2014-03-26, 19:01
  #69493
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Det kanske inte var så lätt att se hur länge de spelade, men två vittnen säger ju att de spelade länge. Ett vittne gick o la sig 5-6 medan de fortfarande spelade. Antagligen var väl TO ute efter att få reda på hur lång tid de spelade.

Men det var ju inte hemma hos KJ:s föräldrar utan hos NS som han var vid det tillfället. I alla fall om man ska tro det som sägs i förhöret med MR som försvaret plockade upp ur slasken.
Citera
2014-03-26, 19:01
  #69494
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
Vittnet ska ha tittat efter lampor i taket, är det rätt uppfattat?
Varför frågar man sig då. Hade han tänkt stjäla ev. lampor?
Det är relativt högt pris på s.k industrilampor.
Om så är fallet är jag helt övertygat att allt som fanns i huset av något värde har registrerats.
Med all sannolikhet har han sett om ett par ben har legat på golvet.
"Sakletare" brukar se allt!

Minns sen tidigare besök att dom hängt där.
Citera
2014-03-26, 19:07
  #69495
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Det är rätten/domaren som avgör detta - inte åklagarna.

Sant, men om åklagarna hade varit positivt inställda till försvarets yrkande så hade domstolen troligen tillmötesgått de båda parterna tror jag. Ingår också i åklagarens uppgift att bringa klarhet i sådant som talar till den åtalades fördel. Nu fanns det en möjlighet att eventuellt bringa klarhet i åtminstone en detalj i det här fallet, det låg uppenbarligen inte i åklagarens intresse.

Åklagaren har ifrån ruta ett lagt allt krut på att styrka misstanken mot KJ istället för att bringa klarhet i vad som har hänt. Ett märkligt fall på flera vis, bl a det här med att inte ta reda på vad som har hänt som annars är brukligt.
Citera
2014-03-26, 19:10
  #69496
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Av vilken anledning skulle vittnet i så fall inte berätta att han tittat in i huset åt höger och med säkerhet kan säga att det inte låg några ben där?

Anl. till att han inte såg några ben var nog av den anledningen att det inte fanns några ben där då.
Jag är helt övertygad om att han hade sett benen om de legat där.
"Sakletare" brukar se allt.
Citera
2014-03-26, 19:20
  #69497
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
Vittnet ska ha tittat efter lampor i taket, är det rätt uppfattat?
Varför frågar man sig då. Hade han tänkt stjäla ev. lampor?
Det är relativt högt pris på s.k industrilampor.
Om så är fallet är jag helt övertygat att allt som fanns i huset av något värde har registrerats.
Med all sannolikhet har han sett om ett par ben har legat på golvet.
"Sakletare" brukar se allt!

Du tror alltså att det här vittnet var en sakletare som var ute efter att stjäla industrilampor.

Den här mannen har varit på markan när det var öppen, jo en gång i tiden var byggnaden en markan, och då hade det funnits en vacker armatur just i det vänstra hörnet.

Nyfiken som han var denna dag så ville han se om armaturen fanns kvar, det var hans enda intresse när han kikade in i huset. Han var ingen sakletare, inte ute efter att stjäla några industrilampor eller andra saker.

För din information så fanns den vackra armaturen inte kvar, vilket han såg när han tittade in under några sekunder.

Så anledningen till att han inte såg några ben var att han inte tittade efter några ben.
Citera
2014-03-26, 19:26
  #69498
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Men det var ju inte hemma hos KJ:s föräldrar utan hos NS som han var vid det tillfället. I alla fall om man ska tro det som sägs i förhöret med MR som försvaret plockade upp ur slasken.

Yes och frågan var om kj var för upptagen att placera ut benen. Jag påstår att det borde gjort när det var mörkt. Sen får man väl kolla tidpunkter. Har inte hunnit med detta ännu. Men snart så.
Citera
2014-03-26, 19:38
  #69499
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Du tror alltså att det här vittnet var en sakletare som var ute efter att stjäla industrilampor.

Den här mannen har varit på markan när det var öppen, jo en gång i tiden var byggnaden en markan, och då hade det funnits en vacker armatur just i det vänstra hörnet.

Nyfiken som han var denna dag så ville han se om armaturen fanns kvar, det var hans enda intresse när han kikade in i huset. Han var ingen sakletare, inte ute efter att stjäla några industrilampor eller andra saker.

För din information så fanns den vackra armaturen inte kvar, vilket han såg när han tittade in under några sekunder.

Så anledningen till att han inte såg några ben var att han inte tittade efter några ben.


Och du vet med säkerhet vad avsikten var när vittnet tittade efter lampor?
Av vilken anledning skulle man ge sig ut till ett ödehus för att se på lampor, om det inte var för att ta reda på lamporna?
Jag köper inte resonemanget att det bara var för nöjes skull.
Var lamporna borta, så tittade vittnet med all sannolikhet runt för att se om de låg kvar någonstans.
Hade benen legat där hade vittnet reagerat, det är min fulla övertygelse.
Citera
2014-03-26, 19:39
  #69500
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Han gör vad han kan för KJ vilket behövs. Få se om det kommer fram nåt mer, det borde det göra. Vad kan finnas mer att plocka fram?

* Likhunden som kan ha markerat för blod.

* spår efter andra som ej kunnat analyserats, alternativt ej kontrollerats med "ringen" av möjliga gm.

* analys av huggen och framtagande av ett mer passande mordvapen än ett stämjärn. Kontroll/nya förhör angående ny fakta som kommit fram.

* analys av alla djurhår som hittats på VBs kropp. Matcha med ringens husdjur.

* en trovärdig händelsekedja baserad på de fakta vi har.

* förhör med AN om triangelförhållandet vb-mb-an. Samt kontakter/konfrontationer med KJ och VB under ed.

* sist men inte minst; Lägenheten kan omöjligt vara mord-och styckplats.

Sen efter ett friande.
Då är det dags för polisen att börja utesluta alla andra ledtrådar...
Citera
2014-03-26, 19:42
  #69501
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Det var en hel del ja. Men besvarar det min fråga om hur du drar slutsatsen att det inte fanns några larver på benen? Det är en intressant detalj och jag vill ha en säker uppgift, om det finns nån. Och till dig som uppenbarligen fördjupat dig i likmaskarnas värld: Vad säger du om min fråga om larvtillväxt om kroppen legat i tätt emballage?

I FUPs Rättsmedicinska Obduktions rapport (sidan 404-422) kan man läsa 2 ställen att det hittades fluglarver/ägg på VBs torso men inga fluglarver/ägg nämns i den delen av obduktions rapportten där VBs ben undersökts.

FUP 406 VBs ben undersök : inga fluglarver/ägg nämns

FUP 408 VBs torso undersöks : punkt 20. "i ögat finns fluglarver"

FUP 409 VBs torso undersöks: punkt 26. "fluglarver i munnhålan"


FUP 423: Info ang innsamling av larverna:

På fyndplatsen 22 Maj, 2013.
"materialet bestod av 16 döda larver insamlade från snittytan vid högre lår"


Så altså ALLA larverna som använts för att tidsbestämma hur länge VB varit död var ENBART från VBs torso.



Angående din fråga " om larvtillväxt om kroppen legat i tätt emballage" läs avsnitt "c" härunder

http://www.sfu.ca/~ganderso/forensicentomology.htm

4. - The body may have been disposed of in a way that excludes insects e.g.a)

freezing - if the body was frozen for a period of time before being placed outside on, for example, 8 May, the insects would only invade then, giving the misleading impression that death had occurred on 8 May. However, other forensic experts would be able to determine whether or not the body has been frozen, and insect evidence will still determine time of exposure.

(b) burial - if the body is buried deeply, then most insects will be excluded. However, most criminal burials are not very deep, as the aim is merely to conceal the body, and most insects will dig down to the body, particularly if there is blood soaked in the soil. Therefore, insect evidence can still be used. We have an estensive database for buried bodies in B.C.

(c) wrapped - if the body is wrapped or packaged in some way the insects may be excluded, but the wrapping must be completely secure. A body part was found sealed in a garbage bag which had been tied securely at the top, but the remains were maggot-infested, and showed severe insect damage. The adult females had probably laid their eggs at the knot, and the minute first instar larvae had crawled in.
__________________
Senast redigerad av Theforeigner 2014-03-26 kl. 19:50.
Citera
2014-03-26, 19:42
  #69502
Medlem
Brain-Levels avatar
Vi har många bevis, omständigheter och teorier som talar mot KJ.

Vad talar för KJ i hela denna soppan?
Citera
2014-03-26, 19:45
  #69503
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Han gör vad han kan för KJ vilket behövs. Få se om det kommer fram nåt mer, det borde det göra. Vad kan finnas mer att plocka fram?

Kanske detta, kopia från direkt rapporteringen i fredags,?:

Fredag den 21 Marts 2014: advokat Thomas Olsson:

- Jag ska inte sticka under stol med att det är besvärande för Kristoffer, blospåren i bilen och på tejprullen. Men det finns också en alternativ förklaring. Jag återkommer till det.
__________________
Senast redigerad av Theforeigner 2014-03-26 kl. 19:52.
Citera
2014-03-26, 19:46
  #69504
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Sant, men om åklagarna hade varit positivt inställda till försvarets yrkande så hade domstolen troligen tillmötesgått de båda parterna tror jag. Ingår också i åklagarens uppgift att bringa klarhet i sådant som talar till den åtalades fördel. Nu fanns det en möjlighet att eventuellt bringa klarhet i åtminstone en detalj i det här fallet, det låg uppenbarligen inte i åklagarens intresse.

Åklagaren har ifrån ruta ett lagt allt krut på att styrka misstanken mot KJ istället för att bringa klarhet i vad som har hänt. Ett märkligt fall på flera vis, bl a det här med att inte ta reda på vad som har hänt som annars är brukligt.


Ja, inte har åklagarna ansträngt sig över hövan för att hitta omständigheter som talar till KJ:s fördel, han har seglat i motvind från början. Men visst är KJ skyldig till nånting, problemet är att ingen utanför kretsen inblandade vet VAD han gjort sig skyldig till, och berättar han inte får han ta fallet själv. Jag tror att KJ kommer till det läget att han ser sig tvingad att börja berätta hur det ligger till med VB-mordet. För sin egen skull. Utesluter inte att Thomas Olsson kan ha visst inflytande över KJ:s tankar om fortsättningen på det här spelet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in