2014-04-25, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Men likväl saknas BP, mordvapen och bevis.

Ja, og det er selvfølgelig en stor mangel! Men en alternativ teori må også ta utgangspunkt i det vi har å forholde oss til av fakta i saken, ikke spekulasjoner bygget på uklare motiver eller tredjehåndsopplysninger.
Citera
2014-04-25, 15:44
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Jag tror inte det är planterat. Tycker det är underligt bara, då du har sagt tidigare att du tror blodet varit planterat. Men okej du tar tillbaka det påståendet sen förr då, och att MB/AN/KJ varit i maskopi tog du också tillbaka. Är det något egentligen som du kan stå för, som du har sagt?

Nej, jag har aldrig i något inlägg påstått att blodet i KJ:s Sonata skulle vara planterat. Sannolikheten att så skulle vara fallet är praktiskt taget försumbar, obefintlig. Inte ens KJ har såvitt jag läst påstått detta.
Citera
2014-04-25, 15:44
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
http://www.aftonbladet.se/incoming/article18777467.ab
Intressant dom. Enligt tingsrätten fanns det inget direkt uppsåt, brottet var sekundsnabbt och dessutom gömdes och styckades inte kroppen. GM var två år äldre än KJ och hade och neuropsykiatriska diagnoser. KJ hade enligt domstolen direkt uppsåt, lidandet för VB var utdraget och efteråt styckades offret.
Domen i Aftonbladets fall: Livstids fängelse.
Ibland har jag svårt att se en röd tråd i hur domstolar dömer.
Tingsrättsdom. Kommer att överklagas och förmodligen (med den viktiga reservationen att jag inte läst domen) tidsbestämmas om Aftonbladets återgivande är rättvisande.

Vi gör inte så mycket väsen av den än.
Citera
2014-04-25, 15:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Tingsrättsdom. Kommer att överklagas och förmodligen (med den viktiga reservationen att jag inte läst domen) tidsbestämmas om Aftonbladets återgivande är rättvisande.

Vi gör inte så mycket väsen av den än.
I och för sig. Men hur kan man hamna så långt ifrån praxis? Det är ju värre än om jag varit domare...
Citera
2014-04-25, 15:55
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Mina fetningar:

3. En öppen outning på Facebook? Det har jag helt missat - länk tack!

4. Har jag också missat - länk tack!

.

3. Den känner du till nu.

4. FUP 1119 AN -AN uppger att hon också varit in på Vatchareeya Bangusuans och Alexander Flygares facebook.

Kl 15.22 4/5 skriver VB ett skämt på Facebook om en man med flera kvinnor. .
De 5 hemligheterna för ett fungerande förhållande:
1. Det är viktigt att hitta en tjej som hjälper till i hushållet.
2. Det är viktigt att hitta en tjej som får dig att skratta.
3. Det är viktigt att hitta en tjej som du kan lita på och som inte ljuger.
4. Det är viktigt att hitta en tjej som är bra i sängen.
5. Det är viktigt att dessa fyra tjejer inte känner varandra.
Citera
2014-04-25, 15:56
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
I och för sig. Men hur kan man hamna så långt ifrån praxis? Det är ju värre än om jag varit domare...

Verkar väl att döma av artikeln mer som en gänguppgörelse, den som dog var ju inte ens den som GM skulle göra upp med, GM var ju dessutom nyutsläppt från ett tidigare fängelsestraff så livstid i det fallet verkar lite mer rimligt.

Rättelse det verkar vara hedersrelaterat, den som skulle dö hade ju haft ett förhållande med GM,s syster.
Senast redigerad av Reimer 2014-04-25 kl. 16:12.
Citera
2014-04-25, 16:10
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
5. Ren spekulation och det är i så fall väldigt märkligt att ingenting i deras bevarade FB-konversation ens antyder att hon skulle ha gjort något sådant

6. Fel - han hade kvar kontakten men själva SMS:en var raderade. Tillsammans med de allra flesta SMS till/från andra kontakter. Av mängden kontakter och innehållet i telefonen går det att dra slutsatsen att han raderade regelmässigt, även om det inte går att utesluta att han ville dölja spår av deras förhållande.

5.
Ja spekulation men det sa jag också.
Jag påpekade bara att VB hotat med det förr.

6.
MB hade henne under ett annat namn i sin mobil.
Och det vi vet så fanns det inga spår efter VB i hans mobil förutom en kommentar om att han blivit hörd om hennes försvinnande.
Citera
2014-04-25, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Svårt att släppa AB ändå. Våldsam och stökig person. Började ju inte bra att han ljög om sms kontakt med VB. Klart som fan han kände till hans farsas pågående relation med VB. Varför förneka allt det där? Kan det va så att han haft sex med VB. Låter som han döljer något. Är säker på att det var AB som skrev " JAG fäller inte en tår!!!!" "Jag skulle inte offra en minut för en kackerlacka!!!!" Även fast AN säger att det var hon.. Familjen berg gillade verkligen inte VB, och inte KJ heller. Kan det vara fler ovänner VB skaffat på sig? Hon verkade vara lite av en mytoman, och rätt jobbig. Nu så talar ju allt för att det är KJ. Men vore snopet om AB också vore inblandad.
Annars så kanske AB kan hålla inne med viktig information.
Förhöret med AB kunde ha gjorts bättre.

AB ändrar ganska mycket fraan första till andra förhöret som görs med honom och som finns i FUP s. 1089 och s. 1091

AB paaminner mej lite om WL i deras sätt att "förenkla" fakta
Citera
2014-04-25, 16:21
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Mina fetningar:
7. Tja, han ljög ju bevisligen i första förhöret. Men sen tycks han ha insett att det inte skulle hålla och berättade därför i nästa förhör, senare på dagen om relationen. Han berättade här också på eget inititativ om episoden med A. Flygare och att han då hotade honom till döden. Ingenting i detta beteende bevisar något åt något håll. Han kan förväntas göra så här oavsett om han bara är en kåtbock som blir rädd att avslöjas med brallorna nere, eller en person som försöker dölja ett brott. Fast personligen har jag ju hela tiden tyckt att hela beteendet stämmer oerhört illa med Berg som förövare. Han ska då alltså ha mördat henne nån gång på lördagkvällen. Han skulle i så fall naturligtvis inse att polisen kommer att kontakta honom, om inte annat när de går igenom hennes dator med FB-konversationen. Varför då ljuga i första förhöret? Svaret kan bara bli en av de långsökta konspirationsteorierna: Han ljuger för att verka mer trovärdig. Precis som han bara kan presentera ett halvkrattigt alibi utan detaljer för att verka mer trovärdig än om han hade ett väldigt detaljerat. Samma person som redan då varit och smetat blod i bakluckan på en lätt autistisk killes bil för att att han hoppas polisen ska göra husrannsakan hos honom. Men för att inte bli för genomskinlig så säger han att hans minnesbild av SMS:en som skickades var något om "Hon är knäpp", inte "Han".

Fler punkter kan läggas till, men jag tycker inte det behövs. Hela scenariot är bara osannolikt trams alltsammans ändå.

Att VB säger Hon är knäpp gissar jag mer på att det är AN som VB menar.
AN som troligen läst VBs fina FB inlägg om ett lyckat förhållande.

Varför skulle det inte vara möjligt att MB dödade VB på 4/5?
Rent praktiskt är det möjligt.

Att MB berättat på eget initiativ om AF betyder inte så mycket med tanke på att AF faktiskt hade polisanmält MB.
Detta uppgifter hade polisen redan.
Citera
2014-04-25, 16:39
Medlem
N vet att en av grannarna som höll på att flytta hade sin vinröda Audi parkerad nedanför
loftgången, den var försedd med kåpsläp. N tror att det stod ytterligare en bil nedanför
loftgången, han kan dock inte lämna signalement på den. (FUP s.169)
Har inte läst något som bekräftar att grannen hade en röd audi, någon som vet?
I annat fall kan KJ haft hjälp av en person som har tillgång till vinröd Audi och släp.

Var det inte MB som gjorde sig av med en röd Audi?
Citera
2014-04-25, 16:43
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
N vet att en av grannarna som höll på att flytta hade sin vinröda Audi parkerad nedanför
loftgången, den var försedd med kåpsläp. N tror att det stod ytterligare en bil nedanför
loftgången, han kan dock inte lämna signalement på den. (FUP s.169)
Har inte läst något som bekräftar att grannen hade en röd audi, någon som vet?
I annat fall kan KJ haft hjälp av en person som har tillgång till vinröd Audi och släp.

Var det inte MB som gjorde sig av med en röd Audi?

Nej. Den är vit och avställd.
Citera
2014-04-25, 16:48
Medlem
highfives avatar
Fynd. Flådda djurkroppar vid p 49 i Boden. Bundna med rep. Vad är det för djur? Bisamråttor har jag svårt att tro på iaf. Mink? Iller?

Tur för KJ att han sitter där han sitter annars hade han väl blivit anklagad även för detta.

http://www.nsd.se/nyheter/boden/branda-djurkroppar-undersokta-8442379.aspx
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in