2014-06-06, 16:50
  #79393
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Inte temperaturen kanske men hur är det med tjälen då?

Vad menar du med "Återigen fler osanningar."
Jag tog väl i lite, men JJ påstod om jag minns rätt att KJ var hemma, mastuppkopplingar visar annat och LSS möjligen något mer. Något av dessa saker kan vara osanning, kanske inte. Det var det jag menade.
Citera
2014-06-06, 17:22
  #79394
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Hujja, många frågor på en gång.
KJ har en fyrhjuling, men även bil och tillgång till släpvagn, m.m. En Chevrolet Pickup fanns tillgänglig i området kring forten som mycket väl kan ha använts. KJ nämner att det krävs en sådan i förhör. Vittnen har även sett en svart pickup ståendes vid föräldrahemmet, i närheten av stugan och vid forten. Det är det enda möjliga spåret som binder MB samman med mordet på VB och Mboudines misstanke om MB/AN inblandning. (utvecklar inte det något mer just nu).
Bryggan är inte avskiljd från någonting, det är ett ganska tättbebyggt stugområde.
Händerna drog till sig korparnas uppmärksamhet, innan hon flyttades från skyttevärnet till Väderkvarnshöjden och hamnade under sanden instoppad i bokhyllan med lock på (gissning).
Blodet har dränerats ned i sanden innan styckning, inte allt men en del. KJ nämner själv att om han hade begått brottet så hade han valt Väderkvarnshöjden och dumpat grejer i sjöarna. Svartsjön är ett bra alternativ då den innehåller allsköns skrot.
Torso har sannolikt fraktats från Väderkvarnshöjden till FP 1 den 15 maj. Funderar lite om torso har varit inplastad en tid mellan 15 och 20 maj för att inte locka dit fåglarna, kanske insvept i det gula duschdraperiet, tejpad.
Benen flyttades från Väderkvarnshöjden till FP 1 den 20 maj. JJ och NS ljuger delvis om KJ förehavanden den 19 maj på kvällen fram till 20 maj, sent på eftermiddagen. JJ påstår att KJ kom hem på morgonen, gick upp och lade sig och var hemma på eftermiddagen. Likafullt registrerar KJ mobil mastuppkoppling mot Väderkvarnshöjden. KJ stänger av sin mobil 5 minuter innan benen upptäcks i gula huset, kanske för att han var på plats och blev störd i sin verksamhet. Mastuppkopplingar visar att KJ har rört sig fram och tillbaka mellan stugan, Väderkvarnshöjden, lgh och i riktning mot gula huset. Här passar Mboudines uppfattning in om att avsikten kan ha varit att elda upp allt i gula huset, därav placeringen av benen i gula huset. Det passar även in med ett försök att leka Dexter. WL är på plats vid gula huset den 19 maj på kvällen, och det kanske egentligen berodde på en helt annan orsak än geocashing, exempelvis bevaka egna intressen.
AH verkar obeslutsam om och när han var och grillade ensam med KJ vid föräldrahemmet. Han har uppgett fyra tidpunkter för detta i FUP och ingen av dem verkar vara sanna, då minst föräldrarna har varit hemma och sannolikt även DJ. PH verkar inte vara inblandad men känner säkert till saker då han är bror till AH, inte AH heller men han har säkert deltagit i städning efter KJ, medvetet eller omedvetet (letat efter VB).
AB har varit med KJ i princip varje dag. Det var han som KJ tillsammans fantiserade om hur man kommer undan med ett mord. Det var även han som KJ valde att åka till den 5 maj. Det var sannolikt han som hjälpte KJ att bära ut bokhyllan ur lägenheten. Det hörs på föräldrarna att de inte riktigt visste om han hade varit hemma hela tiden eller inte. Klockslag är de dock övertygade om, när KJ kommit och gått. De går även i god för honom. Det är också AB som KJ väljer att ständigt återkomma till de första dagarna samtidigt som mastuppkopplingar m.m. indikerar rörelser mellan stugan, hemmet, familjehemmet och forten, därefter även Väderkvarnshöjden. Sannolikheten att AB inte skulle veta någonting om VB bedömer jag som mindre troligt.
KJ och hans närmaste vänner väljer att göra egna eftersök i områden som dessutom passar in i den händelsekedja som rimligen hänger ihop med det inträffade. Antingen har hans vänner någon sorts delaktighet i det hela eller så nyttjade KJ dem för att sopa undan spår efter sig själv genom att få flera förtrogna att leta i områden som han har vistats på som har att göra med mordet.
De har även spelat airsoft med varandra den 11 maj (inte alla, men några), festat tillsammans, gått på bio, grillat, osv utan att någon har sett eller hört någonting. Däremot försvinner en machete och en spade där. KJ bagage har packats och tömts på grejer flera gånger innan bilen omhändertas av Polisen. Ingen har sett något, inte blod på någon list, inte något avtryck på täcke, ryggsäckar och annat. JJ uppger att det var samma grejer i bagaget när han hämtade KJ vid Aldersjön som när Polisen tog bilen. Ändå uppger KJ i förhör att han fraktat prylar från Aldersjön till familjehemmet. osv. KJ måste ha bytt kläder flera gånger och kastat bort besudlade. KJ mamma köpte honom nya kläder, grå huvtröja, t-shirts och svarta byxor så ombyten har funnits. Föräldrarna borde dock veta om han har förlorat några kläder efter att de for utomlands fram till den 23 maj eller inte.
Av denna kortversion bedömer jag det som osannolikt att KJ vänner inte vet någonting om vad han hållit på med, att AB möjligen är medhjälpare, möjligen även WL. Övriga känner till saker men väljer att hålla tyst. Föräldrarna ljuger till del av kärlek till sina barn.

KJ är den skyldige men har kommit lindrigt undan, han borde sitta på livstid.

Mboudine, de ryggradslösa verkar tjäna på att vara låga, straffminskning från mord till dråp, ett antal år mindre i fängelse, visar klart och tydligt att det lönar sig att inte berätta allt man vet. Tragiskt, om du frågar mig.
Tur det inte bara är jag som skriver långt och mycket
Det var bra skrivet, du fick in mycket av det jag tror, en del att gå igenom och svara på.
Hoppas de som vet vad som hänt lider all helvetes kval, inte en dag framöver kommer de gå utan viss rädsla och ångest för att bli påkommen eller att KJ ska prata.
Hur länge orkar man gå tyst? Klart om de är fler så har de ju chans att ventilera och de sitter även här på FB och driver både lite här och där. Mest där. Så de klarar kanske pressen på det viset.
__________________
Senast redigerad av yoloits 2014-06-06 kl. 17:25.
Citera
2014-06-06, 19:00
  #79395
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Husvagnen verkar spåra okontrollerat.

https://www.youtube.com/watch?v=UyTq5hJ6Z7g

Så här ser det ut när man försöker gräva i tjäle. ...men vem vet, kanske KJ hann åka och hyra en EC480 med tjälrivare inom denna tidslucka...
Zero har humor, nu var det inte speciellt mycket tjäle, dvs inga problem att skotta en grop i sanden.
Citera
2014-06-06, 19:09
  #79396
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Tur det inte bara är jag som skriver långt och mycket
Det var bra skrivet, du fick in mycket av det jag tror, en del att gå igenom och svara på.
Hoppas de som vet vad som hänt lider all helvetes kval, inte en dag framöver kommer de gå utan viss rädsla och ångest för att bli påkommen eller att KJ ska prata.
Hur länge orkar man gå tyst? Klart om de är fler så har de ju chans att ventilera och de sitter även här på FB och driver både lite här och där. Mest där. Så de klarar kanske pressen på det viset.
Det roliga är att de alltid dyker upp när man ropar efter dem.
Citera
2014-06-06, 19:49
  #79397
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Tur det inte bara är jag som skriver långt och mycket
Det var bra skrivet, du fick in mycket av det jag tror, en del att gå igenom och svara på.
Hoppas de som vet vad som hänt lider all helvetes kval, inte en dag framöver kommer de gå utan viss rädsla och ångest för att bli påkommen eller att KJ ska prata.
Hur länge orkar man gå tyst? Klart om de är fler så har de ju chans att ventilera och de sitter även här på FB och driver både lite här och där. Mest där. Så de klarar kanske pressen på det viset.



Chansen att lösa VB-mordet försvann när hovrätten dömde KJ till tio år för dråp vilket innebär att han är ute igen om drygt fem år. En livstidsdom - taktisk, och för vilket gärningen OCH Kristoffer Johansson ostridigt uppfyller kriterierna, hade varit tillräckligt påtryckningsmedel och incitament för honom att i sitt överklagande till Högsta domstolen funnit för gott att lägga korten på bordet och berätta hur det gick till när Vatchareeya Bangsuan dödades, och därmed tvingat honom att namnge övriga inblandade. Så skedde inte, domstolarna besätts inte av tänkare, och därför är och förblir VB-mordet i allt väsentligt ouppklarat. Tror ingenting kommer att kunna ändra på det förhållandet.
Citera
2014-06-06, 20:25
  #79398
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Chansen att lösa VB-mordet försvann när hovrätten dömde KJ till tio år för dråp vilket innebär att han är ute igen om drygt fem år. En livstidsdom - taktisk, och för vilket gärningen OCH Kristoffer Johansson ostridigt uppfyller kriterierna, hade varit tillräckligt påtryckningsmedel och incitament för honom att i sitt överklagande till Högsta domstolen funnit för gott att lägga korten på bordet och berätta hur det gick till när Vatchareeya Bangsuan dödades, och därmed tvingat honom att namnge övriga inblandade. Så skedde inte, domstolarna besätts inte av tänkare, och därför är och förblir VB-mordet i allt väsentligt ouppklarat. Tror ingenting kommer att kunna ändra på det förhållandet.
Det har du nog helt rätt i. Under har skett förr, men om eventuellt inblandade har kommit undan i detta läge så lär de fortsatt hålla tyst. 'så även KJ. Sedan tenderar hela fallet, för gemene man och kvinn, falla i glömska. Fallet lever möjligtvis kvar här i tråden ett tag till.
Citera
2014-06-06, 20:53
  #79399
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Det har du nog helt rätt i. Under har skett förr, men om eventuellt inblandade har kommit undan i detta läge så lär de fortsatt hålla tyst. 'så även KJ. Sedan tenderar hela fallet, för gemene man och kvinn, falla i glömska. Fallet lever möjligtvis kvar här i tråden ett tag till.


Fallet Vatchareeya Bangsuan borde ha underkastats HD-avgörande, det är min absoluta uppfattning. Att så inte skedde kan helt tillskrivas åklagarna Bergströms och Schönbecks svaga insats.
Citera
2014-06-06, 20:53
  #79400
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Vilka rättigheter och skyldigheter har den dömde under de närmaste åren? Får han permis? Om ja, i så fall hur länge behöver han sitta innan han får det? När blir han i praktiken frisläppt? Får han utbildning under tiden? Tillgång till TV och annat? Vara tillsammans med andra fängslade? psykoterapi?, får han tillgång till internet för att följa tråden här på flashback?, Vad gäller i normalfallet?
Citat:
Får fångarna ha tv?

Ja, alla intagna har som huvudregel tv i sina celler. Antalet kanaler varierar från anstalt till anstalt (i allmänhet fler kanaler på anstalter av normal eller högre säkerhetsklass). De intagna kan inte se filmkanaler.

Har fångarna tillgång till dator och Internet?

Datorer i våra fängelser finns i vår klientutbildning dvs. för de intagna som går i skolan. Generellt kan man inte komma in på Internet när man sitter i fängelse. Det kan finnas tillgång till Internet i vår klientutbildning (=skolverksamhet) och i vissa andra speciella situationer, men då under ständig övervakning av personal.

Svar på fler frågor får man här: http://www.kriminalvarden.se/Om-Kriminalvarden/Fragor-och-svar/

Under ytterst kontrollerade former sker således en eventuell dataanvändning och
fullkomligt uteslutet att commander KJ bereds möjlighet att sitta och följa vad som
skrivs i den här tråden. Däremot finns det ju ingenting som förhindrar att han blir
informerad av anhöriga och vänner vid besök om vad tråden kan innehålla för intressant
om honom och mordet på Vatchareeya.
Hade han hamnat inom rättspsykiatrisk vård så hade det sett annorlunda ut; där har
man såvitt jag vet andra bestämmelser. Mer eller mindre fri tillgång till internet.
Citera
2014-06-06, 21:24
  #79401
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Kan KJ verkligen ha kunnat ta sig fram med VBs torso och ben i de markerna? Verkar även så att hon varit i horisontellt läge då hon hade blodansamling i kroppen som rann ut då hon vändes. Hur fixar man det ensam? Nej de har varit minst två vid utplaceringen av kroppsdelar iallafall.
Intressant den här biten med torson onekligen. Och faktumet att blodet var kvar.
Måste KJ ha fått hjälp här eller inte? Tål att tänka på.

En hel del frågor som söker sina svar fortfarande.
Citera
2014-06-06, 21:42
  #79402
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Zero har humor, nu var det inte speciellt mycket tjäle, dvs inga problem att skotta en grop i sanden.

Jaså, var det inte? Källa på det tack.
Citera
2014-06-06, 22:31
  #79403
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Intressant den här biten med torson onekligen. Och faktumet att blodet var kvar.
Måste KJ ha fått hjälp här eller inte? Tål att tänka på.

En hel del frågor som söker sina svar fortfarande.
Det behöver inte ha varit två eller fler men det underlättar givetvis. Det räcker med att dra två spännband och använda dessa som bärhandtag så går det att bära exempelvis en torso. Det torde även gå att stoppa blodflöde med bandage, sedan linda om med gladpack plast, sedan stoppa in den i en stor ryggsäck. Det är bara fantasin som sätter stopp, inget mer. Men visst, det är troligare att det var två.
__________________
Senast redigerad av Husvagn2 2014-06-06 kl. 22:38.
Citera
2014-06-06, 22:58
  #79404
Medlem
rayraviolis avatar
Flera i tråden har besökt området omkring fyndplatserna. Kan nån berätta ungefär hur långt upp bommen sitter på den väg som går upp till Mjösjöberget alldeles intill gula huset? Om ni råkar känna till samma sak gällande bommen till skjutbanan är också det intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in