i övrigt. Att äga exempelvis en märlspik är inte misstänkt i sig. Vad som än ingick i MBs knivsamling så är det ointressant eftersom han är oskyldig.
Ja, jag argumenterar utifrån kända fakta. Att jag minns fel ibland betyder inte att KJ är oskyldig. Jag behöver inte bortförklara fakta med planteringsteorier eller insinuationer om grundlösa komplotter mot enskilda medborgare.
Vad fint att du vurmar så för MB.
Jag tycker faktiskt nästan lite synd om MB, eftersom det är möjligt att han inte alls har med detta styckmord att göra. Han kanske bara hade oturen att stoppa dasen i fel hål och det ena ledde till det andra... dock är det inte särskilt sannolikt eftersom oftast är förövaren en man som har en relation till offret... och så vidare... och mellan KJ och MB är det då, med mindre skillnader, statistiskt sett hyfsat jämt skägg att någon av dem är gärningsmannen(MrFold kan säkert utveckla ut den biten närmare, om behovet finns)
Grundproblemet är helt sonika att medan KJ är synad väl, är MB i jämförelse inte särskilt väl utredd alls.
I normala fall borde polisen hittat en massa spår efter VB i KJs lägenhet, i hans bil, på hans kläder. Uno, Uzi och Kompis borde alla ha slagit frivolter på samtliga ovan nämda platser. Bluestar borde ha lyst upp lägenheten likt en hundballe i månsken, trots KJs taffliga städförsök.
Men polisen hittar nada, zilch, ingenting. Förutom lite blod i bagaget då(som nu visat sig faktiskt kan vara planterat).
Och istället för att även utreda den andra misstänkta GM, lyfter polis och åklagare fram bevis som pekar på KJ, och döljer spår som pekar på åt annat håll, vilket i sak är fel.
Det du och flertalet andra här, inte begriper är att MB är Kyrös bästa kort. Kanske otur för MB, men så är spelets regler.
Senast redigerad av zero73 2016-06-13 kl. 00:40.
Jag tycker faktiskt nästan lite synd om MB, eftersom det är möjligt att han inte alls har med detta styckmord att göra. Han kanske bara hade oturen att stoppa dasen i fel hål och det ena ledde till det andra... dock är det inte särskilt sannolikt eftersom oftast är förövaren en man som har en relation till offret... och så vidare... och mellan KJ och MB är det då, med mindre skillnader, statistiskt sett hyfsat jämt skägg att någon av dem är gärningsmannen(MrFold kan säkert utveckla ut den biten närmare, om behovet finns)
Grundproblemet är helt sonika att medan KJ är synad väl, är MB i jämförelse inte särskilt väl utredd alls.
I normala fall borde polisen hittat en massa spår efter VB i KJs lägenhet, i hans bil, på hans kläder. Uno, Uzi och Kompis borde alla ha slagit frivolter på samtliga ovan nämda platser. Bluestar borde ha lyst upp lägenheten likt en hundballe i månsken, trots KJs taffliga städförsök.
Men polisen hittar nada, zilch, ingenting. Förutom lite blod i bagaget då(som nu visat sig faktiskt kan vara planterat).
Och istället för att även utreda den andra misstänkta GM, lyfter polis och åklagare fram bevis som pekar på KJ, och döljer spår som pekar på åt annat håll, vilket i sak är fel.
Det du och flertalet andra här, inte begriper är att MB är Kyrös bästa kort. Kanske otur för MB, men så är spelets regler.
Mitt fetade:
Och det är ju just som så att sådana omständigheter (dvs: någons stolthet etc.): kan ej och skall ej kosta på rättssäkerheten och det är inget den kan eller skall ta hänsyn till.
Tyvärr för han och hans fru samt sonen (som icke att förglömma, haft sms kontakt med vb.)
(Frun och sonen som förövrigt är ännu sämre "utredd" eller ännu sämre "friad", hur man nu än vill lägga upp det...)
Senast redigerad av Imthisnice 2016-06-13 kl. 00:58.
Vid 06:00 inne i denna video säger polisens presstalesman Thomas Agnevik om kriminalsökhundar (likhundar) :
-"det är ju så här med hundar dom är ju kanske lika som människor, dom är INTE helt pålitliga precis i alla lägen
Och...
-"så at en markering från en hund är ingen 100% säkerhet."
Polisens presstalesman Thomas Agnevik berättar detta iom att kriminalsøk-hundarna (likhundar) som använts i detta fallet hade markerat för lik i en annan dam än den dam där den döda personen hittades i.
Så då kan man ju, med rätta, igen, fråga sig; hur säker var Uno's markering i KJs bil egentligen ?!
Och...var samma Uno, som i VB/Boden fallet, möjligen en av de likhundarna i försvunna Victor Karlsson Sehlin fallet?
Likhund
För andra betydelser, se Blodspårhund.
Likhund (kadaverhund; kriminalsökhund) är en tjänstehund som används av polis vid brottsplatsundersökningar. De är polishundar som används för att hitta lik, likdelar eller andra spår av lik, såsom kroppsvätskor. De kan även söka i vatten från båt. Där hunden markerar kan kriminaltekniker leta efter tekninsk bevisning.
Utbildningen motsvarar andra sökhundars.
Hundar med liknande uppgifter och träning är spermahundar och blodspårhundar som också de används vid brottsplatsundersökningar för att hitta spår av sperma eller blod.
Punkt 1-2, inget annat är framfört som pekar i annan riktning.
P. 2: "Hunden tuggade sönder kniven med gevärskulan i januari och kastades under rensningen. (FUP s. 1875)" - Här finns en hel del som starkt och övertygande talar emot vad KJ velat göra gällande:
1. JJ, KJ:s far, nämner inte med ett ord att KJ ska ha haft någon sådan kniv: han känner heller inte igen den när han förevisas bilder på delar av kniven. - Med tanke på att KJ ska ha innehaft denna kulkniv en längre tid (sedan han gick i 8:an) är detta anmärkningsvärt. Även mot bakgrund av att KJ:s kompisar inkl. AB och IG ("Helt plötsligt började K ta stryptag med sin högra underarm på I, I sa till K att sluta men han lyssnade inte...", s. 1393f) vid flera tillfällen har sett och kan beskriva denna kulkniv, framstår KJ:s utsaga som just en ...saga. En kompis, WL, säger sig dessutom ha sett kulkniven i slutet av april/början av maj.
Enligt IG satt KJ ofta framför TV:n och lekte med just den här kulkniven; han hade den också med vid t.ex. korvgrillning och sade att den fungerade bra som en yxa.
Av s. 1313ff i FUP framgår att kulkniven med stor sannolikhet låg på KJ:s vardagsrumsbord lördagen den 27 april.
Vidare måste under p. 2 understrykas att KJ inte precis har gjort sig känd för att kasta saker han trott sig kunna använda till något. Att då göra sig av med dels ett "repigt" knivblad och ett "söndertuggat" träskaft med en, enligt KJ, kula 7.62mm vore inte likt KJ.
Av s. 292 i FUP framgår vad man hittade på KJ:s sovrumsbord. Bl.a. fanns "en termos i form av en hagelpatron, två skarpa hagelpatroner...". Patroner tycks vara något som ligger KJ varmt om hjärtat. - Vad sägs om en större halverad, modifierad och skarpslipad patronhylsa som mordredskap?
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Förstår inte varför du låst dig vid kulkniven? Stämmer den in på skadorna? Stämmer den på DLs beskrivning av ett långtsmalt, knivliknande föremål? Nej, precis...
VB återfanns styckad. För att stycka en person i fem delar behövs bl.a. en kraftig kniv, alt. en yxa.
Citat:
Att kulkniven skulle ha något med mordet att göra är de facto inget annat än en konspiratorisk sidodiskussion baserad på fria fantasier, stollerier och nonsensargument.
En kulkniv som KJ ansett vara bra att hugga med men som han sedan säger har försvunnit samtidigt med sin kabelbitande "annatomiska" hund har definitivt med mordet att göra, och i all synnerhet som denna kulkniv vid tiden kring VB:s försvinnande har setts av flera kompisar.
Kulkniven är dock inte det enda som försvunnit: En säng, ringar till duschdraperi, duschdraperi, en katt (som KJ kring påsken 2013 berättat för IG att han skaffat; s. 1392), en gravsten* samt en större ryggsäck lyser också med sin frånvaro - och nöjaktig/trovärdig förklaring till denna frånvaro.
*
Citat:
Ursprungligen postat av s. 1350
Den 27 april besökte Krille O i Ö-byn på dennes födelsedagsfest. På festen fanns ett drygt 20-tal inbjudna gäster. På födelsedagsfesten hos O visade Krille en bild i sin mobiltelefon som han tagit på en gravsten. Krille sa att han hade begravt sin hund på en djurkyrkogård. Exakt var sade han inte.
Har du sett MBs militärkniv eftersom du vet att den inte passar i såren? Vad utesluter den kniven som mordvapnet?
Det är konstaterat att mordvapnet är knivliknande, men att det inte är någon vanlig kniv. Det, tillsammans med att det saknas andra bevis mot MB, gör kniven ointressant.
Citat:
Vad fint att du vurmar så för MB.
Det är inte alls jämnt skägg mellan MB och KJ. KJ har inte bara haft en "relation" med VB, som enligt KJ pågick i princip fram till mordet, KJ är dessutom den sista som såg VB i livet. Ingen har med säkerhet sett VB efter att hon varit hos KJ. Till det kommer blodspår i bilen, DNA på kroppen, blod på tejpen, blod på handskarna, inget alibi, osv osv.
Polisen har för övrigt inte dolt spår som pekar i en annan riktning. Det är en grov överdrift, om inte en ren lögn. Att någon kan ha sett VB utanför Flottiljvägen på kvällen den 4 maj motbevisar inget. CBs vittnesmål är ju nästintill värdelöst eftersom hon säger emot sig själv totalt.
Citat:
Ursprungligen postat av Imthisnice
Mitt fetade:
Och det är ju just som så att sådana omständigheter (dvs: någons stolthet etc.): kan ej och skall ej kosta på rättssäkerheten och det är inget den kan eller skall ta hänsyn till.
Tyvärr för han och hans fru samt sonen (som icke att förglömma, haft sms kontakt med vb.)
(Frun och sonen som förövrigt är ännu sämre "utredd" eller ännu sämre "friad", hur man nu än vill lägga upp det...)
Du menar på allvar att polisen ska utreda hela familjen Berg innan du är nöjd? Helt befängt. Vad skulle AN ha för vinst av att VB dog? Det är ju hennes man som är problemet?
Det är konstaterat att mordvapnet är knivliknande, men att det inte är någon vanlig kniv. Det, tillsammans med att det saknas andra bevis mot MB, gör kniven ointressant.
Det är inte alls jämnt skägg mellan MB och KJ. KJ har inte bara haft en "relation" med VB, som enligt KJ pågick i princip fram till mordet, KJ är dessutom den sista som såg VB i livet. Ingen har med säkerhet sett VB efter att hon varit hos KJ. Till det kommer blodspår i bilen, DNA på kroppen, blod på tejpen, blod på handskarna, inget alibi, osv osv.
Polisen har för övrigt inte dolt spår som pekar i en annan riktning. Det är en grov överdrift, om inte en ren lögn. Att någon kan ha sett VB utanför Flottiljvägen på kvällen den 4 maj motbevisar inget. CBs vittnesmål är ju nästintill värdelöst eftersom hon säger emot sig själv totalt.
Du menar på allvar att polisen ska utreda hela familjen Berg innan du är nöjd? Helt befängt. Vad skulle AN ha för vinst av att VB dog? Det är ju hennes man som är problemet?
Ja, jag anser att de alla skulle ha utretts då de alla har kopplingar till vb men exempelvis ljuger om detta i förhör etc.
...Såsom det går till i normalfallet dvs.
Det sistnämnda i ditt svar till mig visar vem som är befängd.
Eller hela ditt svar var befängt.