2014-06-16, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Kan du då förklara varför KJ inte överklagar hovrättsutslaget utan genom sin passivitet förklarar sig nöjd med dråpdomen ? Någon annan tolkning finns inte - att tiga är väl att samtycka ?

Nej jag vet inte om Tiga är att samtycka faktiskt! Han har sina diagnoser och vad vet vi vad de gör honom för mediciner? Nu är det även så att han kanske känner sig säkrare inlåst än att bli frisläppt? Svenska folket har redan dömt honom vilket jag tycker är förjävligt rent ut sagt! Hade jag suttit i Kj´s sits så hade jag säkert också gett upp.
Citera
2014-06-16, 02:41
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 87a
Nej jag vet inte om Tiga är att samtycka faktiskt! Han har sina diagnoser och vad vet vi vad de gör honom för mediciner? Nu är det även så att han kanske känner sig säkrare inlåst än att bli frisläppt? Svenska folket har redan dömt honom vilket jag tycker är förjävligt rent ut sagt! Hade jag suttit i Kj´s sits så hade jag säkert också gett upp.

Tror du och nästan alla andra som postar i tråden läser KJ fel, han har inte givit upp av de skäl som du framför, och hans "diagnoser" har varit honom till stor nytta genom att tillsammans med sin utmärkta försvarsadvokat fått brottsrubriceringen i tingsrätten, en solklar mordgärning, förvandlad till dråp i affekt i hovrätten, ett illusionsnummer av hög klass enligt min mening, och något som absolut ingenting tyder på skulle ha varit fallet - även obducenten Susan Sprogoe-Jakobsen talar om ett utdraget förlopp snarare än dråp i affekt med annan typ av skador än vad VB:s kropp i så fall skulle ha uppvisat. Anledningen till utebliven överklagan är att möjligheten att sänka straffet ytterligare vid ett överklagande är obefintlig, och oförändrad påföljd skulle inte vara meningsfull om det dessutom sker till priset av att han tvingas röja identiteten på sina medbrottslingar. Ett dilemma som både KJ och hans ombud TO förstår inte är värt besväret.

Edit: Det mesta i ärendet andas schabbel och inkompetens - utredande poliser, åklagarna som spelade bort sitt starkaste kort, och som kronan på verket: hovrätten som föll i farstun för den vältalige Tomas Olsson scenframträdande i sin slutplädering och presterade en bekvämlighetsdom i sann svensk "lagom"anda - med konsekvens att VB-mordet inte blir annat än till en del uppklarat. En svart dag för rättssystemet, helt klart.
Senast redigerad av MBoudine 2014-06-16 kl. 03:04.
Citera
2014-06-16, 03:26
Medlem
Citat:
Tror du och nästan alla andra som postar i tråden läser KJ fel, han har inte givit upp av de skäl som du framför, och hans "diagnoser" har varit honom till stor nytta genom att tillsammans med sin utmärkta försvarsadvokat fått brottsrubriceringen i tingsrätten, en solklar mordgärning, förvandlad till dråp i affekt i hovrätten, ett illusionsnummer av hög klass enligt min mening, och något som absolut ingenting tyder på skulle ha varit fallet - även obducenten Susan Sprogoe-Jakobsen talar om ett utdraget förlopp snarare än dråp i affekt med annan typ av skador än vad VB:s kropp i så fall skulle ha uppvisat. Anledningen till utebliven överklagan är att möjligheten att sänka straffet ytterligare vid ett överklagande är obefintlig, och oförändrad påföljd skulle inte vara meningsfull om det dessutom sker till priset av att han tvingas röja identiteten på sina medbrottslingar. Ett dilemma som både KJ och hans ombud TO förstår inte är värt besväret.

Edit: Det mesta i ärendet andas schabbel och inkompetens - utredande poliser, åklagarna som spelade bort sitt starkaste kort, och som kronan på verket: hovrätten som föll i farstun för den vältalige Tomas Olsson scenframträdande i sin slutplädering och presterade en bekvämlighetsdom i sann svensk "lagom"anda - med konsekvens att VB-mordet inte blir annat än till en del uppklarat. En svart dag för rättssystemet, helt klart.

Ja, fast där skiljer sig din och min uppfattning angående domen väsentligt. Jag anser att KJ borde blivit friad från mord/dråp i brist på bevis. Jag hade kunnat köpa en dom angående brott mot griftefriden, max.

Men HR kunde/ville inte idiotförklara sina kollegor i TR och rättsväsendet i stort. Så domen blev en skrattretande kompromiss. Pöbeln är nöjd och det räcker så.
Senast redigerad av P-o-beln 2014-06-16 kl. 03:38.
Citera
2014-06-16, 03:30
Medlem
Citat:
Kan du då förklara varför KJ inte överklagar hovrättsutslaget utan genom sin passivitet förklarar sig nöjd med dråpdomen ? Någon annan tolkning finns inte - att tiga är väl att samtycka ?
Riksåklagaren ifrågasätter domen från Hovrätten men överklagar inte.
Om HD skulle ta upp det här målet skulle de måste pröva allt i hela fallet som all bevisning m.m.
HD är en prejudikat instans som ger vägledning för framtiden, och där man skall pröva om igen hela målet lämpar sig inte i HD. Därför beslutade riksåklagaren att inte gå vidare i fallet.
KJ kan själv begära resning i HD och då blir det i såfall en ny rättegång vid Hovrätten i Umeå om han får resning, där det senast tog upp fallet. Men då får han bekosta själv fallet om han inte får rättshjälp.
Fallet var inget prejudikatfall och därför gick inte riksåklagaren vidare i fallet, det har ingenting att göra med att KJ var nöjd med domen som har påståtts, KJ var missnöjd med domen men det fanns ingenting att göra.
Citera
2014-06-16, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Kroppen kan ha styckats i restaurangen och sedan förvarats i en annan kylanläggning på annan plats..
Kroppen har sannolikt styckats i en skåpbil och kroppsdelarna förvarats i ett isbelagd värn.
Orsaken att kroppen styckades är sannolikt att den blev mer hanterbar för att gömmas i ett värn och som gjorde att utredningen kom ingenstans när det inte fanns mordplats eller kropp.
Kroppsdelarna placerades i Gula huset och i närheten med avsikt att styra utredningen.
Om brottsplatsen varit i ett värn eller någon lokal skulle den sannolikt ha hittats, men i en skåpbil blir det betydligt svårare.
Senast redigerad av Lagro 2014-06-16 kl. 03:45.
Citera
2014-06-16, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 87a
Jag har sagt sedan dag 1 att KJ är oskyldig. Jag varft grymt besviken när han dömdes för detta mord. Jag har även sagt sen dag 1 att det är karatetränaren tillsammans med hans fru som gjort detta.Sen tycker jag det är skrämmande hur dåliga åklagare ni har uppe i norr. Snacka om att snurra in sig i en & samma bana. Trodde man hade som arbete att tänka utanför banorna men nej, de valde att ta det enklaste. Efter att ha läst bloggen angående detta fall och sett senaste filmen så lutar det ännu mer åt MB. Han var grymt nära hennes bostad när Kj hämtade upp henne, så ja han visste nig mycket väl var hon var nånstans.
Mordet på VB var ett välplanerat mord av en planerare som hade god lokalkännedom i området och det fanns en röd tråd igenom det hela, att KJ skulle få skulden för mordet.
Planeraren hade "kompisar" som kunde utföra sådana här uppdrag, som han själv medgivit att han hade, därför fanns det absolut ingen orsak att utföra något mord av planeraren själv, som många påstått.
Media har varit väldigt tyst man kan säga lagt locket på i fallet, utan helt inriktat sig på att KJ är den skyldige, orsaken är att de här "kompisarna" till planeraren passar inte in i medias och journalisters agenda. Boden är ett litet samhälle och sådana här saker finns det personer som känner till och underligt vore det annars.
Man kan påstå utan överdrift att svensk media och journalister är inte objektiva utan partiska och alla följer alla, det finns ingen som går emot mängden, därför då öppnas falluckan för den personen.
Ser man till det här fallet är det en äldre gubbe som sannolikt med lögner utnyttjat sexuellt en mycket ung invandrarflicka och media har lagt locket på inte kommit med någon kritik överhuvudtaget. Samma sak med de här kvinnosakskvinnorna som annars gapar och skriker i tid och otid, men här har de hållit tyst, de tycks ha någon allians med media.
Det öde som mötte den här mycket unga invandrarflickan är så grymt att det går inte att tänka på det, och sannolikt ett obeskrivligt lidande för hennes mamma, som hon säkert kommer att sörja hela livet sin förlorade enda dotter, samma sak med svärfadern som såg henne som sin egen dotter.
Senast redigerad av Lagro 2014-06-16 kl. 04:37.
Citera
2014-06-16, 05:08
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Ja, fast där skiljer sig din och min uppfattning angående domen väsentligt. Jag anser att KJ borde blivit friad från mord/dråp i brist på bevis. Jag hade kunnat köpa en dom angående brott mot griftefriden, max.

Men HR kunde/ville inte idiotförklara sina kollegor i TR och rättsväsendet i stort. Så domen blev en skrattretande kompromiss. Pöbeln är nöjd och det räcker så.

Varför motsätter du dig en livstidsdom (eller evig psykvård) i hovrätten ?
Citera
2014-06-16, 05:18
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Mordet på VB var ett välplanerat mord av en planerare som hade god lokalkännedom i området och det fanns en röd tråd igenom det hela, att KJ skulle få skulden för mordet.
Planeraren hade "kompisar" som kunde utföra sådana här uppdrag, som han själv medgivit att han hade, därför fanns det absolut ingen orsak att utföra något mord av planeraren själv, som många påstått.
Media har varit väldigt tyst man kan säga lagt locket på i fallet, utan helt inriktat sig på att KJ är den skyldige, orsaken är att de här "kompisarna" till planeraren passar inte in i medias och journalisters agenda. Boden är ett litet samhälle och sådana här saker finns det personer som känner till och underligt vore det annars.
Man kan påstå utan överdrift att svensk media och journalister är inte objektiva utan partiska och alla följer alla, det finns ingen som går emot mängden, därför då öppnas falluckan för den personen.
Ser man till det här fallet är det en äldre gubbe som sannolikt med lögner utnyttjat sexuellt en mycket ung invandrarflicka och media har lagt locket på inte kommit med någon kritik överhuvudtaget. Samma sak med de här kvinnosakskvinnorna som annars gapar och skriker i tid och otid, men här har de hållit tyst, de tycks ha någon allians med media.
Det öde som mötte den här mycket unga invandrarflickan är så grymt att det går inte att tänka på det, och sannolikt ett obeskrivligt lidande för hennes mamma, som hon säkert kommer att sörja hela livet sin förlorade enda dotter, samma sak med svärfadern som såg henne som sin egen dotter.

Ja, det gör det säkert och konstigt vore det ju annars .. Men ingen bodensare träder fram och berättar hur det ligger till, fast man vet, och det får mig att misstänka att befolkningen där uppe, i förekommande fall, är en samling ryggradslösa kräk - en ynkedom som jag hoppas Boden kommer att bli ihågkommet för ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-06-16 kl. 05:27.
Citera
2014-06-16, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minutvisaren
Tack Faunus.

Ännu mer intressant nu, att se att AN skev sin kommentar under VB:s mammas text.

Exempel 1:
VB:s mamma, 9 maj kl 21:18:

Och sen ligger den första kommentaren strax därunder, skriven av AN den 9 maj kl. 04:43:

Sen kommer dom andras kommentarer:

Dessutom dom två andra kommentarerna, som AN skrev dagen efter, dvs fredagen den 10 maj inne på MPS Facebooksida:

Exempel 2:
Under fotot på VB, och puffen för Efterlyst onsdag 15 maj, skriver AN, fredag 10 maj kl. 15:23:

Exempel 3:
Åter på MPS Facebooksida, under annan text som lyder

AN, fredag 10 maj kl. 15:47

Skärmdump "kanske INTE vid liv!!!"
Skärmdump "fäller inte en tår"
Skärmdump "kackerlacka"
Skärmdump "tår" och "kackerlacka"

Det är anmärkningsvärt. AN blev kritiserad redan den 9 maj av andra facebookare. Ändå går hon ut dagen därpå i två nya påhopp. Vad är det som har hänt i relationerna?

(jag fetade AN:s kommentarer)
Läser jag rätt, eller står det verkligen att AN kommenterar CB inlägg innan CB lagt ut sin text? CB skriver enligt ovan 9 maj kl 21:18, AN kommentar sker tidigare, 9 maj kl 04:43. Ska det stå 10 maj kl 04:43, eller?
Citera
2014-06-16, 07:11
Medlem
Citat:
Ja, det gör det säkert och konstigt vore det ju annars .. Men ingen bodensare träder fram och berättar hur det ligger till, fast man vet, och det får mig att misstänka att befolkningen där uppe, i förekommande fall, är en samling ryggradslösa kräk - en ynkedom som jag hoppas Boden kommer att bli ihågkommet för ..
Du har helt fel visst har folket i Boden vittnat i det här fallet, det har nog legat i deras stora intresse att fallet blir löst.
Senast redigerad av Lagro 2014-06-16 kl. 07:24.
Citera
2014-06-16, 08:35
Medlem
Citat:
Finns det bodensare i den här tråden som kan bemöta anklagelsen? Hur exakt ligger det till med det här fallet som du vet och som du vet att även en del bodensare tydligen vet?
Senast redigerad av Vierstein 2014-06-16 kl. 08:52.
Citera
2014-06-16, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Kroppen kan ha styckats i restaurangen och sedan förvarats i en annan kylanläggning på annan plats..
Jag antar att du menar MB och en kyl i Lakaträsk? Rätta mig om jag har fel. Ge mig även ett rimligt skäl till varför MB skulle ha fraktat kroppsdelarna ända till Lakaträsk, förvarat delarna i kylskåp som polisen mycket väl skulle ha kunnat göra en husrannsakan på. Varför inte bara begrava kroppsdelarna på ett ställe som skulle ha varit omöjligt att hitta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in