2014-04-25, 15:02
Bannlyst
http://www.aftonbladet.se/incoming/article18777467.ab
Intressant dom. Enligt tingsrätten fanns det inget direkt uppsåt, brottet var sekundsnabbt och dessutom gömdes och styckades inte kroppen. GM var två år äldre än KJ och hade och neuropsykiatriska diagnoser. KJ hade enligt domstolen direkt uppsåt, lidandet för VB var utdraget och efteråt styckades offret.
Domen i Aftonbladets fall: Livstids fängelse.
Ibland har jag svårt att se en röd tråd i hur domstolar dömer.
Citera
2014-04-25, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Vad vet du om det? Om KJ öht inte hade existerat, hade åklagarna fortfarande inte utrett MB djupare?
Hade inte KJ:s bagage dykt upp, hade dessa damer nog fått tag tag i den biten också, om än så motbjudande. Polisutredningen hade fortgått, med eller utan deras ledning. Och nog sticker MB ut alltid och på det mördas objektet för hans husliga frid.
Han uppgav själv att han kände sig..pressad (tror jag det var).

Hvis KJ ikke hadde "eksistert!" så hadde mest sannsynligvis ikke mordet/drapet funnet sted. Har du tenkt på den muligheten? Hadde ikke VB blod blitt funnet i bagasjerommet, så hadde trolig hverken KJ eller noen andre blitt stilt for retten og dømt for mord, unnskyld drap. Jeg antar likevel at KJ fortsatt ville vært hovedmistenkt. KJ er den eneste personen som det med sikkerhet kan konstateres hadde direkte kontakt med VB denne fatale kvelden; KJ egne ord og elektroniske spor gjør dette faktum uomtvistelig. KJ mangler dessuten alibi for mesteparten av tiden. VB mobil befant seg i område rundt Flottiljvägen hele kvelden (med unntak av et mobilmastskifte som kan ha flere forklaringer), også etter at hun angivelig i følge KJ skal ha forlatt hans leilighet ved nitiden.

Jeg utelukker alternativteorier som involverer MB, event, HA eller utenlandske leiemordere etc, men jeg har ikke helt stengt døra for andre involverte; da først og fremst i opprydningfasen etter mordet.
Senast redigerad av Vonbock 2014-04-25 kl. 15:30.
Citera
2014-04-25, 15:10
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Vi tar det ett i taget.
Det är inte på någon basis av SMSen som deras relation "kulminerade", "nådde en kritisk punkt" bara en indikation på att dom haft en intensiv kontakt två dagar innan hon försvinner.

87 SMS på tre dagar ÄR många SMS, spelar ingen roll om dom skickat 100 varje dag innan.

Bland annat skrev MB 13 SMS till VB 3/5 dagen innan hon försvann. (FUP 925)

87 SMS 2-4/5 som MB inte kommer ihåg.

87 SMS som är spårlöst försvunna.

Men det var ju normalt att det utväxlades flera hundra SMS vissa veckor (varav flertalet kom från VB). Om du tittar på innehållet i det hon skrev på FB så kan du ju säkert gissa hur mycket substans och innehåll det i snitt var i hennes mess. Varför skulle MB ha en massa minnen av vad hon skrev till honom under dessa dagar menar du?
Citera
2014-04-25, 15:14
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Men det var ju normalt att det utväxlades flera hundra SMS vissa veckor (varav flertalet kom från VB). Om du tittar på innehållet i det hon skrev på FB så kan du ju säkert gissa hur mycket substans och innehåll det i snitt var i hennes mess. Varför skulle MB ha en massa minnen av vad hon skrev till honom under dessa dagar menar du?

Eftersom sex och dö-/döda var frekvent i samtalskommunikationen så borde han väl minnas innehållet? Att använda dö-/döda i sån omfattning verkar inte normalt. Milt sagt.
Citera
2014-04-25, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
http://www.aftonbladet.se/incoming/article18777467.ab
Intressant dom. Enligt tingsrätten fanns det inget direkt uppsåt, brottet var sekundsnabbt och dessutom gömdes och styckades inte kroppen. GM var två år äldre än KJ och hade och neuropsykiatriska diagnoser. KJ hade enligt domstolen direkt uppsåt, lidandet för VB var utdraget och efteråt styckades offret.
Domen i Aftonbladets fall: Livstids fängelse.
Ibland har jag svårt att se en röd tråd i hur domstolar dömer.

Ett annat exempel:
Fler som är missnöjda med hur de dömer i våra domstolar. TO förklarar att det finns en övertro på domstolarna. Kanske dags att skärpa till dem? Här handlar det om ett gigantiskt skadestånd som kommer utfalla snart; likheten med detta fall är avsaknaden av bevis, men ändå dömd.
Är det inte så att det ska finnas bevis för att man ska kunna dömas för en viss gärning? Blod i bil när man känner och umgås med den döda, behöver inte på långa vägar betyda att personen är skyldig.
http://www.expressen.se/nyheter/frias-fran-barnvaldtakt--efter-tio-ar-i-fangelse/
Citera
2014-04-25, 15:20
Medlem
highfives avatar
Funderar på er som anser att MB eller någon av hans närmaste verkar vara misstänkt för mord och styckning av VB, hur/vad ska ni göra för att gå vidare med era indicier?

Ni verkar så himla övertygade om klanens skuld så jag vill ändå ställa frågan. Förväntar mig inga svar, men kanske ni har någon strategi? Kontakta pressen?

Själv känner jag mig bara vilsen just nu. KJ är han ensam GM? Nja. GM och någon medhjälpare? Troligt. MB-klanen? Saknar något bärande för att nappa helt på detta. Ex kniven som visades för FS. Någon random? Nej.
Citera
2014-04-25, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jo, men inte förrän en annan ung kvinna hittas styckad i ett ödehus, tyvärr.

Eller lite äldre, med anknytning till ngn.
Citera
2014-04-25, 15:26
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Eftersom sex och dö-/döda var frekvent i samtalskommunikationen så borde han väl minnas innehållet? Att använda dö-/döda i sån omfattning verkar inte normalt. Milt sagt.

Den där logiken förstod jag inte alls måste jag erkänna. Hur vet du förresten vad de skrev om just dessa dagar?

Förledet "dö" gällde samtliga SMS såvitt jag minns. Av dessa utgjorde för mätperioden hans och VB:s kommunikation ungefär 50%. Sökningen kan ha omfattat en större mängd data än mätperiodens. Hur kan du veta att det var i kommunikationen med just VB som dessa ord förekom särskilt frekvent?

För att vara tydlig med vad JAG menar: Från MB:s synvinkel fanns inget speciellt med dessa SMS. Han hade ju ingen aning om när de skrevs att de var de sista som han och VB nånsin skulle utväxla. De var bara ännu ett gäng av mer eller mindre innehållslösa SMS som säkert bestod av en konstig blandning av nojs, kärleksförklaringar från VB:s sida, ilskna angrepp från VB, tomt pladder och sen lite inskjutna svar från honom då och då. Han var också en person som hade en massa andra kontinuerliga kontakter på SMS om ditten och datten och hela tiden var fullt upptagen med sitt företagande och sitt karatetränande. Jag kan inte se det minsta mystiska i att han när han några dar senare får veta att VB är försvunnen inte kan dra sig till minnes särskilt mycket av vad de skrev om. Även om jag iofs inte tror att hans minne är fullt så dåligt som han själv påstod i förhören.
Citera
2014-04-25, 15:30
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Eller lite äldre, med anknytning till ngn.

Ja - eller så händer det nästa gång om 10-11 år på den ort där den nu dömde mördaren då bosatt sig efter sin frigivning (Jag är inte säker på att det kommer att funka så bra för honom att bo i Boden).

Eller så blir det som statistiken säger med ganska överväldigande kraft oavsett vem som är den verklige mördaren: Inga fler mord
Citera
2014-04-25, 15:31
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Jag är ganska säker på att polisen först spanade på KJ och sen bytte till MB för att slutligen byta tillbaks till KJ. Om jag har fel får någon gärna rätta mig.

Edit:
Polisen spanade på KJ 9-12 maj. Sen bytte de till MB. Jag har inte sett någon uppgift om att polisen spanat på MB före 9 maj.

Polisen spanade på båda till en början.
Selini Ljudfil -10.45
Citera
2014-04-25, 15:32
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vonbock
Hvis KJ ikke hadde "eksistert!" så hadde mest sannsynligvis ikke mordet/drapet funnet sted. Har du tenkt på den muligheten? Hadde ikke VB blod blitt funnet i bagasjerommet, så hadde trolig hverken KJ eller noen andre blitt stilt for retten og dømt for mord, unnskyld drap. Jeg antar likevel at KJ fortsatt ville vært hovedmistenkt. KJ er den eneste personen som det med sikkerhet kan konstateres hadde direkte kontakt med VB denne fatale kvelden; KJ egne ord og elektroniske spor gjør dette faktum uomtvistelig. KJ mangler dessuten alibi for mesteparten av tiden. VB mobil befant seg i område rundt Flottiljvägen hele kvelden (med unntak av et mobilmastskifte som kan ha flere forklaringer), også etter at hun angivelig i følge KJ skal ha forlatt hans leilighet ved nitiden.

Jeg utelukker alternativteorier som involverer MB, event, HA eller utenlandske leiemordere etc, men jeg har ikke helt stengt døra for andre involverte; da først og fremst i opprydningfasen etter mordet.

Men likväl saknas BP, mordvapen och bevis.
Citera
2014-04-25, 15:37
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Den där logiken förstod jag inte alls måste jag erkänna. Hur vet du förresten vad de skrev om just dessa dagar?

Förledet "dö" gällde samtliga SMS såvitt jag minns. Av dessa utgjorde för mätperioden hans och VB:s kommunikation ungefär 50%. Sökningen kan ha omfattat en större mängd data än mätperiodens. Hur kan du veta att det var i kommunikationen med just VB som dessa ord förekom särskilt frekvent?

För att vara tydlig med vad JAG menar: Från MB:s synvinkel fanns inget speciellt med dessa SMS. Han hade ju ingen aning om när de skrevs att de var de sista som han och VB nånsin skulle utväxla. De var bara ännu ett gäng av mer eller mindre innehållslösa SMS som säkert bestod av en konstig blandning av nojs, kärleksförklaringar från VB:s sida, ilskna angrepp från VB, tomt pladder och sen lite inskjutna svar från honom då och då. Han var också en person som hade en massa andra kontinuerliga kontakter på SMS om ditten och datten och hela tiden var fullt upptagen med sitt företagande och sitt karatetränande. Jag kan inte se det minsta mystiska i att han när han några dar senare får veta att VB är försvunnen inte kan dra sig till minnes särskilt mycket av vad de skrev om. Även om jag iofs inte tror att hans minne är fullt så dåligt som han själv påstod i förhören.

Jag avsåg hela mätperioden inte de sista dagarna. Hoppade in i diskussionen lite plötsligt så jag såg inte att det var de sista dagarna ni diskuterade. Jag tror att dö/döda förekom mellan MB och VB mer än till hans karatepolare och CAK exempelvis. Mängden ord som består av dö-/döda är så anmärkningsvärt hög i relation till andra mer "normala" ord som förekommer hos normala människor som sma:ar varandra. Har orden förekommit mellan MB och andra än VB så är det nästan mer anmärkningsvärt än om det var mellan MB-VB och tvärtom. VB stalkade honom så det kan nog vara både MB och VB som använt dessa ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in