2013-05-11, 00:28
Medlem
engultomats avatar
När jag först började läsa om fallet trodde jag att VB precis hade flyttat till Sverige, som utbytesstudent, för att plugga. Detta just för att jag tyckte hon verkade väldigt ensam.

Jag tror hon var en person som folk såg som "udda". Hon vände sig förmodligen till de äldre (lärare osv). Och även folk från sin träning. Att hon verkade "desperat" efter kärlek tycker jag inte är något märkvärdigt. Jag har sett det typ av beteende hos andra tjejer också, hur de ständigt måste uppdatera sina Facebook statusar och skriva ut om sina (ganska så privata) känslor, skriva om hur mycket de saknar någon, hur mycket de önskar den personen ska älska dem och inte någon annan osv. De tjejer jag har känt som har varit så har alla också varit lite "udda" och har inte jättemånga vänner. Ärligt talat verkar de alla vara lite psykiskt ostabila..

Jag tror att det rör sig om ett brott, tyvärr.
Jag tror inte att det är något ex.
Är det någon information om hennes familj? Bodde hon själv eller med sin familj?
Hade hon vänner i sin träningskrets?
Citera
2013-05-11, 00:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Kolla igenom Kuriren, NSD artiklar för senaste 2 dagar. Har för mig jag läst att det ska funnits signal för tiden då hon ska ha lämnat kompisen, alltså kl21. Men säker är jag inte

Här kan vi flytta fram tiden lite till, dock inte till 21 som jag kan se det.

Tidigare gick polisen ut med information om att det sista livstecknet efter Vatcha**eya Ban**uan kom ungefär en timme efter att hon lämnade sin bostad vid tretiden på eftermiddagen. Det ska ha varit en signal från hennes mobiltelefon.

Men det stämmer inte. Polisen vet att 20-åriga Vatcha**eya var vid liv flera timmar senare. Dels via ett tiotal utgående signaler (samtal eller sms) från hennes mobiltelefon, men framför allt genom att polisen har spårat en person som kan ha varit den sista som med säkerhet såg henne vid livet.

Det var via Facebook som polisen kom in på det spåret. På lördag eftermiddag skrev nämligen Vatcha**eya Ban**uan ett meddelande på Facebook:

"Ska nu ut och motionera lite och sedan till kompis och plugga^^".

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7649916

Sannolikt, dock inte säkerställt, att det var VB i livet som använde sin mobil. Polisen idag menade att de hade de här signalerna, dock kunde de inte precisera om det handlade om samtal eller sms. Det tolkar jag som om att det kan röra sig om annan trafik också, vi vet iaf inte just nu med säkerhet.
Citera
2013-05-11, 00:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Mobil spår finns vid kl21
" Under fredagens presskonferens kom det fram att Vatchayeera Bangsuan under några timmar på lördags kvällen befann sig hemma hos en manlig kamrat vars lägenhet hon lämnade klockan 21. Signalerna från hennes mobiltelefon ska ha upphört vid ungefär samma tidpunkt som hon lämnat lägenheten."

http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6835775

Ja, sant, det står ju så, men vet vi i nuläget om det var sms, samtal eller datatrafik? Tycker att polisen inte varit tydliga på den punkten, fortfarande en öppen fråga tycker jag.

Signalerna från hennes mobiltelefon ska ha upphört vid ungefär samma tidpunkt som hon lämnat lägenheten.
Citera
2013-05-11, 00:38
Medlem
Cinnabars avatar
Sysslade exet TP (?) med UE, är han en urban explorer? Vill minnas att någon i tråden skapat en tråd om UE i Bodentrakten och det handlade om gamla fort osv.

Det har varit uppe tidigare tror jag att filmsnubben S S*ury ägnat sig åt karate, precis som VB.
Citera
2013-05-11, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, sant, det står ju så, men vet vi i nuläget om det var sms, samtal eller datatrafik? Tycker att polisen inte varit tydliga på den punkten, fortfarande en öppen fråga tycker jag.

Signalerna från hennes mobiltelefon ska ha upphört vid ungefär samma tidpunkt som hon lämnat lägenheten.
Vad jag förstår så skickar mobilen signal då och då oavsett om det ens varit nån aktivitet på den. Räcker att den är påslagen. Minst var 7e minut tror jag det stått nånstans här i kommentarerna att telefonen ger signal även utan SMS, samtal eller surf sker från den. Bara att den är påslagen räcker.
Citera
2013-05-11, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Sysslade exet TP (?) med UE, är han en urban explorer? Vill minnas att någon i tråden skapat en tråd om UE i Bodentrakten och det handlade om gamla fort osv.

Det har varit uppe tidigare tror jag att filmsnubben S S*ury ägnat sig åt karate, precis som VB.
Ja finns en TP som haft UE i Boden trådar här på flashback har nånstans skrivits i kommentarer här i denna tråd.
Däremot om TP är en ex pojkvän till VB är väl osäkert. Användare Bodengrabb påstår så. Sen dök det upp en användare lilja26 som påstod att den nämnda TP inte alls hade nånting att göra med VB och aldrig hade haft. Skrev också nånting om alibi och TP
Citera
Medlem
Citat:
Vad jag förstår så skickar mobilen signal då och då oavsett om det ens varit nån aktivitet på den. Räcker att den är påslagen. Minst var 7e minut tror jag det stått nånstans här i kommentarerna att telefonen ger signal även utan SMS, samtal eller surf sker från den. Bara att den är påslagen räcker.

Tror även att någon skrev att detta gäller äldre telefoner, och att moderna mobiltelefoner kan uppdatera väldigt ofta. Enligt bodengrabb hade hon en nyare android, så man tycker ju att polisen kan få en rätt bra bild över hur hon färdats innan signalen försvann (riktning, rörde hon sig efter en väg osv). Det känns så enkelt när man sitter framför datorn, men man hoppas ju att polisen kan komma åt sådana saker, konstigt vore ju annars tycker jag.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:

I så fall betyder det att VB kan ha försvunnit långt tidigare än 21 tiden, finns bara en detalj som talar emot det, det anonyma vittnet som säger sig ha sett VB gå ut från vännens lägenhet. Det vittnesmålet ger jag dock inte mycket för i nuläget. Kan vara precis vem som helst med okända avsikter som harplat ur sig detta vittnesmål.

Därför undrar jag varför en viss person här pumpats full med information av vännen som sedan läggs ut här, information som inte kan styrkas?
Citera
2013-05-11, 00:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratteboo
Tror även att någon skrev att detta gäller äldre telefoner, och att moderna mobiltelefoner kan uppdatera väldigt ofta. Enligt bodengrabb hade hon en nyare android, så man tycker ju att polisen kan få en rätt bra bild över hur hon färdats innan signalen försvann (riktning, rörde hon sig efter en väg osv). Det känns så enkelt när man sitter framför datorn, men man hoppas ju att polisen kan komma åt sådana saker, konstigt vore ju annars tycker jag.

Och om mobilen låg hos vännen men ingen av dem var där så berättar mobilen att hon visst varit där ett antal timmar även om hon inte var det, nä, man kan inte lita på att mobilen berättar hela sanningen, kryddat med ett vittnesmål av den som såg henne i livet sist av alla. Jag gör inte det iaf.
Citera
2013-05-11, 00:52
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ja finns en TP som haft UE i Boden trådar här på flashback har nånstans skrivits i kommentarer här i denna tråd.
Däremot om TP är en ex pojkvän till VB är väl osäkert. Användare Bodengrabb påstår så. Sen dök det upp en användare lilja26 som påstod att den nämnda TP inte alls hade nånting att göra med VB och aldrig hade haft. Skrev också nånting om alibi och TP

Intressant, ja. Kan du länka till inläggen?

T*mmy P*rsson bor i området Sävast och delar bostad med en äldre kille, Gl*nn Bj*rk. Men är han verkligen ett ex till VB? Vad heter VBs ex?

Uppenbart att GM bor i Sävast och att hon hälsat på GM där eller träffat på honom, kanske av en slump om vännen också bor där, eller om hon tog sig dit. Om hon inte hoppat i sjön av egen kraft har hon blivit bortförd, och jag tror inte att hon skulle hoppa i sjön nu, det borde hon i så fall gjort för länge sedan vid uppbrottet. Det senaste var att någon gjort henne arg. Om hon blev arg tillbaka, kan det tyvärr bli starten till fysisk kamp om mannen saknar kontroll på sin pannlob.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-05-11 kl. 01:00.
Citera
2013-05-11, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och om mobilen låg hos vännen men ingen av dem var där så berättar mobilen att hon visst varit där ett antal timmar även om hon inte var det, nä, man kan inte lita på att mobilen berättar hela sanningen, kryddat med ett vittnesmål av den som såg henne i livet sist av alla. Jag gör inte det iaf.
Intressant är ju att mobil signalen helt försvinner runt kl21. Göra sig av med mobilen samtidigt som kroppen tycker jag skulle vara logiskt.
Citera
2013-05-11, 00:56
Medlem
Mavens avatar
Kan vara hedersbrott som ligger bakom försvinnandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in