2014-04-16, 17:22
  #74041
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
? När kroppen hittades så såg det ju ganska tydligt ut som att någon ville att den skulle hittas. Här i tråden snackades det tex om att han nog ville visa upp sitt verk.


Tanken var nog bränning - men nånting kom emellan ..
Citera
2014-04-16, 17:23
  #74042
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Det kan också tolkas som:
Man vet inte var mordet skedde.
Man har inte hittat mordvapnet.
Man vet inte vilken tidpunkt mordet inträffade.

Det behöver alltså inte tolkas som att det är brister i hur utredningen har genomförts. Jag tolkar det istället som att det är brister i resultatet.

Det du just skrev visar på bristerna i utredningen.
Citera
2014-04-16, 17:24
  #74043
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Bra sammanställning och det vore ju passande om man kunnat få svar på de frågorna.


Att det blev d r å p är en felbedömning och ytterst märkligt. KJ borde inte ha dömts överhuvudtaget eftersom bevisning saknas och andra potentiella GM inte utretts. Är det något som faktiskt går att konstatera är ju att det INTE var dråp.


Det besinningslösa våldet/huggandet VB utsattes för är = MORD!!!
Du verkar ha lika omfattande kunskaper inom juridik som du har inom molekylärbiologi.

Vet bättre än både HR och professor Hamilkar. Grattis!
Citera
2014-04-16, 17:25
  #74044
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Det kan också tolkas som:
Man vet inte var mordet skedde.
Man har inte hittat mordvapnet.
Man vet inte vilken tidpunkt mordet inträffade.

Det behöver alltså inte tolkas som att det är brister i hur utredningen har genomförts. Jag tolkar det istället som att det är brister i resultatet.


Bristerna i resultatet beror ju kanske på bristerna som förekommit i utredningen.
Citera
2014-04-16, 17:26
  #74045
Medlem
http://www.nsd.se/nyheter/lulea/bodstrom-det-har-trodde-jag-aldrig-8426555.aspx
Citera
2014-04-16, 17:27
  #74046
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Att Massi blev rejält rövknullad är det enda glädjande i den här domen, fan så fint att hennes argument och tjafs inte fick gehör.

Det djävligaste är att hon fick åt helvete för mycket pengar för ingenting, ren stöld av skattemedel:

Eftersom hon tycker föräldrarna ska ha 300.000 så kan hon ju ta 140.000 av sitt arvode och ge dem. För vad Massi åstadkom var bara en mess.
Citera
2014-04-16, 17:28
  #74047
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Det du just skrev visar på bristerna i utredningen.
Du förstod kanske inte vad jag menade?

Det är skillnad på brister i utredningens genomförande och brister i utredningens resultat. Givetvis kan det ena leda till det andra. Men det kan bli brister i resultatet även i en perfekt genomförd utredning. Om t.ex. mordvapnet är sänkt långt ute till havs så kvittar det hur bra utredningen är det kommer ändå att finnas en brist i resultatet av utredningen.

Jag är övertygad om att HR menade brister i utredningens resultat. Inte brister i utredningens genomförande.
Citera
2014-04-16, 17:28
  #74048
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Han ni funderat på vad rätten i klartext menar med att det är brister i utredningen?

Att AN/MB ex inte undersöktes närmare?
Spaningsinsatserna?
Ett för snabbt gripandet och sedan göra vad man kan för att "bevisa" att KJ är mördare?
Ett gripande av KJ som skedde för sent?
Att man inte jobbade vidare med MBs raderade sms?
Att poliserna kallade MB för Micke?
Att man fastnade vid ett icke tänkbart mordvapen?
Bristande förhörsteknik?
Att inte ingångssåren/mordvapen analyserades mer?
Att material som man tog till vara inte analyserats tillräckligt?

Finns naturligtvis fler tänkbara brister.

Den bristen har jag ältat en hel del, man har inte tagit reda på vad som har hänt. Domstolen antager med indicier, statistik, sannolikhet och tro som grund.

Domstolen har fastställt att man inte vet vad som har hänt, trots det så höll KJ i mordvapnet, så korkat så jag finner inte ord.

Med samma argument som man ändrar till dråp skulle man kunnat frikänna KJ från dödandet. Brott mot griftefriden är precis så långt som indicierna räcker till tycker jag, och det var vad jag satte en peng på.

Svårt att tippa rätt när domstolen inte använder sitt förnuft samt är inkonsekvent.
Citera
2014-04-16, 17:28
  #74049
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Det besinningslösa våldet/huggandet VB utsattes för är = MORD!!!


Det förekom inget besinningslöst huggande - sticken var väl avvägda och man visste var sticken skulle sättas för att lungan skulle punkteras - och slutligen hjärtat fås att sluta slå när man tröttnat på excesserna ..
Citera
2014-04-16, 17:29
  #74050
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
? När kroppen hittades så såg det ju ganska tydligt ut som att någon ville att den skulle hittas. Här i tråden snackades det tex om att han nog ville visa upp sitt verk.

Någon ville att benen skulle hittas i alla fall. Tror inte KJ ville det, oavsett om han var skyldig till mord/styckning eller ej.
Citera
2014-04-16, 17:30
  #74051
Medlem
rayraviolis avatar
Kärnan i detta oväntade beslut:

"Frågan om brottet är att bedöma som mord eller dråp ska således avgöras med hänsyn
till samtliga omständigheter vid gärningen, däribland vad som föranlett den. Det är
åklagaren som har att styrka de omständigheter som är av betydelse för bedömningen.
Ovisshet i relevanta hänseenden leder till att det för Kristoffer Johansson lindrigare
alternativet ska tillämpas (jämför NJA 1987 s. 33). Fastän det inte längre är
utslagsgivande för brottsrubriceringen om ett uppsåtligt dödande har skett i hastigt
mod eller inte, måste detta förhållande tillmätas betydelse vid helhetsbedömningen.
Detta framgår av Högsta domstolens praxis enligt vilken domstolen lagt vikt vid om
gärningen utförts under inflytande av en plötslig, stark affekt och beaktat om
affekttillståndet kunnat förklaras av någon form av provokation eller annan liknande
omständighet." (s. 20)

NJA 1987, s. 33: http://www.notisum.se/rnp/domar/hd/HD987033.htm
Citera
2014-04-16, 17:34
  #74052
Medlem
highfives avatar
På något sätt borde även rätten i likhet med oss i tråden studerat Fup noga och kanske fått med följande.

Ex på delar av Fup som lämnats utan att man övervägt detaljer;

slagningarna på KJs och pappans bil.
analys av tänkbara mordvapen med tanke på såren.
skoavtryck i gula huset.
varför förhördes inte KJs manliga partner?
var kommer tejpen från och vad var rullans ordinarie längd?
vilken kniv var det som MB visade upp för sin adept?
varför tillfrågades inte WL i tidigare skede om varför han ringt MB?
hur stor är sannolikheten att en telefon av VBs fabrikat och abonnemang ändrar från 3g till 2g i KJs lägenhet? En empirisk test kanske hade gett ett svar?
det vattenfyllda värnet?
bristerna i spaningen både avseende MB och KJ.
grannar som plötsligt ändrar sitt vittnesmål.
hur kommer det sig att det inte fanns besudlingar i KJs bil annat än i bakluckan?
varför analyserade det inte om KJ kan haft med sig någon medgärningsman?

Med mera.
__________________
Senast redigerad av highfive 2014-04-16 kl. 17:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in