2014-04-02, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtranger
Ursprungligen postat av FUP-12
Här kommer en fråga som jag tycker har blivit rejält förbisedd.

Varför tvättades VB:s kropp överhuvudtaget?

Om kroppen hade legat i vatten borde rättsläkaren ha skrivit det i sin rapport, eller vad det heter, jag menar att det stod att kroppen varken hade legat i vatten eller varit fryst, men kan minnas fel??
en sak till som jag har svaart att förstaa är hur det kunna rinna ut blod, när kroppen hittades och man vände paa den
Citera
2014-04-02, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Observera att domstolen inte behöver fatta något beslut i häktningsfrågan samma dag som rättegågen avslutas. Det normala om man vet att man har tajt med tid efteråt, eller att en överläggning kommer att ta mer tid än vad man har, är att meddela att beslut i häktningsfrågan kommer dagen därpå eller när man nu har tid att återuppta överläggningarna. Så länge domstolen inte fattar något beslut gäller ju det tidigare häktningsbeslutet.

Men i det här fallet har alltså Över Norrland beslutat att den tilltalade ska kvarbliva i häkte.
Det beror i och för sig på när senaste omhäktningsförhandlingen skedde. Var det förrförra onsdagen så....
Citera
2014-04-02, 19:21
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det beror väl på vad det vittnas om och vilken slutsats som dras. Bara för att en handfull vittnen har sett KJ låsa bilen så betyder det inte att bilen alltid var låst. Den låstes när vittnena såg det, men det finns kanske ohörda vittnen som har sett att KJ inte har låst bilen. Det går inte att dra en slutsats av ett såpass klent underlag tycker jag.

Det här postade jag i November, 2013:

TEKNISKA BEVIS MOT KJ, Å ANDRA SIDAN TEKNISKA BEVIS PÅ OFFER OCH FYNDPLATSERNA
PEKAR PÅ TVÅ HELT OLIKA TYPER GÄRNINGSMÄN.

Teknisk Bevis hos KJ: SLARVIG OCH KAOTISK

Teknisk Bevis (läs; frånvaro av Teknisk bevis) PÅ OFFER OCH FYNDPLATS: PEDANTISK OCH METODISK

Detta pekar, efter min mening, på att det är den PEDANTISK OCH METODISKA personen som
är gärningsmannen och att han har planterat tekniska bevis hos KJ, som gärningsmannen visste är SLARVIG OCH KAOTISK.

Därför at en pedantisk/metodisk person KAN, om hen vill, utföra handlingar som ser slarviga/kaotiska ut, men en slarvig/kaotisk person kan INTE utföra et SÅ petantisk och metodiskt job som det är tillfället i förbindelse med hantering av VB's likdelar och fyndplats.

Altså... Det är HELT OSANNOLIKT att KJ å ena sidan har lämnat SÅ myckett teknisk bevis i sin bil; blodspår och liklukt på bilmattan, blodspår på hanskarna, blodspår och fingeravtryck på plastpåsen, blodspår från VB på tejprullen i hans badrum, och att han sedan skulle ha åstakommit att hanterat/lämnat VBs likdelare så HELT OTROLIGT fri från teknisk bevis.

Det är helt enkelt något som inte stämmer!!!

Tekniska bevis mot KJ:

Flera olika blodspår i KJ's bil (bagaelucka)

Liklukt i KJs bil (bagaelucka)

Blodspår från VB på plastpåse i KJ's bil (bagaelucka)

Fingeravtryck från KJ på samma plastpåse i KJs bil (bagaelucka)

Blodspår från VB på hanskar i KJs bil (bagaelucka)

DNA från KJ innuti samma hanske i Kjs bil (bagaelucka)

Blodspår från VB på tejprulle i KJ's badrum

Tekniska bevis VB's likdelar och fyndplats

VB's två ben :

båda ben tvättade
inga fingeravtryk
inga fiber
ingen DNA utom en litten gnutta manligt DNA på ena vristen där:
"Resultaten talar i någon mån för att DNA:tkommer från Johansson (Grad +1)." (FUP 261)
All annan DNA är VB's
skospår; en klack och fragment av den främre delen av ett skospår observeras,
"Skospåret har jämförts med tillgängliga skor i skodatabas, utan någon träff mot sko" (FUP 266)

VB's krop:

Kroppen tvättad
nästan inget blod, endast et par droppar på marken under kroppen
inga fingeravtryk
Inga fiber
ingen DNA utom VB's
ingen sperma

tejpremsor som satt fast i håret och på halsen:
Ingen DNA (endast VB's)
Inga fingeravtryk
"Ett fåtal mörka fibrer iakttogs i klisterskiktet. Resultaten talar varken för eller emot att tejpen runt halsen, varit i kontakt med bagagerumsmattan i KJ's bil."(FUP 273)

Sten och trädstammen som Låg på kroppen

Ingen DNA
Inga fingeravtryck
inga fiber
inga hårstrån
inget blod
Citera
2014-04-02, 19:22
Medlem
Citat:
en sak till som jag har svaart att förstaa är hur det kunna rinna ut blod, när kroppen hittades och man vände paa den

Kroppen hade varit nedkyld. Frågan är om den varit nedfryst i ex en frys eller nedkyld i ex ett kylskåp?
Citera
2014-04-02, 19:22
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Du menar väl HD? Nej, det ska vara prejudicerande betydelse eller tillkommit ny bevisning. Det här målet är inte särskilt speciellt på något sätt.

Ett relationsmord med tillhörande styckning.
I dignitet med fallet med Linda Chen där Mats Alm bara blev dömd för griftefrid och alltså kom undan sitt straff för att ha mördat henne och i dignitet med fallet i Spekeröd där Fredrik Svensson, till slut, fick sitt straff. Tack och lov. Dessa tre relationsmord är principiellt snarlika med lite olika utfall i respektive rättegångar. Det finns fler exempel såklart, men dessa tre är vida omskrivna i media.
2 down, one to go.
Citera
2014-04-02, 19:23
Medlem
MrFolds avatar
Är det någon mer än jag som funderat på vad som hade varit Tomas Olssons idealstrategi?

De flesta av oss tyckte nog att han lät väldigt defensiv före rättegången, han uttryckte sig så att han måste välja den linje hans klient önskade.

Jag tror att dagens slutplädering kan ge en fingervisning om vad Olsson egentligen ville. Den var tuff, aggressiv och skicklig. På punkt efter punkt ifrågasatte han de olika indicier åklagarna åberopat. Energin flödade.

Så kommer då blodet i bagageluckan. Och vad har han att komma med? En trött anmärkning om en saknad reservnyckel. Och några meningar senare verkar han t.o.m. halvt ha erkänt i sin argumentation att blodet indikerade en hantering av kroppen.

Inget mer än så. Inga planteringsteorier. Inga ifrågasättanden av blodmängden. Inga spekulationer om näsblod, sårblod från karateskador eller något annat. Inga väskor som ställts där och avsatt en besudling. Inte ens något om hundnosars opålitlighet.

Citat:
Blodspåren är besvärande men tillåter inga slutsatser om vad som hände när flickan dödades. Man kan inte döma någon för en gärning, som man inte vet något om.

Olssons val av linje här borde egentligen vara dödsstöten för alternativteoretikernas planteringsspår - cirkelbevisens cirkelbevis. Nu har två advokater i rad visat att det är en helt omöjlig väg att gå, ens för ett aggressivt försvar. Det är just ett cirkelbevis, tomt strunt och foliehattande.

Jag tror att Olsson begrep tidigt exakt samma sak som Forsberg: Det fanns inte en chans i helvetet att komma runt blodspåren. Att då halsstarrigt försöka förneka dem innebär egentligen bara en sak: Man lämnar arenan öppen åt åklagarna att fritt bygga en gärningsbeskrivning med blodspåren som grund. Eftersom man förnekar allt kan man inte göra mycket annat än att invända mot de enskilda delarna. Men man kan inte presentera någon alternativ förklaring som domstolen åtminstone skulle kunna ta i beaktande som rimligt tvivel.

NEJ, jag tror det Olsson försökte var samma sak som Forsberg: Han ville ha Kristoffer att erkänna nån slags befattning med kroppen och utifrån det försöka bygga en alternativ historia. En sån alternativ historia hade naturligtvis inte kunnat vara hur vansinnig som helst. Det hade inte funkat med en Rami Shahindal (påstå att okända män mördat hans dotter inför hans ögon och tvingat honom att ta på sig skulden). Men kanske något med lite mer substans i? Varför inte Bajens teori om att Kristoffer körde omkring och letade och stötte på liket?

Med en sån alternativ historia tror jag faktiskt att åklageriet hade fått en tuffare uppgift. Nu hade man plötsligt haft något mycket mer konkret att motbevisa. Det hade förmodligen ändå inte gått vägen tror jag, men det hade varit en betydligt bättre chans än den han nu i realiteten verkar ha haft.
Citera
2014-04-02, 19:24
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det här postade jag i November, 2013:

TEKNISKA BEVIS MOT KJ, Å ANDRA SIDAN TEKNISKA BEVIS PÅ OFFER OCH FYNDPLATSERNA
PEKAR PÅ TVÅ HELT OLIKA TYPER GÄRNINGSMÄN.

Teknisk Bevis hos KJ: SLARVIG OCH KAOTISK

Teknisk Bevis (läs; frånvaro av Teknisk bevis) PÅ OFFER OCH FYNDPLATS: PEDANTISK OCH METODISK

Detta pekar, efter min mening, på att det är den PEDANTISK OCH METODISKA personen som
är gärningsmannen och att han har planterat tekniska bevis hos KJ, som gärningsmannen visste är SLARVIG OCH KAOTISK.

Därför at en pedantisk/metodisk person KAN, om hen vill, utföra handlingar som ser slarviga/kaotiska ut, men en slarvig/kaotisk person kan INTE utföra et SÅ petantisk och metodiskt job som det är tillfället i förbindelse med hantering av VB's likdelar och fyndplats.

Altså... Det är HELT OSANNOLIKT att KJ å ena sidan har lämnat SÅ myckett teknisk bevis i sin bil; blodspår och liklukt på bilmattan, blodspår på hanskarna, blodspår och fingeravtryck på plastpåsen, blodspår från VB på tejprullen i hans badrum, och att han sedan skulle ha åstakommit att hanterat/lämnat VBs likdelare så HELT OTROLIGT fri från teknisk bevis.

Det är helt enkelt något som inte stämmer!!!

Tekniska bevis mot KJ:

Flera olika blodspår i KJ's bil (bagaelucka)

Liklukt i KJs bil (bagaelucka)

Blodspår från VB på plastpåse i KJ's bil (bagaelucka)

Fingeravtryck från KJ på samma plastpåse i KJs bil (bagaelucka)

Blodspår från VB på hanskar i KJs bil (bagaelucka)

DNA från KJ innuti samma hanske i Kjs bil (bagaelucka)

Blodspår från VB på tejprulle i KJ's badrum

Tekniska bevis VB's likdelar och fyndplats

VB's två ben :

båda ben tvättade
inga fingeravtryk
inga fiber
ingen DNA utom en litten gnutta manligt DNA på ena vristen där:
"Resultaten talar i någon mån för att DNA:tkommer från Johansson (Grad +1)." (FUP 261)
All annan DNA är VB's
skospår; en klack och fragment av den främre delen av ett skospår observeras,
"Skospåret har jämförts med tillgängliga skor i skodatabas, utan någon träff mot sko" (FUP 266)

VB's krop:

Kroppen tvättad
nästan inget blod, endast et par droppar på marken under kroppen
inga fingeravtryk
Inga fiber
ingen DNA utom VB's
ingen sperma

tejpremsor som satt fast i håret och på halsen:
Ingen DNA (endast VB's)
Inga fingeravtryk
"Ett fåtal mörka fibrer iakttogs i klisterskiktet. Resultaten talar varken för eller emot att tejpen runt halsen, varit i kontakt med bagagerumsmattan i KJ's bil."(FUP 273)

Sten och trädstammen som Låg på kroppen

Ingen DNA
Inga fingeravtryck
inga fiber
inga hårstrån
inget blod

Du glömde "slarvig och kaotisk till vardags" säkert rätt skärpt och beräknande i "skarpt läge" som när han mördade VB.
Citera
2014-04-02, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Här kommer en fråga som jag tycker har blivit rejält förbisedd.

Varför tvättades VB:s kropp överhuvudtaget?

Om kroppen hade legat i vatten borde rättsläkaren ha skrivit det i sin rapport, eller vad det heter, jag menar att det stod att kroppen varken hade legat i vatten eller varit fryst, men kan minnas fel??

Det var väl bara benen? Plus att om de legat i regnet så skulle de se likadant ut.

Men en förklaring till att man rengör kroppen, är att kroppen kanske innehåller spår från exempelvis en bil, ett utrymme eller annat.

Tror dock att bara benen var rengjorda. Kroppen var full med djurhår och annat.
Citera
2014-04-02, 19:39
Medlem
Som väntat kommer domen mot mördaren KJ stå fast, alternativt (förhoppningsvis) skärpas. Nu kan alla konspirationsteoretiker krypa tillbaka under stenen och vänta på nästa "mystiska" mordgåta att nästla i medans vi som sett på detta utan foliehatten på rycka på axlarna och gå vidare med våra liv.
Citera
2014-04-02, 19:43
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolifer
Det har nämnt många gånger att kroppen "tvättats" eller "sköljts".

Men skulle det inte kunna vara så att den vid fyndtillfället är så ren för att den har förvarats i vatten:

KJ hugger upp ett hål i isen i det vattenfyllda värnet på Mjösöberget och skjuter in kroppsdelarna under isen. Detta för att han tror att det kan bli hundsök i området och han vet att isen döljer doften. Detta skulle kunna vara poängen med placeringen i värnet. Att dölja tilltagande likdoft i skogen är annars ganska svårt tror jag.

Ett andra antagande som är sammankopplat med detta är att: Kanske efter några dagar av fint väder förstår KJ att isen töat. (kanske slutledningsförmåga eller efter ha sett när han gjorde sök i området). Därför behövde det ödesdigra andra flyttet göras.

Ja, det kan nog inte helt uteslutas att kroppen har legat i vatten, istället för att ha sköljts/tvättats.

Jag har funderat lite över detta alternativ och jag har två invändningar.

Det första är att detta borde ha synts vid obduktionen. En kropp som ligger i vatten påverkar tämligen snart ytterhuden på ett märkbart sätt. Redan under första veckan uppkommer en maceration – ett slags uppluckring/upplösning – av huden; främst i handflatorna och fingrarna. (Påminner i ett första stadium om hur man ser ut om man badat lite för länge). Till skillnad mot långbad återfår dock huden inte sitt släta utseende om detta sker postmortem. Detta tala för att kroppen inte har legat i vatten någon längre tid i alla fall.

Min andra invändning är återigen att avlägsnandet av händerna visar att åtgärder har vidtagits för att avlägsna DNA och det är utifrån det perspektivet lätt att tolka de tunna blodstrimmorna på kroppen som resultatet av liknande åtgärder, tvättning, snarare än att kroppen legat i vatten.
Citera
2014-04-02, 19:54
Medlem
Adrastias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Märker du inte själv att det är fel brott för MB? En donjuan med humörproblem kan visst ha ihjäl och stycka en efterhängsen älskarinna - vanligen genom att först strypa henne. (Till och med en donjuan utan dokumenterade humörproblem kan göra det - tänk på SB i Örebro!) Men du får mig aldrig att tro att MB har stuckit i VB mer än ett dussin gånger med nåt som ingen normal människa använder som mordvapen - vad det nu än är. För att bete sig på det viset måste man vara ett rejält stört knäppskaft, och det är inte MB - det finns tiotusentals män med hans personlighetsprofil i landet. Man kan tycka att den är mindre sympatisk, om man ligger åt det hållet, men den är fullständigt normal.

Och vi må ha lite olika åsikter i tråden om exakt hur man beskriver KJ, men att han inte är normal på en enda fläck, det kan vi väl alla vara eniga om?
Här har vi ett mycket bra resonemang. Var det FUP-12 som resonerade kring det underliga mordvapnets begränsade stickdjup? Relevant, helt klart. Ett planerat mord har säkerligen ett mordvapen som man vet kommer göra jobbet, inte ett slöjdverktyg eller en samlardolk.

Vidare vill jag rikta ett stort tack till Hamilkar, MrFold, FUP-12 m.fl. som håller en hög nivå och bra kvalitet på sina inlägg. Jag har lurkat denna tråd alldeles för länge för att inte logga in och säga det. Tack.
Citera
2014-04-02, 19:55
Medlem
FUP-12s avatar
Jag har en fråga som någon i tråden kanske skulle kunna svara på (helst någon med direkta erfarenheter):

Vilka faciliteter för att tvätta och behandla döda kroppar finns i anslutning till en vanlig svensk begravningsbyrå?

Har själv inga som helst erfarenheter från svenska begravningsbyråer - men har sett en miljon amerikanska på film - och det är inte amerikanska som intresserar mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in