2014-04-02, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Märker du inte själv att det är fel brott för MB? En donjuan med humörproblem kan visst ha ihjäl och stycka en efterhängsen älskarinna - vanligen genom att först strypa henne. (Till och med en donjuan utan dokumenterade humörproblem kan göra det - tänk på SB i Örebro!) Men du får mig aldrig att tro att MB har stuckit i VB mer än ett dussin gånger med nåt som ingen normal människa använder som mordvapen - vad det nu än är. För att bete sig på det viset måste man vara ett rejält stört knäppskaft, och det är inte MB - det finns tiotusentals män med hans personlighetsprofil i landet. Man kan tycka att den är mindre sympatisk, om man ligger åt det hållet, men den är fullständigt normal.

Och vi må ha lite olika åsikter i tråden om exakt hur man beskriver KJ, men att han inte är normal på en enda fläck, det kan vi väl alla vara eniga om?

Berätta gärna skillnaden mellan en stalkad Psykopat och en som har Add/Asperger. Statistik i styckmord.

Mordet passar perfekt in i det första alternativet. Knivhugg, stycka, göm kroppen. Han har dessutom kapacitet att utföra alla moment helt på egen hand, vilket vi inte kan säga om alternativ 2.

Men jag håller med om detta;
Knivhuggen kan vara utförda av två personer. Kanske som jag skrev tidigare, att man ville ta samma ansvar för dådet. 2 hugg framifrån i hjärtat, hon ramlar ned på magen, sen 9 hugg i ryggen i affekt. Kan vara 2 pers, kan vara 2 olika vapen.

Det andra är placeringen av benen. Kan vara gm1 som vill att de ska hittas så fokus flyttas till gm2, vilket också skedde.

Alternativt att gm2 hittar benen/kroppen och flyttar benen till huset av någon korkad anledning.

Benen verkar ha förvarats i kylrum ett bra tag, då maskarna var i stadiet för 4-5 dagen. Det tyder på att benen kan ha sparats för att placeras ut vid rätt tillfälle. Kroppen kanske har legat gömd längre, kanske sedan 4/5. Men benen har förvarats för att planteras ut senare.
Nu hamnar de i närheten av fp2, kanske för att gm känner sig stressad och går ifrån sin plan, eller så var det planen från början.
Citera
2014-04-02, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Jag har en fråga som någon i tråden kanske skulle kunna svara på (helst någon med direkta erfarenheter):

Vilka faciliteter för att tvätta och behandla döda kroppar finns i anslutning till en vanlig svensk begravningsbyrå?

Har själv inga som helst erfarenheter från svenska begravningsbyråer - men har sett en miljon amerikanska på film - och det är inte amerikanska som intresserar mig.
Din fråga får någon annan svara på, men den fick mig att komma ihåg att KJ hade på gång ett arbete vid kyrkogården. Ett bra ställe att gömma undan ett par händer på. Har för mig att KJ och gänget var och sökte i området kring kyrkogården som ligger vid södra svartbyn.
Citera
2014-04-02, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
nsd.se

På frågan om vem säger Anna Bergström att det är Kristoffer Johansson som är gärningsman. Vad som talar för att det är så drar Bergström upp blodet i bilen, på handskarna, på en platspåse och tejprullen som hittades i Kristoffer Johanssons lägenhet där man hittat blod som tillhör VatchareeyaBagnsuan.

Det fetade är målets tyngsta bevis, och jag förstår att det kritiseras.

Handskarna har vi ältat några gånger men faktum kvarstår, åklagaren hävdar att de användes vid eller efter det att kroppen tvättades, men hon har inte förklarat hur de användes, varför inget blod på greppytan. Om man inte kan säga varför det ser ut så kan man inte heller veta att de användes i den händelse som påstås ha ägt rum, har händelsen ens ägt rum? Varför kan inte kroppsdelarna ha sköljts av med helt vanligt regn eller smältvatten, hur kan det uteslutas?

Plastpåsen då, det fanns blod på den, KJ fingeravtryck, men även ett fingeravtryck till, så hur kan det uteslutas att en person till kan ha med brottet att göra? Och om en person till kan ha med brottet att göra så kan den personen vara mördaren.

Just därför så tycker jag att domstolen värderar bevisen uppåt väggarna knasigt om de dömer KJ som skyldig till mordet.

Man kontrollerar inte ens detta fingeravtryck mot någon omkring utredningen. Det är sinnessjukt. Detta är tjänstefel nummer fem.
Citera
2014-04-02, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det här postade jag i November, 2013:

TEKNISKA BEVIS MOT KJ, Å ANDRA SIDAN TEKNISKA BEVIS PÅ OFFER OCH FYNDPLATSERNA
PEKAR PÅ TVÅ HELT OLIKA TYPER GÄRNINGSMÄN.

Teknisk Bevis hos KJ: SLARVIG OCH KAOTISK

Teknisk Bevis (läs; frånvaro av Teknisk bevis) PÅ OFFER OCH FYNDPLATS: PEDANTISK OCH METODISK

Detta pekar, efter min mening, på att det är den PEDANTISK OCH METODISKA personen som
är gärningsmannen och att han har planterat tekniska bevis hos KJ, som gärningsmannen visste är SLARVIG OCH KAOTISK.

Därför at en pedantisk/metodisk person KAN, om hen vill, utföra handlingar som ser slarviga/kaotiska ut, men en slarvig/kaotisk person kan INTE utföra et SÅ petantisk och metodiskt job som det är tillfället i förbindelse med hantering av VB's likdelar och fyndplats.

Altså... Det är HELT OSANNOLIKT att KJ å ena sidan har lämnat SÅ myckett teknisk bevis i sin bil; blodspår och liklukt på bilmattan, blodspår på hanskarna, blodspår och fingeravtryck på plastpåsen, blodspår från VB på tejprullen i hans badrum, och att han sedan skulle ha åstakommit att hanterat/lämnat VBs likdelare så HELT OTROLIGT fri från teknisk bevis.

Det är helt enkelt något som inte stämmer!!!

Tekniska bevis mot KJ:

Flera olika blodspår i KJ's bil (bagaelucka)

Liklukt i KJs bil (bagaelucka)

Blodspår från VB på plastpåse i KJ's bil (bagaelucka)

Fingeravtryck från KJ på samma plastpåse i KJs bil (bagaelucka)

Blodspår från VB på hanskar i KJs bil (bagaelucka)

DNA från KJ innuti samma hanske i Kjs bil (bagaelucka)

Blodspår från VB på tejprulle i KJ's badrum

Tekniska bevis VB's likdelar och fyndplats

VB's två ben :

båda ben tvättade
inga fingeravtryk
inga fiber
ingen DNA utom en litten gnutta manligt DNA på ena vristen där:
"Resultaten talar i någon mån för att DNA:tkommer från Johansson (Grad +1)." (FUP 261)
All annan DNA är VB's
skospår; en klack och fragment av den främre delen av ett skospår observeras,
"Skospåret har jämförts med tillgängliga skor i skodatabas, utan någon träff mot sko" (FUP 266)

VB's krop:

Kroppen tvättad
nästan inget blod, endast et par droppar på marken under kroppen
inga fingeravtryk
Inga fiber
ingen DNA utom VB's
ingen sperma

tejpremsor som satt fast i håret och på halsen:
Ingen DNA (endast VB's)
Inga fingeravtryk
"Ett fåtal mörka fibrer iakttogs i klisterskiktet. Resultaten talar varken för eller emot att tejpen runt halsen, varit i kontakt med bagagerumsmattan i KJ's bil."(FUP 273)

Sten och trädstammen som Låg på kroppen

Ingen DNA
Inga fingeravtryck
inga fiber
inga hårstrån
inget blod
Varför (eller har de?) har inte Polisen snokat reda på vem schlangekraft är och förhört denne?
Citera
2014-04-02, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det här postade jag i November, 2013:

TEKNISKA BEVIS MOT KJ, Å ANDRA SIDAN TEKNISKA BEVIS PÅ OFFER OCH FYNDPLATSERNA
PEKAR PÅ TVÅ HELT OLIKA TYPER GÄRNINGSMÄN.

Teknisk Bevis hos KJ: SLARVIG OCH KAOTISK

Teknisk Bevis (läs; frånvaro av Teknisk bevis) PÅ OFFER OCH FYNDPLATS: PEDANTISK OCH METODISK

Detta pekar, efter min mening, på att det är den PEDANTISK OCH METODISKA personen som
är gärningsmannen och att han har planterat tekniska bevis hos KJ, som gärningsmannen visste är SLARVIG OCH KAOTISK.

Därför at en pedantisk/metodisk person KAN, om hen vill, utföra handlingar som ser slarviga/kaotiska ut, men en slarvig/kaotisk person kan INTE utföra et SÅ petantisk och metodiskt job som det är tillfället i förbindelse med hantering av VB's likdelar och fyndplats.

Altså... Det är HELT OSANNOLIKT att KJ å ena sidan har lämnat SÅ myckett teknisk bevis i sin bil; blodspår och liklukt på bilmattan, blodspår på hanskarna, blodspår och fingeravtryck på plastpåsen, blodspår från VB på tejprullen i hans badrum, och att han sedan skulle ha åstakommit att hanterat/lämnat VBs likdelare så HELT OTROLIGT fri från teknisk bevis.

Det är helt enkelt något som inte stämmer!!!

Tekniska bevis mot KJ:

Flera olika blodspår i KJ's bil (bagaelucka)

Liklukt i KJs bil (bagaelucka)

Blodspår från VB på plastpåse i KJ's bil (bagaelucka)

Fingeravtryck från KJ på samma plastpåse i KJs bil (bagaelucka)

Blodspår från VB på hanskar i KJs bil (bagaelucka)

DNA från KJ innuti samma hanske i Kjs bil (bagaelucka)

Blodspår från VB på tejprulle i KJ's badrum

Tekniska bevis VB's likdelar och fyndplats

VB's två ben :

båda ben tvättade
inga fingeravtryk
inga fiber
ingen DNA utom en litten gnutta manligt DNA på ena vristen där:
"Resultaten talar i någon mån för att DNA:tkommer från Johansson (Grad +1)." (FUP 261)
All annan DNA är VB's
skospår; en klack och fragment av den främre delen av ett skospår observeras,
"Skospåret har jämförts med tillgängliga skor i skodatabas, utan någon träff mot sko" (FUP 266)

VB's krop:

Kroppen tvättad
nästan inget blod, endast et par droppar på marken under kroppen
inga fingeravtryk
Inga fiber
ingen DNA utom VB's
ingen sperma

tejpremsor som satt fast i håret och på halsen:
Ingen DNA (endast VB's)
Inga fingeravtryk
"Ett fåtal mörka fibrer iakttogs i klisterskiktet. Resultaten talar varken för eller emot att tejpen runt halsen, varit i kontakt med bagagerumsmattan i KJ's bil."(FUP 273)

Sten och trädstammen som Låg på kroppen

Ingen DNA
Inga fingeravtryck
inga fiber
inga hårstrån
inget blod

Sedan vill jag tillägga att KJ skulle vara den perfekta syndabocken om planteringsteorin skulle vara sann. All möjlig information om honom fanns tillgänglig här i ett tidigt stadium. Allt från vem han var, vad han gjorde, hans bil, hans intressen m.m. samt att det konstaterades ganskassnabbt att han var den sista kända person som VB träffat i livet.
Ett annat alternativ är en mgm med bättre ordningssinne och KJ lyckades "fucka" upp det enda han skulle göra men drällde i bagaget. Det skulle stämma in på KJ som är en slarver.
En mgm skulle vara någon KJ litar på till 100%.
Senast redigerad av Steelmachine33 2014-04-02 kl. 20:20.
Citera
2014-04-02, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Din fråga får någon annan svara på, men den fick mig att komma ihåg att KJ hade på gång ett arbete vid kyrkogården. Ett bra ställe att gömma undan ett par händer på. Har för mig att KJ och gänget var och sökte i området kring kyrkogården som ligger vid södra svartbyn.

Om inte annat för att likhunden lär ju bli helt galen just där. Bra gömställe för likdelar.
Citera
2014-04-02, 20:39
Medlem
Rabatterat pris på ett mord?

Ordna med en stjärnadvokat, skapa lite tvivel och korta ned tiden för ett fängelsestraff eller till och med frigivning. Moral mot retorik. Frågan om TO hade varit lika bländande i en slutplädering om fallet berört någon i närheten av där han bor? Hur stark moral och etik har en stjärnadvokat, balanserande mellan att vara i blickpunkten och tjäna arvodesersättning och svara upp mot vad som rimligen bör utmätas - ett långt fängelsestraff? Är det någon som med handen på hjärtat verkligen tror att det är någon annan än KJ som mördade VB?

Nu har ingen dom fallit, så tiden får utvisa vilket beslut som tas. Gissar på en viss rabatt, säg ett fängelsestraff om högst 10 år med möjlighet till frigivning efter 7 år.

Advokaten är bra, inget snack om saken, men f-n om en mördare släpps ut och begår nya brott, exempelvis tar hand om MB eller någon kompis som han anser har förrått honom.
Senast redigerad av Husvagn2 2014-04-02 kl. 20:41.
Citera
2014-04-02, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Rabatterat pris på ett mord?

Ordna med en stjärnadvokat, skapa lite tvivel och korta ned tiden för ett fängelsestraff eller till och med frigivning. Moral mot retorik. Frågan om TO hade varit lika bländande i en slutplädering om fallet berört någon i närheten av där han bor? Hur stark moral och etik har en stjärnadvokat, balanserande mellan att vara i blickpunkten och tjäna arvodesersättning och svara upp mot vad som rimligen bör utmätas - ett långt fängelsestraff? Är det någon som med handen på hjärtat verkligen tror att det är någon annan än KJ som mördade VB?

Nu har ingen dom fallit, så tiden får utvisa vilket beslut som tas. Gissar på en viss rabatt, säg ett fängelsestraff om högst 10 år med möjlighet till frigivning efter 7 år.

Advokaten är bra, inget snack om saken, men f-n om en mördare släpps ut och begår nya brott, exempelvis tar hand om MB eller någon kompis som han anser har förrått honom.

Filmtajm:
Ultimata upplösningen; MB mördar KJ i självförsvar när han kommit ut och ska hämnas VB. End of story.
Citera
2014-04-02, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Om inte annat för att likhunden lär ju bli helt galen just där. Bra gömställe för likdelar.
Vild fantasi, är hans farfar begravd där?

KJ farfar dog väl i april om jag minns rätt. Om han begravdes där så är det relativt kort tid mellan att graven har grävts och tidpunkt för mordet. Om KJ grävde ned händerna där så skulle det inte väcka särskilt stor uppmärksamhet för den som eventuellt går förbi och ser gravplatsen. Mao ett perfekt ställe.
Senast redigerad av Husvagn2 2014-04-02 kl. 20:53.
Citera
2014-04-02, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtranger
Här kommer en fråga som jag tycker har blivit rejält förbisedd.

Varför tvättades VB:s kropp överhuvudtaget?

Om kroppen hade legat i vatten borde rättsläkaren ha skrivit det i sin rapport, eller vad det heter, jag menar att det stod att kroppen varken hade legat i vatten eller varit fryst, men kan minnas fel??

Styckningen kan ha skett i en liten bäck.
Citera
2014-04-02, 21:05
Bannlyst
Citat:
Jag har en fråga som någon i tråden kanske skulle kunna svara på (helst någon med direkta erfarenheter):

Vilka faciliteter för att tvätta och behandla döda kroppar finns i anslutning till en vanlig svensk begravningsbyrå?

Har själv inga som helst erfarenheter från svenska begravningsbyråer - men har sett en miljon amerikanska på film - och det är inte amerikanska som intresserar mig.
Har jobbat en gång i min ungdom på begravningsbyrå. Det finns bord som påminner om obduktionsbord där man har utmärka möjligheter att tvätta lik. Det som ska försvinna åker direkt ned i slasken. Den stora skillnaden mot USA är att man i princip aldrig balsamerar lik i Sverige.
Själv fick jag inte tvätta kropparna, men jag tog bort CVK, droppslangar och annat som fanns på kroppen. Begravningsbyråer (eller ofta kyrkornas kylrum, där även liken kan beredas) har också bra kylresurser. Kropparna förvaras i ungefär samma temperaturer som man har hemma i kylarna.
Senast redigerad av smålandtintin 2014-04-02 kl. 21:23.
Citera
2014-04-02, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det beror i och för sig på när senaste omhäktningsförhandlingen skedde. Var det förrförra onsdagen så....
Det har inget med saken att göra sedan åtal väckts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in