2014-08-24, 23:18
  #86653
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
1) Provhugg en märlspik i lämpligt gris, svål, kött etc.
2) Notera skadebilden alternativt ännu bättre, fota av den.
3) Jämför med rapporten från rättsmedicin
4) Återkom

Tror du kommer bli besviken...

Vilken slags märlspik användes och hur skiljde sig resultatet från rättsmedicin?
Citera
2014-08-24, 23:27
  #86654
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Den är väl solid? Holkade han ur den med en CNC-fräs?
Tror den har en urgröpning, men bilden kan förvilla. Och framför allt misstänker jag att undersidan är kantig (lite V-formad) som en dagger:
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSSHoLsiwKv0qJc8mT8mpsrcsqQJ9Qli Od5vHgj_JhY1ruovNEQ

Här är en äldre variant av en märlspik (den ser ihålig ut, men...):
http://www.marinmuseum.se/sv/Samlingar/MarketStore/Foremal1/?msobjid=0031582
Citera
2014-08-25, 00:09
  #86655
Medlem
Quarrels avatar
Nu har bloggen kommit med ett nytt inlägg: http://falletvatchareeya.blogg.se/ Hur står det till med IB:s minne? Hur noga kan han återge ett tre månader gammalt telefonsamtal? Har åklagaren återigen använt ett falskt bevis?
Citera
2014-08-25, 02:08
  #86656
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Håljärn är vanligen gjorda av någon typ av härdat stål som är synnerligen besvärligt att spetsfila med handverktyg.

Hm, men inte så hårda så att det inte går att slipa å bryna eggen.
Förmodligen lite jobbigt, men inte omöjligt, men inte så sannolikt.
Citera
2014-08-25, 07:51
  #86657
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nu har bloggen kommit med ett nytt inlägg: http://falletvatchareeya.blogg.se/ Hur står det till med IB:s minne? Hur noga kan han återge ett tre månader gammalt telefonsamtal? Har åklagaren återigen använt ett falskt bevis?

Jag tycker att åklagaren genomgående i det här fallet sätter fokus på vad KJ säger utan att ta hänsyn till vad han möjligtvis menar. Sätter retoriska krokben för KJ och vänder sedan resultatet mot honom. Det är inte ärligt tycker jag med tanke på att KJ är en säregen person med konstaterad diagnos. Hon fäster för stor vikt vid det talade ordet utan att ta hänsyn till att KJ antagligen inte uttrycker sig som normalpersonen. Hur står det till med åklagarens sociala kompetens?
Citera
2014-08-25, 07:55
  #86658
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Hm, men inte så hårda så att det inte går att slipa å bryna eggen.
Förmodligen lite jobbigt, men inte omöjligt, men inte så sannolikt.

Nej knappast jobbigt, tar någon minut bara med smärgel eller vinkelslip. Sen ett bryne för den riktiga skärpan.
Citera
2014-08-25, 09:20
  #86659
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tycker att åklagaren genomgående i det här fallet sätter fokus på vad KJ säger utan att ta hänsyn till vad han möjligtvis menar. Sätter retoriska krokben för KJ och vänder sedan resultatet mot honom. Det är inte ärligt tycker jag med tanke på att KJ är en säregen person med konstaterad diagnos. Hon fäster för stor vikt vid det talade ordet utan att ta hänsyn till att KJ antagligen inte uttrycker sig som normalpersonen. Hur står det till med åklagarens sociala kompetens?

Kunde inte sagt det bättre själv.

Tillvägagångssättet verkar vara modus operandi i syfte att skada vittnenas trovärdighet. Den som inte är trovärdig ar Inge Barsk som sitter och skriver PM tre månader i efterhand. Ungefär lika trovärdig som Selini och hans tre felskrivningar av datum... Åklagarna är förmodligen gravt yrkesskadade med en stänk karriärskåthet sedan Caroline-fallet.
Citera
2014-08-25, 09:31
  #86660
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Nja, kolla denna länk: http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/tra-metallslojd/verktyg/bildhuggar--stamjarn/bildhuggarjarn-pid1789

Sen kanske fantasin kan fylla i resten.

Det var just det ständiga fantiserandet jag ville ha slut på eftersom det verkar svårt för många att greppa hur vapnets profil borde se ut. Jag antog att det är du som ritat bilden men du kanske har hittat den på nätet. Det intressanta är hur den konvexa sidan borde se ut och hur vasst det skulle kunna vara på sidoeggarna och hur spetsen kunde sett ut.
Enligt en forumdeltagare som använt en märlspik så har den ingen egg på sidorna utan tvärtom är avrundad för att inte skära sönder repet.

Synd att du inte ville medverka.
Citera
2014-08-25, 09:48
  #86661
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det var just det ständiga fantiserandet jag ville ha slut på eftersom det verkar svårt för många att greppa hur vapnets profil borde se ut. Jag antog att det är du som ritat bilden men du kanske har hittat den på nätet. Det intressanta är hur den konvexa sidan borde se ut och hur vasst det skulle kunna vara på sidoeggarna och hur spetsen kunde sett ut.
Enligt en forumdeltagare som använt en märlspik så har den ingen egg på sidorna utan tvärtom är avrundad för att inte skära sönder repet.

Synd att du inte ville medverka.

Personligen håller jag det mest troligt dog VB av en lång smal tvåeggad dolk eller stillett.

Beroende på var och hur huggen träffar kroppen, kan såren få detta konvexa utseende. Huden har olik elasticitet i olika riktningar och vid uttorkning av huden blir effekten konvex. Några sår verkar också vara dubbla hugg, vilket får dem att se ännu mer konvexa ut och ökar komplexiteten att tolka skadorna.

Han som högg henne visste exakt vad han gjorde. Några få djupa hugg riktade rakt mot hjärtat på såväl framsidan som ryggsidan + några grunda, diffusa hugg i ryggen efteråt när adrenalinet klingar av eller i syfte att förvilla.
Citera
2014-08-25, 09:53
  #86662
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Tror den har en urgröpning, men bilden kan förvilla. Och framför allt misstänker jag att undersidan är kantig (lite V-formad) som en dagger:
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSSHoLsiwKv0qJc8mT8mpsrcsqQJ9Qli Od5vHgj_JhY1ruovNEQ

Här är en äldre variant av en märlspik (den ser ihålig ut, men...):
http://www.marinmuseum.se/sv/Samlingar/MarketStore/Foremal1/?msobjid=0031582

Den äldre typen börjar närma sig vad åtminstone jag tycker. Får ta med en gris till marinmuseet och kolla.
Frågan är varför man använt ett så udda vapen. Kan det vara för att peka ut en vapensamlare eller repsplitsare men att polisen inte fattade det? Det kan ju också vara verktyget som låg närmast till hands vid tillfället.
Citera
2014-08-25, 09:53
  #86663
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nu har bloggen kommit med ett nytt inlägg: http://falletvatchareeya.blogg.se/ Hur står det till med IB:s minne? Hur noga kan han återge ett tre månader gammalt telefonsamtal? Har åklagaren återigen använt ett falskt bevis?

Hört talas om fri bevisvärdering?

Det enda det här vilseledande bruket av ordet "falskt" kan leda till är att ni framöver lyckas lura Kristoffer och hans familj att inge en fullständigt poänglös resningsansökan om de kan hitta en advokat samvetslös nog att ta ut arvode för något så utsiktslöst.

Hur väl kan man minnas omständigheterna runt ett samtal tre månader senare? Ja, det kan man naturligtvis fråga sig. Uppgiften finns i utredningen och det är upp till försvarsadvokaten att angripa den om man anser att den inte är trovärdig. Det är sen upp till domstolen att värdera hur mycket tilltro man kan fästa till uppgiften. Detta sagt utan att ens beröra vad i h-e Barsks PM kan ha haft för substantiell inverkan på domslutet.

Jag rekommenderar alternativteoretikerna lite klassisk poesiläsning så här på måndagsmorgonkvisten:

http://sv.wikisource.org/wiki/Dumboms_leverne

Särskilt värt att beakta är elfte versen från slutet:

Det bästa svar blir Dumboms svar:
"Min vän, hon sitter där hon sitter."


Och precis så förhåller det sig här. "Grävandet" ur förundersökningen och rättegångsprotokollen i syfte att hitta små "fel" här och var bevisar inte att domslutet var felaktigt vare sig i realiteten eller - än mindre - som underlag för en resningsansökan. Kristoffer sitter där han sitter och det kommer han att få fortsätta med till januari 2020.
Citera
2014-08-25, 09:59
  #86664
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Personligen håller jag det mest troligt dog VB av en lång smal tvåeggad dolk eller stillett.

Beroende på var och hur huggen träffar kroppen, kan såren få detta konvexa utseende. Huden har olik elasticitet i olika riktningar och vid uttorkning av huden blir effekten konvex. Några sår verkar också vara dubbla hugg, vilket får dem att se ännu mer konvexa ut och ökar komplexiteten att tolka skadorna.

Han som högg henne visste exakt vad han gjorde. Några få djupa hugg riktade rakt mot hjärtat på såväl framsidan som ryggsidan + några grunda, diffusa hugg i ryggen efteråt när adrenalinet klingar av eller i syfte att förvilla.

Lindblom säger att skadorna på framsidan är svåra att bedöma om de är gjorda med samma som ryggsåren på grund av uttorkning men de på ryggen är han ganska säger på har gjorts med verktyg typ märlspik och absolut inte med ett stämjärn/skölp.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2014-08-25 kl. 10:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in