2014-09-02, 10:13
  #87421
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Rapporten du hänvisar till är mycket intressant. VB:s magsäcksinnehåll bestod av cirka 25 ml ljust brunaktigt, vällingliknande material. I stort sett var alltså hennes magsäck tom. Det gick i varje fall inte att urskilja vad hennes sista måltid bestod av.
I rapporten placeras sådant maginnehåll i kategori II och kallas "semi-digested un-identifiable food particles", alltså halvsmälta, oidentifierbara matrester. I kategori III hamnar tom magsäck.
Vi vet genom mammans vittnesmål att VB drack choklad men inte hur mycket. En normalstor porslinsmugg rymmer vanligtvis 2,5 till 3 deciliter. (Jag hittar dock ingen information i fup att det var just O'boy hon drack? Inte heller att hon åt yoghurt till frukost, endast att hon åt frukost.) Tacksam om någon har källa på detta.
Enligt rapporten - där alltså 100 avlidna människors magsäcksinnehåll undersöktes för att försöka utröna hur många timmar som förflutit sedan de dog efter att ha ätit sin sista kända måltid - lämnar mjölk magsäcken "rapidly", det vill säga snabbt. Chokladpulver/kakao blandas med mjölk.
En måltid med högt fettinnehåll tar längst tid att smälta. Därefter kommer den proteinrika måltiden. Kolhydratrik mat och dryck (som O'boy, om hon nu drack det) lämnar magen snabbast eftersom kolhydraterna förvandlas till en halvflytande substans i magsäcken! Vätskor och halvflytande föda lämnar kroppen inom två timmar.
Dricker man vatten till en stadig måltid försvinner vattnet först ensamt från magen. Detta sker oberoende av måltidens mängd eller kaloriinnehåll.
Författarna till rapporten påpekar att det givetvis finns variabler mellan olika människors "matsmältningstakt" och att det därför är svårt att exakt avgöra när en person dog enbart med hjälp av magsäcksinnehållet. Deras slutsats blev dock följande:
  • 1.Identifierade, halvsmälta matrester var mer vanliga hos de som avled 0-2 timmar efter sin sista, kända måltid.
  • 2.Oidentifierade, halvsmälta matrester var mer vanliga hos de som dog 2-6 timmar efter sin sista måltid.
  • 3.Tomma magsäckar var mer vanliga hos de som dog mer än 6 timmar efter sin sista, kända måltid.
VB:s magsäck var inte helt tom, men nästan. Det vällingliknande innehållet gick inte att identifiera. Använder man rapportens beräkningsgrunder, får åtminstone jag det till att hon bör ha dött lite drygt sex timmar efter sin sista kända, måltid.

Vi vet vad jag förstår inte helt bestämt när VB åt sista gången, vilket verkar göra det svårt att använda dessa parametrar med någon större säkerhet. Förstår jag det hela rätt kan den sista måltiden också skett betydligt närmare dödens inträde än 6 timmar. Vad man kan säga är väl främst att hon inte tycks ha ätit något den närmaste tiden, en till två timmar, innan hon dog.
Citera
2014-09-02, 10:36
  #87422
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ebbalin
Du kan ha helt rätt. Det är fullt möjligt att KJ kände sig orättvist behandlad av VB och dödade henne. Normalt är det inte, men det är sällan mördare.


Jag syftade givetvis på att KJ har blivit orättvist behandlad av svensk rätt!


KJ kan ju definitivt ha känt sig utnyttjad av VB fast AN och MBs motiv är fortfarande överlägset starkare!
Citera
2014-09-02, 10:49
  #87423
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det finns en rel. ny forskningsrapport som är ganska intressant: http://www.scopemed.org/?mno=40697
http://speedy.sh/sqK5R/s.-125-129-45-1373201035.pdf
Rapporten anger inte när magsäcken anses tom. Här anges tom mages innehåll till över 30 ml, VB hade 25 ml. Magsäcken var tom sedan länge när hon dog. http://web.squ.edu.om/med-Lib/MED_CD/E_CDs/health%20development/html/clients/WAWFSA/html/reviews/rev008.htm
Citat:
Using the gastric intubation method (which underestimates the remaining gastric contents) more than fifty per cent of elective patients assumed to have normal gastric emptying have acid stomach contents exceeding 30 ml.
Jämför med en ketchupflaska. Hur mycket finns kvar när du anser den tom?
Citera
2014-09-02, 10:53
  #87424
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Jag syftade givetvis på att KJ har blivit orättvist behandlad av svensk rätt!


KJ kan ju definitivt ha känt sig utnyttjad av VB fast AN och MBs motiv är fortfarande överlägset starkare!

Om jag har förstått dig rätt så tycker du att KJ har rätt att känna lust för att döda vårdaren på psyket då han känner sig orättvist behandlad av domstolen? Då ligger det nära till hands att han ansåg sig ha rätt att döda VB om han kände sig orättvist behandlad även av henne.
Citera
2014-09-02, 11:08
  #87425
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ebbalin
Om jag har förstått dig rätt så tycker du att KJ har rätt att känna lust för att döda vårdaren på psyket då han känner sig orättvist behandlad av domstolen? Då ligger det nära till hands att han ansåg sig ha rätt att döda VB om han kände sig orättvist behandlad även av henne.
KJ kan inte ha känt sig orättvist behandlad av domstolen vid incidenten, eftersom incidenten inträffade före rättegången.
Citera
2014-09-02, 11:13
  #87426
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
KJ kan inte ha känt sig orättvist behandlad av domstolen vid incidenten, eftersom incidenten inträffade före rättegången.

Det är därför jag skrev att KJ även kan ha känt sig orättvist behandlad av VB och därför dödade henne.
Citera
2014-09-02, 11:18
  #87427
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Jag syftade givetvis på att KJ har blivit orättvist behandlad av svensk rätt!


KJ kan ju definitivt ha känt sig utnyttjad av VB fast AN och MBs motiv är fortfarande överlägset starkare!

Vad har MB för motiv att döda VB?
Citera
2014-09-02, 11:23
  #87428
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ebbalin
Vad har MB för motiv att döda VB?

Jag har gjort något "väldigt dumt". Behöver inte ha med MB att göra, men det ligger nära till att tro det.
Citera
2014-09-02, 11:29
  #87429
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Vi vet vad jag förstår inte helt bestämt när VB åt sista gången, vilket verkar göra det svårt att använda dessa parametrar med någon större säkerhet. Förstår jag det hela rätt kan den sista måltiden också skett betydligt närmare dödens inträde än 6 timmar. Vad man kan säga är väl främst att hon inte tycks ha ätit något den närmaste tiden, en till två timmar, innan hon dog.

Det kan ha åkt ner en chokladkaka senare efter drycken, men som du skrev, vi vet inte.
Citera
2014-09-02, 11:36
  #87430
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ebbalin
Det är därför jag skrev att KJ även kan ha känt sig orättvist behandlad av VB och därför dödade henne.

Orättvist behandlad, borde ju va en snitslad bana av om inte lik så i alla fall misshandlade personer efter KJ. Han är ju inte känd för att bruka våld, tvärtom. Men visst, jag vet inte var hans tröskel går.
Citera
2014-09-02, 11:36
  #87431
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag har gjort något "väldigt dumt". Behöver inte ha med MB att göra, men det ligger nära till att tro det.

Något klart motiv finns alltså inte.
Citera
2014-09-02, 11:51
  #87432
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ebbalin
Något klart motiv finns alltså inte.

ANs svartsjuka, skulle du kalla det för motiv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in