2014-10-11, 23:05
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jaha, så kommer mobilen upp för femtionelfte gången. Här är inget nytt under solen

Personligen tycker jag det är egendomligt att han inte fick några frågor om sitt beteende med mobilen. Jag är övertygad om att han blev skitnödig när han fick höra att VB försvunnit ("Fan jag vill inte bli inblandad i detta") och raderade de SMS från henne han hade kvar. Vilket sannolikt var långt från hela konversationen. Han hade som sagt en telefon med rätt lite minne och det verkar som att han haft för vana att fortlöpande radera lästa SMS från de flesta personer (till skillnad från den dömde styckdråparen som förutom Vatchareeyas konversation bara hade tagit bort 4 eller 5 till ur sin telefon och hade allsköns skräp som automeddelanden från operatören kvar i den). Men det hade varit intressant att höra hur han skulle ha förklarat sin hantering av telefonen.

Hur permanent överskrivningen verkligen var kan också diskuteras. Sökningen i telefonminnet visade ju att data fanns kvar och gav mängder av träffar. Det hade varit möjligt att utföra en mer komplicerad och dyrare analys av telefonen som hade kunnat få fram betydligt mer information. Personligen tror jag inte ett ögonblick att han skulle ha tagit risken att ens ha kvar telefonen om det hade stått något enormt komprometterande i SMS:en (Typ: "Jag hämtar dig sen vid Lejonbacksvägen kl 21.30. SMS:a inte mer - min fru är misstänksam"). Kristofferianerna gör ju ett nummer av att han sålt av flera bilar - varför såna försiktighetsåtgärder där, men inte med telefonen?

Att han skulle vara något sorts tekniskt geni tycker jag inte på minsta vis blivit bevisat i tråden. En webbredaktör är inte ens någon teknisk tjänst i grunden, även om det förmodligen inte är i vägen på mindre sidor att du har lite kunskaper i javascript, php och annat. Att en kille med stora kunskaper och intresse i mobiler rent tekniskt skulle vara innehavare av en sån gammal häck till telefon som Berg hade ser jag inte heller som något särskilt troligt scenario.
Och han kunde inte inse att han skulle bli inblandad iaf? Bättre att visa upp det rena mjölet i påsen än att gömma det. Som vanligt från bergianerna, ett misstänkt beteende talar för oskuld.

Man behöver inte vara tekniskt geni, eller vara intresserad av mobiler, för att förstå hur ett begränsat flashminne fungerar i en mobil. Minnet återanvänds genom att raderade SMS skrivs över.
Citera
2014-10-11, 23:12
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Källan är FUP. Syftar på:

ANs dödshot mot VB.

Att MB stängde ute VB från fbgruppen etc. vilket gjorde VB upprörd.

SMSen mellan MB och VB den senaste kända den 2 maj.

Otrohetsaffären. Triangeldrama.
VBs behov av upprättelse. MBs ilska och lögner.

AN och MB döljer något mer. Det är väldigt synd att MB lyckades med att permanent radera smsen.

Dödshotet från AN är en helt obekräftad tredjehandsuppgift. Det är till lika delar bedrövligt och patetiskt att du hela tiden kommer in med nya inlägg där du försöker skapa en trådsanning runt detta. Sanningen är att vi inte vet ett skit om något verkligen har hänt och i så fall vad. Det enda vi vet är att VB:s styvpappa i ett förhör sagt att han hört mamman och hennes väninna prata om (efter försvinnandet och efter episoden med "kanske inte vid liv" och "kackerlacka") att AN ska ha hotat VB. Ingen har visat upp minsta bevis för att det förekommit någon kontakt. Det framgår inte av signaleringslistan att AN ska ha ringt eller SMS:at VB och det finns inget på VB:s facebook.

Det är samma sak med "triangeldramat". Det är också en trådsanning från din sida, för det är meningslöst att tala om triangeldrama ifall en part inte känner till att det finns en tredje inblandad. MB själv och AN säger båda att hon inget visste om den fortsatta kontakten mellan MB och VB från sommaren 2012 och fram till dagen för mordet. Det är möjligt att de inte talar sanning, men det är inget som vare sig du eller någon annan har kunnat dra upp minsta lilla bevis eller indicium för att det skulle vara så.

Vad det är för ilska från MB mot VB du syftar på vet jag inte. Det finns faktiskt inte några bevis för att han var arg på henne heller, utan det är dina och andras fantasier. Trådsanning nr 3 alltså.

Precis som Lagro blandar du ihop dina egna gissningar och fantasier med verkligheten och gör dem till "bevis" i din egen logikkedja över vad som hände. Därför blir också resultatet i stort sett lika dumt.
Citera
2014-10-11, 23:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Dödshotet från AN är en helt obekräftad tredjehandsuppgift. Det är till lika delar bedrövligt och patetiskt att du hela tiden kommer in med nya inlägg där du försöker skapa en trådsanning runt detta. Sanningen är att vi inte vet ett skit om något verkligen har hänt och i så fall vad. Det enda vi vet är att VB:s styvpappa i ett förhör sagt att han hört mamman och hennes väninna prata om (efter försvinnandet och efter episoden med "kanske inte vid liv" och "kackerlacka") att AN ska ha hotat VB. Ingen har visat upp minsta bevis för att det förekommit någon kontakt. Det framgår inte av signaleringslistan att AN ska ha ringt eller SMS:at VB och det finns inget på VB:s facebook.

Det är samma sak med "triangeldramat". Det är också en trådsanning från din sida, för det är meningslöst att tala om triangeldrama ifall en part inte känner till att det finns en tredje inblandad. MB själv och AN säger båda att hon inget visste om den fortsatta kontakten mellan MB och VB från sommaren 2012 och fram till dagen för mordet. Det är möjligt att de inte talar sanning, men det är inget som vare sig du eller någon annan har kunnat dra upp minsta lilla bevis eller indicium för att det skulle vara så.

Vad det är för ilska från MB mot VB du syftar på vet jag inte. Det finns faktiskt inte några bevis för att han var arg på henne heller, utan det är dina och andras fantasier. Trådsanning nr 3 alltså.

Precis som Lagro blandar du ihop dina egna gissningar och fantasier med verkligheten och gör dem till "bevis" i din egen logikkedja över vad som hände. Därför blir också resultatet i stort sett lika dumt.
MB säger i TR att han inte tror att han blev trodd när han förnekade fortsatt kontakt.
Citera
2014-10-11, 23:28
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Varför driver du fortfarande tesen att alla ageranden av denne uppenbart irrationelle person måste dikteras av "rim och reson"? Känns det på fullaste allvar mer rimligt att anta att placeringen är ett resultat av en ondsint planteringsmördare som försöker imitera en galnings beteende för att ännu mer kasta skulden på honom?

Angående slutpläderingarna så har jag vid minst två tillfällen postat ett eget, kort referat från vad Olsson sa i hovrätten angående blodfynden:

(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Angående pläderingen i tingsrätten så följde jag även den via tidningarnas liverapportering och skrev då: (inlägg 52338)

Ska lyssna om jag hinner/orkar ikväll på vad han sa exakt.

Detta plus vad Forsberg som bekant sa efter rättegången. Olsson använde också uttrycket "besvärande" - vilket på juridiska betyder "jag inser att min klient sitter med arslet i kläm i brevlådan pga den här saken"

Jag vet inte hur många gånger man ska behöva säga detta: Ingen advokat vid sina sinnens fulla bruk hade i en svensk domstol vågat påstå rakt ut under förhållanden som dessa att blodspåren härstammade från en ondskefull mördare som planterat dit dem. Det hade varit direkt kontraproduktivt för både klienten och för kommande klienter eftersom advokaten hade gjort sig till allmänt åtlöje om han eller hon manat fram er planteringsmördare som ett skäl för rimligt tvivel. Det funkar (för vissa) i en anonym forumtråd. Det funkar inte och ska inte funka i verkligheten.
Hann/orkade du lyssna på vad han sa exakt?
Citera
2014-10-11, 23:30
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Och han kunde inte inse att han skulle bli inblandad iaf? Bättre att visa upp det rena mjölet i påsen än att gömma det. Som vanligt från bergianerna, ett misstänkt beteende talar för oskuld.

Man behöver inte vara tekniskt geni, eller vara intresserad av mobiler, för att förstå hur ett begränsat flashminne fungerar i en mobil. Minnet återanvänds genom att raderade SMS skrivs över.

Och varifrån kom då alla textsträngar man fick fram genom sökning i telefonens minne? Radering av olika typer av digitala minnen är något betydligt mer komplext än vad en lekman föreställer sig och saker och ting är inte nödvändigtvis raderade i betydelsen "Helt utraderade och omöjlig att återskapa i någon som helst form". Om du "raderar" ett antal minnesplatser så betyder det i praktiken att du tar bort handtaget till den informationsmängd (ett SMS, en adress, en bild) som finns lagrad på minnesplatsen. Den blir då tillgänglig för överskrivning, men du har ingen kontroll över när en viss minnesplats blir överskriven. Ditt scenario förutsätter att telefonen var nästintill fullsmockad med data, något som verkar märkligt med tanke på hur få SMS som fanns i den. Dessutom lyckades man ju faktiskt återskapa ett antal SMS - hur går det ihop med din vattentäta plan för hur de graverande SMS:en skulle raderas permanent?

Jag säger inte att beteendet med telefonen inte är misstänkt, jag säger bara att jag inte tror på ditt scenario och att jag finner det långt mer troligt att han skulle ha förstört telefonen helt om det verkligen funnits graverande SMS som kunde binda honom till ett mord i den. Vore han mördaren så hade han haft flera dagar på sig att tänka ut en plan. Ändå verkar han helt tagen på sängen när det blir dags för förhör och beter sig direkt på ett vis som gör honom mer intressant genom att ljuga om något han om han funderat på saken måste ha insett omöjligen kunde döljas. Han har inte ens fått ihop ett vettigt alibi dagen efter och frun kan han inte lägga band på heller. Det finns ingen logik i detta och går sannerligen inte ihop med någon iskall planteringsmördare och spridare av kroppsdelar i terrängen för att imitera en autistisk särling i Boden. Jag förstår varför din gamle kompis lalajlaj verkar tycka att det är en gåta hur du kan ha lånat ut dig åt detta trams.
Citera
2014-10-11, 23:35
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Hann/orkade du lyssna på vad han sa exakt?

Nej, det verkar ju inte finnas någon ljudfil från slutpläderingen som jag trodde det skulle finnas.
Citera
2014-10-12, 00:34
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Och varifrån kom då alla textsträngar man fick fram genom sökning i telefonens minne? Radering av olika typer av digitala minnen är något betydligt mer komplext än vad en lekman föreställer sig och saker och ting är inte nödvändigtvis raderade i betydelsen "Helt utraderade och omöjlig att återskapa i någon som helst form". Om du "raderar" ett antal minnesplatser så betyder det i praktiken att du tar bort handtaget till den informationsmängd (ett SMS, en adress, en bild) som finns lagrad på minnesplatsen. Den blir då tillgänglig för överskrivning, men du har ingen kontroll över när en viss minnesplats blir överskriven. Ditt scenario förutsätter att telefonen var nästintill fullsmockad med data, något som verkar märkligt med tanke på hur få SMS som fanns i den. Dessutom lyckades man ju faktiskt återskapa ett antal SMS - hur går det ihop med din vattentäta plan för hur de graverande SMS:en skulle raderas permanent?

Jag säger inte att beteendet med telefonen inte är misstänkt, jag säger bara att jag inte tror på ditt scenario och att jag finner det långt mer troligt att han skulle ha förstört telefonen helt om det verkligen funnits graverande SMS som kunde binda honom till ett mord i den. Vore han mördaren så hade han haft flera dagar på sig att tänka ut en plan. Ändå verkar han helt tagen på sängen när det blir dags för förhör och beter sig direkt på ett vis som gör honom mer intressant genom att ljuga om något han om han funderat på saken måste ha insett omöjligen kunde döljas. Han har inte ens fått ihop ett vettigt alibi dagen efter och frun kan han inte lägga band på heller. Det finns ingen logik i detta och går sannerligen inte ihop med någon iskall planteringsmördare och spridare av kroppsdelar i terrängen för att imitera en autistisk särling i Boden. Jag förstår varför din gamle kompis lalajlaj verkar tycka att det är en gåta hur du kan ha lånat ut dig åt detta trams.
Ja, min hypotes bygger på att mobilen var näst intill smockfull. Var den det?

Vilket SMS, före försvinnandet, har återställts? Om MB lät mobilen bli full efter försvinnandet så raderades alla raderade SMS permanent. Men de oraderade fanns naturligtvis kvar.

Ja, han saknar alibi, han kan inte lägga band på frun och han ljuger. Ytterligare misstänkt beteende som talar för hans oskuld, eller?

Dra inte in min vänskap med Lalajlaj i det här. Man behöver inte vara överens om allt när man är vänner.
Citera
2014-10-12, 04:36
Medlem
Michael Selini som var gruppchef och i ledningen för spaningen säger vid tingsrättsförhören.
De spanade på KJ enligt Selini tills de natta honom alltså att KJ släckte lyset, sedan upptogs spaningen vid 4-5 tiden på morgonen och spaningen skall ha påbörjats den 9 maj.
De fick order att från den 12 maj skulle den fysiska spaningen upphöra på KJ, som sedan upptogs den 20 maj vid 4-5 tiden på morgonen.
Kroppsdelarna hittades i Gula huset den 20 maj på eftermiddagen.
Enligt Selini hittade de KJ på eftermiddagen den 21 maj och spaningen mot honom hade påbörjats på morgonen den 20 maj vid 4-5 tiden, därefter var det dygnet runt spaning fram till den 23 maj när KJ blev anhållen, för att sedan häktas den 27 maj.
Vad jag kan förstå är att polisen har ingen skyldighet att uttala om elektronisk spaning har använts eller inte mot KJ som är en dygnet runt spaning mot bilen hans.
Men polisen har rätt att sätta in elektronisk spaning på fordon mot grova brott som mord, grova rån och vissa narkotika brott, elektronisk spaning är inte personalkrävande.
Att spaningen på KJ helt upphörde mellan 12-20 maj måste ses som totalt chockerande.
KJ visste om att han hade spaning på sig som han uttalade till flertal personer.
Han körde extra varv i rondeller m.m. men det kanske var privatspanare eller att han inbillade sig och såg i syne.
Om det endast har bedrivits fysisk spaning mot KJ, kan man utan överdrift påstå att ingen spaning har bedrivits mot honom, och på det viset borde väl inte en utredning när det gällde ett misstänkt mord bedrivas.
Om det har bedrivits elektronisk spaning mot KJ som naturligtvis är dygnet runt spaning, kan spaningen inte kritiseras.
Men det skulle medföra att KJ kan inte ha placerat kroppsdelarna i Gula huset och då kan han inte vara skyldig till mordet på VB.

Jag är tacksam om Mr Fold som anser sig kunna det här ämnet kommer med en förklaring vad gäller spaningen, därför jag får inte ihop den och många med mig.
Senast redigerad av Lagro 2014-10-12 kl. 05:09.
Citera
2014-10-12, 07:17
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Varför lita på någon som, dödshotat, hade en relation och infekterad konflikt med mordoffret samt som dessutom ljuger gällande väsentliga detaljer i en mordutredning?

Berätta om den infekterade konflikten mellan VB och MB är du snäll, för den måste jag missat totalt.

Att VB mer eller mindre stalkade MB det vet vi, att MB låg med VB ändå vet vi. Men på vilket vis kommer en infekterad konflikt in i bilden?
Citera
2014-10-12, 07:26
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Men han såg ju att SMS:et han svarade på var 51 min gammalt, så han visste att det inte var en svärm SMS han svarade på. Han kunde i andra situationer ignorera tiotals SMS i följd, varför var han tvungen att svara mitt under bröllopsmiddagen?

Han tänkte kanske inte på att kontrollera när sms.et skickats till honom...? Därför svarade han att han jobbar i hopp om att inte få en hel radda till med sms...
Citera
2014-10-12, 07:32
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Han tänkte kanske inte på att kontrollera när sms.et skickats till honom...? Därför svarade han att han jobbar i hopp om att inte få en hel radda till med sms...
Han kunde i andra situationer ignorera tiotals SMS i följd, varför var han tvungen att svara mitt under bröllopsmiddagen?
Citera
2014-10-12, 07:39
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Han kunde i andra situationer ignorera tiotals SMS i följd, varför var han tvungen att svara mitt under bröllopsmiddagen?

Kanske för att inte behöva förstöra middagen med fler sms?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in